סגור

בלעדי
וואלי בנק משקיע 25 מיליון דולר בקרן של לאומי והאחים ברקת

הבנק האמריקאי, שלאומי ארה"ב הוא בעל המניות הגדול בו, ישקיע במיזם הגראז', שמשקיע מקים ומלווה חברות סטרטאפ בתחומי הפינטק, הדאטה והסייבר. משקיעי העוגן במיזם הם בנק לאומי וקבוצת BRM של ניר ואלי ברקת, יובל רכבי ועומרי מן

וואלי בנק האמריקאי נכנס להשקעה של כ־25 מיליון דולר במיזם הגראז' (The Garage) אשר משקיע מקים ומלווה חברות סטרטאפ בתחומי הפינטק, הדאטה והסייבר. משקיעי העוגן בגראז׳ הם בנק לאומי, בהנהלת חנן פרידמן, שהשקיע בו 60-40 מיליון דולר וקבוצת BRM, של ניר ואלי ברקת, יובל הרכבי ועומרי מן שהשקיעה 40-30 מיליון דולר. גודל הקרן, שהוקמה לפני כחצי שנה, לא נחשף עד כה והיזמים שומרים על סודיות בכל הנוגע לפעילותה, אך על פי ההערכה הקרן מנהלת 150-130 מיליון דולר.
הגראז' הוקם לפני מספר חודשים על ידי יזמי ההייטק עומר נגר (מנכ"ל), איל רדלר (סמנכ"ל האסטרטגיה) ושי דן (סמנכ"ל הטכנולוגיה), שהם יוצאי יחידות מסווגות מאוד בצה"ל. אופי היזמים ועברם המסווג משליך באופן ישיר על צורת ההתנהלות של הקרן, המעדיפה לפעול מאחורי הקלעים של עולם ההון־סיכון. עובדה זו באה לידי ביטוי אפילו באתר האינטרנט של הגראז׳, אשר שומר על עמימות ולא כולל דבר מלבד דף הנחיתה ובו כמה שורות אינפורמטיביות.
וואלי בנק נוסד ב־1927 והוא אחד הבנקים האזוריים הבכירים בארה"ב, שאחרי המיזוג עם לאומי ארה"ב מנהל נכסים ב־50 מיליארד דולר. המיזוג, שנעשה לפני כשנה לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר לוואלי, שבעקבות המיזוג הפך לאחד מ־29 הבנקים הגדולים בארה"ב שנסחרים בנאסד"ק. לאומי קיבל את התמורה ב90% ממניות ואלי ובמזומן (10%). בעקבות השלמת העסקה הפך לאומי לבעל המניות הגדול (14.2%) בוואלי, ורשם רווח הון של 650 מיליון שקל אחרי מס.
לאחר בדיקה מעמיקה של כמה אופציות להשקעה אסטרטגית בעולם ההון־סיכון הישראלי, במטרה לתמוך במהפכה הדיגיטלית שבמהלכה נמצא הבנק בימים אלו, החליט וואלי להשקיע במיזם הגראז' תוך הבטחה לספק לחברות סטרט־אפ ישראליות בתחום הפינטק מקפצה נוחה לשוק האמריקאי וכעת מתכוונים בוואלי להעתיק את המודל ולהקים צוות ייעודי שיאפשר לחברות הפרוטפוליו של הגראז' שילוב מהיר במערכותיו בארה"ב.
על פי בכירים בתעשייה הפיננסית ובעולם ההון־סיכון, חרף היותה קרן חדשה, בשל מערכת היחסים אשר בנתה הגראז׳ עם לאומי ועם וואלי ובשל צוות המומחים המקיף אותו, בהם בכירים בתעשיית ההייטק הישראלית והעולמית קיבל הגראז׳ מאז הקמתו פניות רבות מצד חברות פינטק הנמצאות בסבבי גיוס מוקדמים אשר הגיעו אליו בשיטת ״מפה לאוזן״, אולם נראה כי רף הסינון בו גבוה והחברות נבחנות לעומק בתהליך מובנה ויסודי.
ככל הידוע, עד כה השקיע הגראז׳ בשתיים או שלוש חברות, שבכולן הוא הוביל את סבב ההשקעה בעצמו. המיזם, כאמור, לא מדווח בשלב זה על השקעותיו, עם זאת, גורמים בתעשייה מעריכים כי לפחות אחת מהחברות שבהן השקיע הגראז׳ כבר נמצאת בימים אלה בפיילוט משמעותי בבנק, ואמורה בהתאם לתוצאותיו להמשיך את התרחבותה לשוק האמריקאי בחודשים הקרובים.