מכירות NIO לא מתרוממות, הוצאות המימון טסו והרווח הנקי של דלק רכב נחתך ב־50%
בהוצאות המימון מתחבאת מחיקה של 67 מיליון שקל על החזקתה במניות אוטוטוקס, שמכירתה בוטלה. החלק החיובי בדו"חות: מעבר לרווחיות של פעילות הנייר, המרוכזת תחת אינפיניה, ושמירה על נתח השוק בתחום הרכב
הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של דלק רכב נחתך ב־52% בשנת 2024, כך עולה מדו"חות החברה שפורסמו בתחילת השבוע. בשנת 2024 רשמה דלק רכב רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של 161 מיליון שקל, לעומת 333 מיליון שקל ב־2023.
זאת, אף שהכנסותיה ב־2024 עלו ב־9% לעומת 2023 והסתכמו ב־6.4 מיליארד שקל. בעקבות הדו"חות, ירדה אתמול מניית החברה שבשליטת (50.1%) גיל אגמון בכ־4.2%.
הצניחה ברווח הנקי מיוחסת בעיקר להוצאות המימון של החברה, שזינקו בשיעור של 90%. עיקר הזינוק מיוחס להפרשה לירידת ערך בסך של 67 מיליון שקל שרשמה החברה בגין החזקותיה (7.4%) במניות אוטוטוקס (AutoTalks) המפתחת שבבי תקשורת בין כלי רכב מאוישים ואוטונומיים ובינם ובין תשתיות, כדוגמת רמזורים, שנועדו לצמצם באופן משמעותי את תאונות הדרכים.
עסקת הרכישה שלה בידי קוואלקום, שנידונה במהלך 2023, הוערכה אז בהיקף של 350 עד 400 מיליון דולר, אך במרץ 2024 הודיעה קוואלקום על ביטולה. ביולי שבו הצדדים למגעים, אך אלה טרם הושלמו. ההפחתה ב־2024 מתווספת להפחתה של 16 מיליון שקל ב־2023. בנוסף, הוצאות הריבית על החוב עלו ב־17%. הרווח התפעולי של החברה דווקא רשם עלייה של 4%.
ההפחתות בגין החזקותיה באוטוטוקס, ובגין החזקות בניירות ערך נוספים, מגיעות ל־101 מיליון שקל. לעומתן, ב־2023 החברה נהנתה מעליית שווי של 85 מיליון שקל מהחזקותיה אלה. בנוסף, הוצאות המימון הושפעו לרעה גם מהשפעת הריבית על החוב בסך 310 מיליון שקל לעומת 264 מיליון ב־2023.
בעיקר רכב, לא רק
דלק רכב היא יבואנית של כמה מותגי רכב, בהם מאזדה, פורד (כולל משאיות בשותפות עם קומסקו), BMW, דונגפנג, NIO, מיני וגם אופנועי BMW. בנוסף, בינואר השנה רכשה דלק רכב 50.1% מהון המניות של חברת הליסינג יורודרייב. לצד עסקי הליבה של דלק רכב, כלומר ענף הרכב, החברה עוסקת גם בתחומי איכות הסביבה, התפלת מים, קרטון ואנרגיה, באמצעות החברה־הבת ורידיס (50%).
ב־2024 הסתכמו הכנסות דלק רכב ממכירת מכוניות חדשות ב־3.2 מיליארד שקל. מדובר בשיפור של 10.3% לעומת שנת 2023, שבה הסתכמו הכנסות דלק רכב מיבוא רכב ב־2.9 מיליארד שקל, אך ירידה לעומת שנת 2022, שבה הסתכמו הכנסות דלק רכב מיבוא מכוניות ב־3.8 מיליארד שקל. באשר לתחום חלקי החילוף והמוסכים, ב־2024 הסתכמו ההכנסות ב־237 מיליון שקל לעומת 225 מיליון שקל ב־2023 ו־211 מיליון שקל בשנת 2022.
לפי דיווחי החברה, בשנת 2024 היא מסרה 18,952 כלי רכב, עלייה קלה לעומת 18,183 בשנת 2023. נתח השוק של דלק רכב בשנת 2024 היה 6.7% מתוך כלל המסירות, לעומת 6.5% בשנת 2023. עוד מפרטת החברה כי בשנים האחרונות נרשם צמצום משמעותי במכירת רכבים בעלי דרגת זיהום גבוהה, לעומת מגמת עלייה חדה ביבוא של רכבים חשמליים והיברידיים.
מצבת דגמי דלק רכב, פרט למותגים הסיניים ולדגמי היוקרה של BMW, כמעט ואינה כוללת דגמים חשמליים או היברידיים של מאזדה או של פורד. יצרניות אלה כן משווקות בעולם דגמים חשמליים, מהמאך E של פורד ועד ל־30 CX של מאזדה, אך אלה אינם משווקים בישראל על ידי דלק רכב. לפי דיווחי היבואנית, מאזדה ופורד נמצאות בעיצומם של תהליכי פיתוח רכב חשמלי.
עוד עולה מן הדו"חות כי מסירות המכוניות החשמליות של NIO מתקשות להתרומם: לפי הדו"חות, דלק מסרה אשתקד 13,655 מאזדות, 2,638 רכבי BMW, 2,198 רכבי פורד ו־91 יחידות בלבד של NIO, שגם אחרי הנחה מכוניותיה מתומחרות במחירים יחסית גבוהים ביחס לממוצע מסין.
נתון מעניין המופיע בדו"חות דלק רכב מתייחס למכירות ללקוחות פרטיים, שבדרך כלל נחשבות ליותר רווחיות מהמכירות לחברות הליסינג. לפי הדו"ח, 29% מהכנסות הקבוצה ב־2024 הגיעו ממכירות רכבים ללקוחות פרטיים. גם ב־2023 עמד נתח השוק של הלקוחות הפרטיים על 29%, אבל ב־2022 הלקוחות הפרטיים תפסו 49% מעוגת המכירות של דלק רכב.
בשנה שעברה 24% מהכנסות הקבוצה הגיעו ממה שמוגדר כ"לקוחות גדולים בתחום יבוא כלי הרכב". זאת, לעומת 25% בשנת 2023 ו־34% בשנת 2022. מצבת עובדי החברה, נכון ל־2024, עמדה על 162 לעומת 151 עובדים ב 2023.
שינוי בתמהיל המכירות, בשילוב המדד שהמשיך לעלות (3.2%) גם ב־2024 והתייקרות ההובלה של דגמי רכבי מאזדה מיפן (73% מסך כלי הרכב שמכרה החברה) בשל המצור שהטילו החות'ים על התעבורה בים סוף, עשויים להסביר את הירידה בשיעור של 20% שנרשמה ברווח המגזרי ממכירת כלי הרכב, 406 מיליון שקל לעומת 505 מיליון שקל ב־2023.
דיווחי דלק רכב מפרטים בקצרה גם את הסכמי הזיכיון של היבואנית מול יצרניותיה ומהם עולה עובדה מעניינת: ההסכם האחרון שנחתם, מול דונגפנג מוגדר על ידי דלק רכב כ"הסכם הפצה לא בלעדי". ההסכם תקף לארבע שנים שיוארכו אוטומטית לתקופה זהה.
במקרה של מאזדה לא מצוין נושא הבלעדיות, אך מצוין כי היצרנית יכולה למכור מאזדות בישראל ‑ אבל לחברות יפניות ולגופים דיפלומטיים. במקרה של פורד, דלק רכב מוגדרת כ"מפיץ מורשה ולא בלעדי בישראל". מעבר לכך, במקרה של BMW מצוין כי היצרנית זכאית למכור את הרכבים שלה ישירות לציי רכב, רשויות ציבוריות או גופים בינלאומיים שנציגיהם מוצבים בישראל.
הקרטון חזר לעלות
שני מגזרי הפעילות העיקריים הנוספים של דלק רכב הם מגזר הקרטון שתחת אינפיניה (ש־100% ממנה מוחזקים על ידי ורידיס), שאחראי לכ־18% מההכנסות השנתיות; ומגזר איכות הסביבה של ורידיס, שאחראי לכ־15% מההכנסות. לאחר שב־2023 נרשם במגזר הקרטון, על רקע ההאטה בביקוש העולמי למוצרי אריזה, הפסד של 59 מיליון שקל, בשנת 2024 התהפכה המגמה ומחירי הקרטון, ועמם היקף המכירות עלו. היבט זה, בשילוב עם מהלכי התייעלות, הוביל לעלייה של 19% בהכנסות מגזר הקרטון ל־1.1 מיליארד שקל ולמעבר לרווח מגזרי של 4 מיליון שקל.
על מגזר איכות הסביבה מעיבות הסתבכויותיה של ורידיס מול המשרד להגנת הסביבה. ההכנסות בו נותרו ללא שינוי לעומת 2023 והתייצבו על 952 מיליון שקל וברווח המגזרי נרשמה ירידה של 7% ל־79 מיליון שקל.
זאת, בעיקר עקב הפרשה לביטול הכרה במענקי תפעול מטעם המשרד להגנת הסביבה עבור שנת 2022 שעמדו על 23 מיליון שקל. ביטול המענק הגיע על רקע חקירות נגד החברה בחשד לעבירות מתחום איכות הסביבה ורישוי העסקים. בנובמבר 2024 ערך המשרד לחברה שימוע בהקשר זה, בנוגע לביטול ושלילת תמיכות מצידו, שתוצאותיו טרם התקבלו. בעקבות זאת נפסלה בקיץ השתתפות ורידיס במכרז להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת, שעלות הקמתו הוערכה במיליארד שקל.































