סגור
מימין: יעקב שחר  מבעלי קבוצת מאיר ו ברק בנסקי מנהל ההשקעות של כלל ביטוח
מימין: יעקב שחר, מבעלי קבוצת מאיר, וברק בנסקי, מנהל ההשקעות של כלל ביטוח (צילומים: אוראל כהן, אורן אהרוני)

בלעדי
עסקת מאיר־כלל תיחתם היום; והאקזיט הענק עוד יכול לגדול

בדיקות הנאותות הושלמו, והעסקה שבה כלל ביטוח רוכשת 6% מקבוצת מאיר ב־245 מיליון שקל תיחתם בת"א. לפני חודשיים משפחות שחר וקז מכרו 14% מהחברה להפניקס ב־574 מיליון שקל. שתי חברות הביטוח יכולות לקנות עוד 8% ב־360 מיליון שקל

משפחות שחר וקז משלימות את מהלך הכנסת השותפים לקבוצת מאיר שבשליטתם. ל"כלכליסט" נודע שהעסקה שבמסגרתה כלל ביטוח רוכשת נתח מהחברה תיחתם היום בתל אביב, זאת לאחר שמנהלי ההשקעות של חברת הביטוח סיימו את בדיקות הנאותות הנדרשות בימים האחרונים. כפי שנחשף ב"כלכליסט", כלל ביטוח, באמצעות זרוע ההשקעות שלה, כנף, רוכשת 6% מקבוצת מאיר תמורת 245 מיליון שקל לפי שווי חברה של 4.1 מיליארד שקל.
במסגרת העסקה, כלל ביטוח מקבלת אופציה לרכישת 2% נוספים תמורת 90 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 4.5 מיליארד שקל, וזאת תוך שלוש שנים.
התנאים האלו זהים במהותם לעסקה קודמת שביצעו משפחות שחר וקז עם חברת הביטוח הפניקס, שהושלמה בחודש אוקטובר. במסגרת העסקה הזו, שנחשפה גם היא ב"כלכליסט", רכשה הפניקס 14% ממניות מאיר תמורת 574 מיליון שקל (לפי שווי חברה של 4.1 מיליארד שקל) וקיבלה אופציה, שניתנת למימוש תוך שלוש שנים, לרכישת 6% נוספים תמורת 270 מיליון שקל (ולפי שווי חברה של 4.5 מיליארד שקל). שתי העסקאות מפגישות את משפחות שחר וקז, שירדו כעת לאחזקה של 80% במאיר, עם 820 מיליון שקל במזומן; לצד אופציה עתידית לקבל עוד 360 מיליון שקל, במידה שהפניקס וכלל ביטוח יבחרו לממש את האופציות שניתנו להן.
מצד קבוצת מאיר מובילים את העסקה מול כלל ביטוח אור שחר, בנו של יעקב שחר – מי שמוביל את קבוצת מאיר זה שנים רבות – ואבנר קז, בנו של ישראל קז המנוח, בנו של מייסד הקבוצה מאיר קז ואחיה של נילי קז, אשתו של יעקב שחר. מצד כלל ביטוח מובילים את העסקה ברק בנסקי, מי שמוביל את זרוע ההשקעות של כלל ביטוח כעת לאחר שיוסי דורי, שהוביל גם הוא את העסקה, הודיע על פרישה. בנסקי כיהן קודם לכן כסגנו של דורי. בנסקי הוא גם אוהד של קבוצת הכדורגל מכבי חיפה, שנמצאת בבעלות קבוצת מאיר אך הוחרגה מהעסקה, והיא תישאר בבעלות מלאה של משפחות שחר וקז, בדומה לאתר האינטרט BuyMe. מנכ"ל כלל ביטוח יורם נוה מעורב גם הוא בעסקה.
טרום העסקה עם חברות הביטוח משפחות שחר וקז החזיקו בחלקים שווים בקבוצת מאיר, וגם כעת, לאחר מכירת 20% מהמניות האחזקות מתפלגות שווה בשווה.
מאחורי העסקאות עם שתי חברות הביטוח עומדת ההחלטה של שתי המשפחות להסדיר את העברת החברה לדור השלישי של המשפחה. המשפחות אמנם ימשיכו להחזיק בחלקים שווים, אך במסגרת העסקה חלק מבני המשפחה ימכרו את אחזקותיהם, ולאחר מכן את החברה יובילו אבנר קז, אור שחר ועומר שחר, בני הדור השלישי. העסקאות אף מסמנות את האפשרות שהחברה תונפק בעתיד.
המכירה להפניקס ולכלל ביטוח היא לא הפעם הראשונה שבה משפחות שחר וקז ניהלו מגעים להכנסת שותפים. לפני כשנה וחצי נוהלו מגעים מול קרן אפולו האמריקאית, ואז דובר על מכירת 50% מהחברה, אולם בסופו של דבר המגעים לא הבשילו לכדי עסקה.
לקבוצת מאיר יש פעילויות רבות: יבוא מכוניות ומשאיות (וולוו, הונדה, פולסטאר ומשאיות רנו), תחבורה ציבורית בארץ (חברת קווים – חברת התחבורה הציבורית השלישית בגודלה בישראל אחרי אגד ודן) ובחו"ל, השכרת רכב וליסינג (הרץ ואופרייט), מכירת מכוניות יד שנייה (אוטו סנטר), יבוא ושיווק צמיגים (קוגול יוניטרייד), צרכנות (BuyMe), ייצור שלדות ומוצרי פנים לאוטובוסים (מרכבים, שמייצרת שלדות לאוטובוסים של חברות אחרות), ומועדון הכדורגל מכבי חיפה. כאמור, מכבי חיפה ו־BuyMe הוחרגו מהעסקאות מול שתי חברות הביטוח ויישארו בבעלות מלאה של משפחות שחר וקז.
מותגי הונדה וולוו חווים ירידה בנתח השוק שלהם בשנים האחרונות, בעיקר מאז שוולוו העולמית עברה לבעלות סינית, אולם הקבוצה מפצה את עצמה על כך באמצעות יבוא הרכב הכבד ואופנועים. קבוצת מאיר מחזיקה בזיכיון לשיווק אופנועים וקטנועים של הונדה, ולאחרונה רכשה מ־UMI, יבואנית שברולט וקאדילק, את חברת יוניברסל מוביליטי שמייבאת את הקטנועים החשמליים הפופולריים של המותג הסיגי NIU.
מאיר הוקמה ב־1967 על ידי מאיר קז, שעלה לארץ מפולין ב־1933. הוא הקים את חברת מאיר כשקיבל את הזיכיון הראשון שלו ליבוא מכוניות המותג השבדי וולוו. הפעילות הזו לא היתה זרה לו משום שלמשפחתו היתה חברת תובלה בפולין, ולפני שהקים את חברת מאיר הוא עבד בעצמו כנהג משאית. עם פטירתו בשנת 1976 עבר ניהול הקבוצה לידי חתנו יעקב שחר ובנו ישראל קז.