סגור

לקראת שבוע מט"ח סוער: הדולר מטפס ל-3.725 שקלים

מוקדם יותר נסחר המטבע האמריקאי סביב 3.71 שקלים, היורו עולה ל-4 שקלים; מחר יתפרסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, ברביעי החלטת הפד, בחמישי ריבית באירופה ובאנגליה - בשישי נתוני האינפלציה בישראל; פסגות: "בנק ישראל יתקשה להפחית את הריבית בישיבה הקרובה"

נסיגה בשקל, בפתיחת שבוע עמוס באירועי מאקרו מהותיים: הדולר עולה ל-3.725 שקלים - מוקדם יותר נסחר סביב 3.71 שקלים. היורו עולה ל-4 שקלים. בשוק המקומי ימתינו השבוע בסבלנות לנתוני האינפלציה בישראל לחודש נובמבר, שיתפרסמו ביום שישי - ולהחלטת הפד ברביעי.
בשוק הגלובלי, היורו יציב, על 1.075 דולר. הדולר עולה ב-0.2% מול היואן (7.17 יואן לדולר) לאחר פרסום נתונים דפלצוניים בסין: מדד המחירים לצרכן ירד בנובמבר ב-0.5% בקצב שנתי, הירידה החדה ביותר מאז נובמבר 2020. התחזיות היו לירידה קלה של 0.1% בלבד, בהמשך לירידה של 0.2% באוקטובר.
גם אם נתון האינפלציה בישראל יפתיע לטובה, טוענים כלכלני לידר בראשות יונתן כץ, התנהלות כלכלית חסרת אחריות של הממשלה תקשה על בנק ישראל לבצע הורדות ריבית. "בנק ישראל הדגיש כי הסיכון המשמעותי לתוואי הורדת ריבית הוא ההתנהלות הפיסקאלית. הקושי לבצע קיצוצים ביתרת שנת 2023 ממחיש את הסיכון הזה גם בשנה הבאה", אומרים בלידר. הבנק ישראל יפרסם את החלטת הריבית הבאה שלו ב-1 בינואר.
עוד מוסיפים בלידר: "מדיניות פיסקאלית מרחיבה צפויה לתרום לאינפלציה, גם על ידי פיחות בשקל (לצד הורדת דירוג) וגם על ידי השפעת הגידול בביקוש המקומי. תרחיש זה יגביל את היכולת של בנק ישראל להקל על המדיניות המוניטארית.
שוק האג"ח בישראל מתמחר הורדת ריבית מהירה מדי. המשך תנודתיות בשקל ומדיניות פיסקאלית מרחיבה עלולים להקשות על תוואי הורדת הריבית. לאור מכלול הסיכונים בישראל, התשואה באג"ח ל-10 שנים אמורה להיות גבוהה יותר מזו של ארה"ב".
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב, מתייחס אף הוא להשלכות השליליות של מדיניות הממשלה על הכלכלה. "לא רק שההערכות לגבי משך ועלות המלחמה עולות, אלא גם התנהלות הממשלה ביחס לניהול התקציב מעוררת חשש מחוסר רצון או יכולת לנהל מדיניות אחראית, ולפיכך הסיכון הפיסקאלי בישראל עולה".
בתמונת המצב הקיימת, אומר אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, לא בשלה העת להחלטה של בנק ישראל על הורדת ריבית. "לנוכח אי הוודאות בנוגע לשער החליפין ופרמיות הסיכון של ישראל בעולם שעדיין גבוהות, בבנק ישראל יתקשו להפחית את הריבית בישיבה הקרובה. הבנק שם דגש רב לא רק על רמת שער החליפין, אלא גם על התנודתיות של שער החליפין – בבנק רוצים לראות את התנודתיות יורדת.
אחרי שסטיית התקן המותנית של השקל-דולר זינקה והגיעה לרמתה הגבוהה ביותר בתקופת הייסוף החד, היא ירדה בחדות במהלך הימים האחרונים. השקל יצטרך לשהות ברמת תנודתיות נמוכה כזו לאורך זמן לפני שבבנק ישראל ירגישו בנוח להפחית ריבית. אנו מעריכים כי בהחלטת הריבית הקרובה עדיין יהיה מוקדם מדי מבחינתם על מנת לקבוע זאת".
משקיעי המט"ח בעולם ממתינים לשבוע עמוס בחדשות מהותיות, ששיאו יגיע בהחלטת הריבית של הפד ברביעי בערב - האחרונה לשנת 2023. בשתי הישיבות האחרונות שלו הותיר הפד את הריבית ללא שינוי, על 5.5% והוא צפוי להותיר אותה על רמה זו גם ברביעי הקרוב.
בשבועות האחרונים גוברות ההערכות בשוק כי הבנק המרכזי, בהובלת היו"ר ג'רום פאוול, עתיד להוריד את הריבית מוקדם יותר מהמועד האמור בתחזיותיו - וכי צפויות יותר הורדות ב-2024 מכפי שנאמר בהצהרות פאוול.
ביום שלישי, רגע לפני החלטת הפד, יתפרסמו בארה"ב נתוני האינפלציה לחודש נובמבר. התחזיות הן למדד מחירים אפסית ברמה החודשית (בהשוואה לאוקטובר), נתון שיעמיד את האינפלציה השנתית על 3.1%, לעומת 3.2% באוקטובר.
נתוני האינפלציה יתפרסמו בהמשך לדוח התעסוקה החזק שפורסם בשישי ארה"ב עם תוספת משרות חדשות של 199 אלף בנובמבר - התחזיות היו לתוספת של 190 אלף משרות. שיעור האבטלה עמד על 3.7%, הציפיות היו ל-3.9%.
ביום חמישי צפויה החלטת ריבית באנגליה ובאירופה. לפי התחזיות, הבנק האנגלי יותיר את הריבית ללא שינוי, על 5.25%, הבנק האירופי צפוי להותיר את הריבית על הפקדונות ללא שינוי, על 4%, ואת הריבית על היורו גם כן ללא שינוי, על 4.50%.