סגור
ג'רום פאוול יו"ר הפדרל ריזרב מסיבת עיתונאים 20.9
ג'רום פאוול יו"ר הפדרל ריזרב (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

האטה נוספת באינפלציה בארה"ב ל-3.1% בנובמבר, בהתאם לתחזיות

באוקטובר נרשמה עלייה שנתית של 3.2% לעומת 3.7% בספטמבר; מחר החלטת הריבית של הפד שצפוי להשאירה על 5.5% בפעם השלישית ברצף; בשישי האחרון פורסם על ירידה מפתיעה באבטלה בנובמבר ועלייה מעל התחזיות בתוספת המשרות במשק

האטה נוספת במדד המחירים לצרכן בארה"ב, ל-3.1% בחודש שעבר (עלייה בחישוב שנתי לעומת נובמבר 2022) ובהתאם לתחזיות השוק. בחישוב חודשי נרשמה עלייה של 0.1% בנובמבר, הצפי היה ללא שינוי במחירים.
ירידה של 2.3% בחישוב חודשי במחירי האנרגיה סיפקה את עיקר ההאטה, כשמחיר הדלק נחתך ב-6%. מחירי המזון עלו ב-0.2% (מחירי המזון מחוץ לבית עלו ב-0.4%). בחישוב שנתי עלו מחירי המזון ב-2.9%, בעוד מחירי האנרגיה ירדו ב-5.4%.
מדד הליבה (ללא מוצרי מזון ואנרגיה) ללא שינוי בנובמבר ובהתאם לתחזיות על עלייה שנתית של 4.0%. בחישוב חודשי נרשמה עלייה של 0.3% בנובמבר לעומת 0.2% באוקטובר, ובהתאם לתחזיות.
האינפלציה בארה"ב רשמה האטה משמעותית באוקטובר ל-3.2% מ-3.7% בחישוב שנתי. בשוק צפו עלייה שנתית של 3.3% (לעומת אוקטובר 2022). גם בחישוב חודשי נרשמה האטה, וללא עלייה במחירים. הצפי היה לעלייה של 0.1% באוקטובר לעומת ספטמבר בו נרשמה עלייה של 0.4% לעומת יולי.
מחר ב-21:00 שעון ישראל יפרסם הפדרל ריזרב את החלטת הריבית שלו - השוק צופה כי הבנק יותיר את הריבית על 5.5% בפעם השלישית ברצף. ההחלטה האחרונה הייתה בתחילת נובמבר, אז השאיר הבנק בראשות ג'רום פאוול את הריבית על 5.5% בפעם השנייה ברצף.
בתחילת דצמבר אמר פאוול כי "מוקדם מדי לדבר על הורדת ריבית, ואנחנו עדיין עשויים להעלותה". לדבריו, רמת האינפלציה העכשווית (3.2%) עדיין גבוהה בהרבה מיעד הבנק ל-2%. על כן מוקדם מדי לקבוע ניצחון על האינפלציה, אמר.
עוד הוסיף כי "המהלכים הנחושים שביצענו בדמות הידוק המדיניות המוניטארית מפעילים לחץ על פעילות המשק (שוק התעסוקה) ועל המחירים". לדבריו, "מדיניות מוניטארית בדרך כלל משפיעה על הכלכלה באיחור, ולכן האפקט הכולל של ההידוק טרם הורגש".
השפעה נוספת על החלטת הריבית מגיעה משוק התעסוקה. ביום שישי האחרון פורסם הדוח של נובמבר כשמספר המשרות החדשות היו מעל התחזיות, לצד ירידה מפתיעה באבטלה.
בנובמבר נרשמה תוספת של 199 אלף משרות חדשות, צפי האנליסטים היה ל-190 אלף. שיעור האבטלה עמד על 3.7%, התחזית היתה ל-3.9%. בפד מעוניינים לקרר את שוק התעסוקה החזק שמהווה גורם מרכזי לעלייה במחירים.