סגור
עידן עופר על רקע בתי הזיקוק בחיפה
עידן עופר על רקע בתי הזיקוק בחיפה (צילום: סיון פרג', גיל נחושתן)

בית המשפט מעניק לקבוצות הגדולות במשק יתרון גדול ברכישת גז טבעי

נדחתה בקשה לתביעה נגזרת נגד חברות מקבוצת עידן עופר; החברות בקבוצה ניהלו יחד מו"מ לרכישת גז טבעי ממאגר תמר וקיבלו הנחה משמעותית; התביעה טענה לכך שעופר הסיט כספים בין החברות משום שכולן נהנו מאותה הנחה, ללא קשר להיקף הרכישה ומידת המעורבות שלהן במו"מ; דחיית התביעה תשפיע על כל עסקאות הרכש העתידיות במשק הגז הטבעי בישראל

פסק דין מהותי של השופט מגן אלטוביה מהבוקר קובע כי אין צורך בהליך בינ-חברתי לקביעת אופן חלוקת הטבות כלכליות שהושגו בידי קבוצת החברות במו"מ משותף.
ברקע, בקשה שהוגשה לבית המשפט נגד שלוש חברות שבשליטת עידן עופר - בתי זיקוק חיפה (שבינתיים נמכרה), איי.סי.אל (כיל) ואו.פי.סי. מדובר בתביעה נגזרת מעניינת בידי עורכי הדין אמיר שאשא וליאור צמח.
ב-2012 חתמו שלוש החברות בתום מו"מ משותף עם שותפות מאגר הגז תמר על עיסקה לרכישת 2.2 מ"ק בהיקף של עד 5 מיליארד דולר ובמחיר של 5.6-5.8 דולר ליחידת אנרגיה. בפועל נרכש גז בהיקף 1.1 מיליארד דולר.
המחיר שיקף הטבה שקיבלו שלוש החברות לאור העובדה שביצעו רכש משותף. עיסקאות דומות נחתמו מאוחר יותר מול מאגר כריש של חברת אנרג'יאן.
במסגרת הבקשה לאישור הנגזרת נטען כי בזן, כיל ואו.פי.סי ניצלו את כוח הקניה המשותף שלהן לצורך קבלת הטבות ביחס לתנאים שהייתה יכולה לקבל כל אחת מהחברות אילו פעלה בנפרד. וכי היה עליהן לבצע עסקה נוספת בינן ובין עצמן ("עסקה בין-חברתית"), במסגרתה יקבע אופן חלוקת ההטבות הכלכליות שהושגו במו"מ המשותף, בדרך שתיתן ביטוי ל"כוח הקניה והמיקוח של כל אחת מהן בנפרד וכן את "תרומתה" של כל חברה למו"מ האמור.
בנוסף, נטען כי נדרש להביא את העסקה כולה, לרבות העסקה הבין-חברתית ותנאיה, לאישור האסיפות הכלליות של החברות הרלבנטיות.
בזן היא צרכנית הגז הגדולה ביותר בין שלוש החברות ולמעשה נטען בבקשה כי כיל ואו.פי.סי נהנו מכח המיקוח שלה וקיבלו מחירים נמוכים יותר על גבה של בזק. כלומר שעידן עופר ואודי אנג'ל בעלי השליטה בחברות ביקשו להסיט רווחים מבזן לכיל ואו.פי.סי.
השופט מגן אלטוביה דחה כאמור את הבקשה והמשמעות היא שקבוצת חברות שמנהלת מו"מ משותף תוך ניצול יתרון לגודל, לא מחוייבת בניהול מו"מ פנימי בין החברות עצמן לגבי התנאי וכולן ייהנו מהיקף ההנחה הזה. השופט קבע כי העובדה שקבוצת חברות ניהלה מו"מ משותף אינה מחייבת עריכת עסקה נוספת בין החברות בקבוצת החברות, וכי ההטבה שנצמחה כתוצאה מחבירת הכוחות של קבוצת החברות אינה צריכה לבוא לידי ביטוי בעסקה נוספת בין החברות בקבוצת החברות.
קבוצת חברות או.פי.סי יוצגה ע"י עו"ד ד"ר גיל אוריון, אורית מלכא ואופירה אלון מפישר. בז"ן יוצגה ע"י רלי לשם, עדי פרמדר וליאור בר-טל ממיתר. כיל יוצגה ע"י עו"ד מאיה צברי מגורניצקי. חברה לישראל יוצגה בידי ליאור פורת, נועם רונן ונגה חרובי ממשרד גורניצקי.