סגור
מימין  משה גפני ו בצלאל סמוטריץ' שר ה אוצר
מימין משה גפני ובצלאל סמוטריץ' (צילום: רפי קוץ אלכס קולומויסקי)

עיכוב נוסף באישור התקציב: שר האוצר דורש להעביר מאות מיליונים למשרד של אורית סטרוק

סמוטריץ' מונע את אישור התקציב ל-2023 בוועדת הכספים כל עוד לא תאושר העברת כספים קואליציונייםבסך 343 מיליון שקל למשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות. היועצים המשפטיים טוענים כי כדי לעשות זאת יש צורך בהחלטת ממשלה חדשה קודם להכנסתם לתקציב. ההצבעות נדחו למחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעכב את אישור התקציב המעודכן ל-2023 בוועדת הכספים כל עוד לא תאושר העברת מאות מיליוני שקלים של כספים קואליציוניים למשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות בראשות חברת מפלגתו אורית סטרוק. דיוני ועדת הכספים היום בוטלו ובכלל זה גם ההצבעה על תקציב 2023.
סמוטריץ' דורש להעביר למשרד 343 מיליון שקל: התעצמות ביהודה ושומרון - 255 מיליון שקל, ולחטיבה להתיישבות (הפועלת עבור המדינה ביהודה ושומרון) - 88 מיליון שקלים. לאחר הכנסת הסכומים הללו להצעת התקציב המעודכנת, יגיש מחר (ב') משרד האוצר מסמך מעודכן לוועדת הכספים על חלוקת הכספים הקואליציוניים בשנת 2023. רק לאחר הגשת המסמך ואישורו - יאושר בוועדה חוק התקציב המעודכן לשנת 2023 לקראת אישורו במליאה בקריאה השנייה והשלישית.
היועצים המשפטיים טענו כי יש צורך בהחלטת ממשלה חדשה על העברת הכספים הקואליציוניים הללו קודם להכנסתם לתקציב 2023 וכמובן חוות דעת משפטית המאשרת את העברתם. סמוטריץ' מצידו מתעקש להכנסת הכספים למשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות כבר ב-2023 כך שיחול עליהם עדכון אוטומטי בשנת 2024.
בשל חילוקי הדעות הללו נדחו ההצבעות בוועדת הכספים על התקציב המעודכן שנועדו להיום כך שלא ניתן להעביר עוד כסף למלחמה ולשיקום. ההצבעות כאמור נדחו למחר כאשר ההצבעה בקריאה השנייה והשלישית תהיה רק ביום רביעי.
במקביל נדחו ההצבעות בוועדה על תקציב 2024 ועל מועד הגשתו לאישור הכנסת. דחייה באישור התקציב לחודש מרץ כפי שדורש סמוטריץ' תקשה על העברת כספים למלחמה ולעורף עד אישור התקציב בכנסת.
סמוטריץ' העלה פוסט בפייסבוק וכתב בו כי "אני רואה שמתחיל להתפתח גל נוסף של פייק לגבי התקציב, במסגרת קמפיין השקר נגד 'הכספים הקואליציוניים'. אז רגע לפני בואו נעשה סדר: העברת התקציב בוועדת הכספים מתעכבת בגלל קשיים שמערימים פקידים ויועצים משפטיים על תקציב למרכיבי ביטחון בהתיישבות ביהודה ושומרון. לא מדובר בשקל אחד נוסף אלא ביישום החלטת הממשלה שכבר עברה ובה אושרו כלל תקציבי המלחמה.
"חודשיים לתוך מלחמת חרבות ברזל ששינתה לחלוטין את תרחישי הייחוס הביטחוניים גם ביהודה ושומרון, חודשיים אחרי שכולם מבינים שצריך לחזק את מערכות ההגנה האזרחיות, חודשיים אחרי שמאות רבות של מיליוני שקלים (יותר ממיליארד!) הועברו לתקצוב מרכיבי ביטחון וכיתות כוננות בכל רחבי הארץ, חודשיים אחרי ושקל אחד עוד לא הועבר למרכיבי ביטחון בהתיישבות ביהודה ושומרון. למה? כי כמה פקידים ויועצים משפטיים החליטו כנראה שהדם של המתיישבים פחות חשוב ושמה שבכל הארץ מוגדר כסף מקצועי ומועבר די בקלות, ביהודה ושומרון מוגדר כסף קואליציוני ודורש שורה של פרוצדורות וחוות דעת שעד כה לא בוצעו".
מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) אמר בהקשר זה כי "הבוקר שוב בוטלו דיוני תקציב 2023 בוועדת הכספים בשל קרב על הכספים הקןאליציוניים. בשבוע שעבר עמד על דוכן הכנסת שר האוצר סמוטריץ' וניסה להלך אימים על האופוזיציה כי כל עיכוב באישור התקציב המתוקן יגרום לפגיעה בחיילים, במפונים, בעסקים הקטנים. זה כמובן היה שקר גס, אך מאז הקואליציה לא מפסיקה לבטל ולעכב את הדיונים".