סגור

הבנק העולמי חותך תחזיות: הכלכלה נכנסת להאטה ברורה

הדו"ח העדכני של הבנק מעמיד את הצמיחה ב-2022 על 4.1% לעומת 5.5% בשנה שעברה, ואת תחזית הצמיחה ל-2023 על 3.2% בלבד. הסיבות העיקריות: התפשטות זן האומיקרון, האינפלציה ואי-השוויון בהכנסות

כלכלת העולם נכנסת לשלב של "האטה ברורה", כך הזהיר אתמול (ג') הבנק העולמי, וזאת על רקע התפשטות זן האומיקרון של וירוס הקורונה, המכה המשולשת של האינפלציה הגואה, רמות החוב הממשלתי הגבוהות והתגברות אי-השוויון בהכנסות משקי הבית. כל אלה, קובע הבנק העולמי, מאיימים על ההתאוששות בשווקים המפציעים והמתפתחים.

דו"ח התחזית הכלכלית הגלובלית האחרון שפרסם הבנק העולמי מצביע על ירידה בצמיחה מ-5.5% בשנת 2021 ל-4.1% ב-2022 – ומדובר בתחזית פסימית יותר מזו שהבנק פרסם ביוני, ובה נחזתה השנה צמיחה של 4.3%. התחזית הנוכחית ל-2023 עומדת על צמיחה של 3.2%.
לאורך כל תקופת המגפה התריע הבנק מעליית רמות אי-השוויון – בין המדינות ובתוכן – והתחזית האחרונה שלו אינה שונה. לממשלות רבות בכלכלות המתפתחות חסרים המשאבים להניע מחדש את הצמיחה. זאת בעוד עליות מחירים של נכסים, כמו מניות ונדל"ן, ממשיכות להפוך את העשירים לעשירים יותר, והאינפלציה הגואה פוגעת במשקי בית בעלי הכנסה נמוכה באופן קשה במיוחד.
1 צפייה בגלריה
מכולות נמל בוסאן דרום קוריאה
מכולות נמל בוסאן דרום קוריאה
מכולות בקוריאה הדרומית. צוואר הבקבוק בשרשרת האספקה פוגע בפעילות הכלכלית העולמית
(צילום: AFP)
לכלכלות המפציעות והמתפתחות, בשונה מהכלכלות המפותחות, יש הרבה פחות מרחב תמרון כדי לאפשר לאינפלציה לדהור קדימה. מדינות רבות כבר העלו את שיעורי הריבית כמה פעמים, כדי לשמר את לחצי המחירים בשליטה, אך מדיניות המשתייכות להגדרה זו גם מקררות את הפעילות הכלכלית. העלייה במחירי ההלוואות גם מגדילה את הסיכוי שכלכלות מפציעות ומתפתחות יחוו "נחיתה קשה" – אם הפעילות הכלכלית תספוג מכה קשה מיד לאחר שהתאוששה במהירות.
"התגברות אי-השוויון בחלוקת ההון מדאיגה במיוחד, בגלל האפשרות של אי-שקט אזרחי במדינות המתפתחות", מזהיר הבנק בדו"ח שלו. רמת אי-השוויון מחמירה עוד יותר בעקבות אי-הוודאות שגורם זן האומיקרון, שכן זו מפריעה לפעילות הכלכלית הצולעת ממילא, בעקבות צוואר הבקבוק בשרשראות האספקה. כך לדברי הבנק. עיכובי האספקה האלה משאירים את המדינות העניות יותר "בסוף התור של שרשרת האספקה הגלובלית", בעוד מדינות עם משאבים רבים יותר מתועדפות כיעד לסחורות. המחסור בחומרי גלם והתנודתיות במחירי המוצרים, שנגרמות עקב כך, וכן "אירועי מזג אוויר קיצוניים, שנגרמים כתוצאה משינויי האקלים, מחמירים את חוסר הביטחון התזונתי, ופוגעים במצב הבריאות והתזונה במדינות העניות", לדברי הדו"ח.