סגור
בנין פדרל ריזרב פד וושינגטון
מטה הפד (צילום: בלומברג)

נסיגה בשקל לקראת החלטת הפד, הדולר על 3.64 שקלים

היורו מתחזק ב-1%.2 לרמה של 4.01 שקלים; הבנק המרכזי של ארה"ב עשוי להודיע הערב, ישירות או במרומז, על סיום קרוב של מהלך העלאות הריבית; מיטב: "זו תהיה עצירה מוקדמת מדי - הריבית הקיימת לא תספיק כדי להחזיר את האינפלציה ליעד, והיא עלולה לחזור בשנה הבאה"

השקל בנסיגה לקראת הודעת הפד הערב (והחלטת ריבית באירופה מחר): הדולר עולה ב-0.5% בהשוואה ליציג אתמול, נסחר ב-3.64 שקלים. היורו מזנק ב-1.2% לרמה של 4.01 שקלים.
בשווקים הבינלאומיים, הדולר אינדקס נחלש ב-0.4% ל-101.3 נקודות, היורו עולה ב-0.3% מול המטבע האמריקאי, לסביבת 1.10 דולר.
הבנק המרכזי של ארה"ב בהובלת ג'רום פאוול, צפוי להעלות הערב את הריבית ב-0.25%, ל-5.25%. אם אכן כך יהיה, תהיה זו העלאה עשירית ברציפות מאז החל סייקל העלאות הריבית של הפד, במרץ 2022. בישיבתו האחרונה, במרץ השנה, העלה הפד גם כן את הריבית ב-0.25%.
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב, מציין בסקירתו השבועית כי ההחלטה הערב תהיה בכל מקרה צעד נוסף לקראת עצירת העלאות הריבית, וטוען כי הוא לא בטוח שזו החלטה נכונה. "אף שהתמונה שעולה מהנתונים לא ממש תומכת במסר יוני מהפד, אנו מעריכים שלצד העלאת ריבית בשיעור של 0.25%, בסיכוי גבוה הוא יעביר איתות שאם קצב האינפלציה ירד בחודשים הבאים, הריבית עשויה להישאר ללא שינוי. במילים אחרות, הפד עשוי לשלוח בישיבה הקרובה מסר על סיומו של מהלך העלאות הריבית".
זבז'ינסקי תוהה האם עצירה שכזו לא תהיה "מוקדמת מדי". לדבריו, "האינפלציה תרד בחודשים הקרובים, אך בסיכוי גבוה הריבית הקיימת לא תספיק כדי להחזיר את האינפלציה ליעד, מה שעלול להוביל לחזרתה בשנה הבאה".
לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי בפסגות, השווקים מתמחרים הסתברות של 84% להעלאת ריבית אחרונה של 25 קונות בסיס ו-16% לכך שהעלאת הריבית האחרונה כבר הייתה בפעם הקודמת. "בהנחה שעניין סיום העלאות הריבית כבר ידוע ומאחורינו, השאלות כעת נוגעות להמשך הדרך", אומר גרינפלד.
"מה צריך לקרות כדי שהריבית תרד והאם הפד יתן לנו רמזים על כך? בסייקל העלאות הריבית הפד סימנו יעד ברור שהתבסס על כך שהריבית הריאלית צריכה להיות באזור של 0.5%-1% כדי שהמדיניות המוניטארית תהפוך למצמצמת. מכיוון שהאינפלציה במגמת ירידה ברורה וצפויה להגיע עד סוף הרבעון לרמה של 4% או פחות, העובדה שריבית הפד כבר עומדת על 5% (וכנראה תעלה היום ל-5.25% מאפשרת לפד לומר: "עשינו את שלנו". כעת, כשהשאלה היא מתי הריבית תרד, הפד יצטרך לתת לשוק סימני דרך לגורמים שעשויים לשכנע אותו להתחיל את תהליך ההורדה", מוסיף גרינפלד .