סגור
בורסה תל אביב בורסת תל אביב בורסת ת"א בורסה ת"א
בורסת תל אביב (צילום: ויקיפדיה)

משתלם להיות מונופול: בכירי הבורסה מכרו מניות ברווח כולל של 52 מיליון שקל

בכירים בבורסה לני"ע מימשו אופציות בשווי של כמעט 72.5 מיליון שקל; האופציות הומרו למניות במחיר של 20.9 שקלים, והמניות נמכרו מחוץ לבורסה במחיר של 74 שקל; מניית הבורסה טסה ב-119% ב-12 החודשים האחרונים, בין היתר על רקע העלאת העמלות והיותה מונופול בפועל

בורסת תל אביב נהנית ממעמד של מונופול בפועל בתחומה, ובשנה האחרונה העלתה את מחירי העמלות שהיא גובה. התייקרות העמלות, העלייה במחזורי המסחר והראלי במניות הישראליות הביאו לזינוק במניית הבורסה, שנסחרת ללא גרעין שליטה - וכעת החגיגה מגיעה לכיסי הבכירים. בסוף ספטמבר מימשו הבכירים בהנהלת הבורסה אופציות בשווי של כמעט 72.5 מיליון שקל, ומכרו אותן ברווח כולל של 52 מיליון שקל.
האופציות שהחזיקו הבכירים בהנהלת הבורסה הומרו למניות במחיר של 20.9 שקלים, והמניות נמכרו מחוץ לבורסה במחיר של 74 שקל, כלומר במחיר של פי 3.5.
הבכירים שמכרו בהיקף הגבוה ביותר הם אורלי גרינפלד - סמנכ"לית ואחראית סליקה, ויניב פגוט - מנהל מחלקת המחקר. הם מכרו כמעט 190 אלף אופציות כל אחד תמורת 14 מיליון שקל, ונהנו מרווח של 10 מיליון שקל.
יוג'ין קנדל, יו"ר הבורסה, מכר 137 אלף אופציות תמורת 10.2 מיליון שקל, ונהנה מרווח של 7.3 מיליון שקל.
מוכרים נוספים הם אורי שביט מנהל מחלקת טכנולוגיה (רווח של 9.1 מיליון שקל); לירן גורדון, האחראית על תקשורת תאגידית (רווח של 6.1 מיליון שקל); יהודה בן עזרא, סמנכ"ל הכספים (רווח של 5.3 מיליון שקל); ושריה אורגד, מנהלת מחלקת אסטרטגיה (רווח של 4.1 מיליון שקל).
המכירה של האופציות נעשתה מחוץ לבורסה. מעבר ל-72.5 מיליון שקל, נמכרו היום מניות מחוץ לבורסה בהיקף של 124 מיליון שקל. ההנחה היא ששאר המכירה נעשתה על ידי עובדים לא בכירים.
מימוש האופציות על ידי בכירים בבורסה מגיע לאחר שמניית הבורסה נסקה ב-119% ב-12 החודשים האחרונים, לעומת מדד הפיננסים שעלה ב-111%. שווי השוק של הבורסה, תחת המנכ"ל איתי בן זאב, הוא כמעט 7.3 מיליארד שקל.
כאמור, הבורסה היא החברה היחידה בישראל שמציעה שירותי בורסה, והיא מפוקחת על ידי רשות ניירות ערך.
בקיץ 2024 הודיעה הבורסה על העלאת התעריפים לשירותי משמורת (דמי ניהול חשבון) וסליקה, שמשלמים הגופים שמציעים פלטפורמות מסחר בשוק ההון, ומגולגלים לצרכן. העלאת המחירים מתבצעת בשלוש פעימות, כשהראשונה היתה ב-1 לינואר 2025, ובכל שנה תתווסף פעימה נוספת.
המהלך היתרגם לשיפור בתוצאות החברה - ברבעון השני של 2025 ההכנסות קפצו ב-29% לרמה של 136 מיליון שקל, והרווח הנקי טס ב-73% והסתכם ב-44.4 מיליון שקל. רוב ההכנסות מגיעות מהעמלות שהבורסה גובה.