סגור

אלביט זינקה ומיקי פדרמן הוסיף 2.5 מיליארד שקל לשוויו האישי

המלחמה באוקראינה מספקת רוח גבית לחברות שפועלות בתחום הביטחוני. אלביט מערכות זינקה ב־23% מיום חמישי והוסיפה 5.7 מיליארד שקל לשווייה. הרווח של בעל השליטה פדרמן על הנייר גדול משווי השוק של 36 חברות במדד ת"א־125

המערכה באוקראינה מפנה את תשומת הלב של המדינות השונות לצורכי הביטחון שלהן, והנהנות המרכזיות הן החברות שפועלות בתחומי הנשק והטכנולוגיות הביטחוניות.
הנהנית העיקרית בישראל היא החברה הגדולה בתחום — אלביט מערכות, שבשליטת מיקי פדרמן (44.2%). מניית החברה טיפסה אתמול ב־5.4%, ומאז יום חמישי האחרון היא זינקה בכ־23%, מה שהוסיף לשווי השוק הכולל שלה 5.65 מיליארד שקל, וכעת החברה נסחרת בשווי שוק של 30.34 מיליארד שקל — שיא של כל הזמנים.
שווי זה הופך את אלביט מערכות לחברה השביעית בגודלה בבורסת תל אביב במונחי שווי שוק, תוך שהיא נושפת בעורפו של בנק מזרחי טפחות, הבנק השלישי בגודלו והחברה השישית בגודלה בבורסה במונחי שווי שוק. בנק מזרחי טפחות נסחר כיום בשווי שוק של 30.6 מיליארד שקל, כך שהפער לא גדול, ואם הסנטימנט החיובי יימשך אלביט מערכות עשויה לעקוף אותו.
בעקבות הזינוק במניה, אלביט מערכות הותירה מאחור את חברת התרופות טבע, שהיתה בעבר ספינת הדגל של הכלכלה הישראלית. טבע נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ־28 מיליארד שקל, דומה לזה שלפיו נסחרה ביום חמישי האחרון, טרם הזינוק המשמעותי במניה של אלביט מערכות.
המרוויח הגדול מהזינוק במניה של אלביט מערכות הוא פדרמן, בעל השליטה, ששווי המניות שלו על הנייר עלה ב־2.5 מיליארד שקל. כעת שווי האחזקה של פדרמן באלביט מערכות עומד על כ־13.4 מיליארד שקל. למעשה, העלייה בשווי המניות של פדרמן לבדה היתה יכולה להיות "חברה" שנכללת במדד ת"א־125 בכל הנוגע לגודלה מבחינת שווי. כיום ישנן במדד 36 חברות ששווי השוק שלהן נמוך מ־2.5 מיליארד שקל.
הזינוק של אלביט מערכות הוא חלק מסנטימנט חיובי גלובלי כלפי חברות שפועלות בתחום הטכנולוגיות הביטחוניות, אף שהיא אינה מרוויחה באופן ישיר מהלחימה באוקראינה בשלב זה. המשקיעים נוהרים למניית החברה על רקע התחזית שמדינות ישקיעו כעת יותר בתקציבי הביטחון שלהן, ובכלל זה ברכש הביטחוני, מה שבסופו של דבר ייטיב גם עם אלביט מערכות. כך, למשל, גרמניה, שאותה מוביל הקנצלר אולף שולץ, הודיעה שתקצה 100 מיליארד יורו נוספים על מנת לחזק את הצבא שלה.
גרמניה, שהיא במובנים רבים המדינה החזקה ביבשת אירופה והכלכלה הגדולה בה, עשויה להתוות את הכיוון גם ליתר המדינות, וזה עשוי להשפיע גם על ההתנהלות של אלביט.
החברה, שאותה מנהל בוצי מכליס, מייצרת פתרונות שונים בתחומי הביטחון דוגמת מערכות אלקטרו־אופטיות, מערכות יבשתיות ומערכות מוטסות. נכון לתשעת החודשים הראשונים של שנת 2021, כשליש מהמכירות של החברה מתבצע בצפון אמריקה, כ־20% בישראל ו־17% בלבד באירופה, שבעבר היתה משמעותית יותר בכל הנוגע למכירות והכנסות עבור אלביט מערכות.
1 צפייה בגלריה
מימין: יו"ר אלביט מערכות מיקי פדרמן והמנכ"ל בצלאל מכליס
מימין: יו"ר אלביט מערכות מיקי פדרמן והמנכ"ל בצלאל מכליס
מימין: יו"ר אלביט מערכות מיקי פדרמן והמנכ"ל בצלאל מכליס
(צילומים: אוראל כהן, עמית שעל)