סגור
ישי דוידי מנכ"ל קרן פימי ו אורי יהודאי יו"ר גלעם
ישי דוידי מנכ"ל קרן פימי ואורי יהודאי יו"ר גלעם (צילומים: אוראל כהן, סיון פרג')

בלעדי
פימי במגעים למכירת 25% מגלעם להראל ביטוח ועמיתים

הראל ועמיתים נמצאות בשלב מתקדם של בדיקות נאותות בדרך לקניית נתח מיצרנית רכיבי המזון והמשקאות מידי קרן ההשקעות לפי שווי של 730-720 מיליון שקל. פימי שאפה להכניס לגלעם שותפים לפי שווי של מיליארד שקל, אך תנאי השוק הובילו אותה להתגמשות

התנודתיות הגבוהה בשווקים, והתנאים המאקרו־כלכליים שגורמים לה, דוחפים גם את קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה בישראל לפשרות במסגרת העסקאות שהיא רוקמת. ל"כלכליסט" נודע כי פימי, שמנוהלת על ידי ישי דוידי, מנהלת מגעים מתקדמים עם חברת הביטוח הראל ועם עמיתים, שמנהלת את קרנות הפנסיה הוותיקות, למכירת 25% מחברת גלעם לפי שווי של כ־730-720 מיליון שקל. כלומר, בתמורה לכ־180 מיליון שקל. למעשה, עמיתים והראל ביטוח כבר נמצאות בשלב מתקדם של בדיקות הנאותות.
כפי שנחשף ב"כלכליסט" בדצמבר האחרון, פימי החלה במגעים מול גופים מוסדיים שונים בשוק הישראלי במטרה למכור להם 20%-40% מיצרנית הרכיבים למזון ומשקאות לפי שווי גבוה יותר של מיליארד שקל - יותר מפי 3 מהשווי שלפיו רכשה את גלעם בשנת 2016 מידי קיבוץ מענית וקרן בראשית, שעמד אז על 290 מיליון שקל. לפימי הצטרף גם אורי יהודאי כבעל מניות מיעוט. יהודאי, לשעבר מנכ"ל פרוטרום שנמכרה ב־7 מיליארד דולר ל־IFF בקיץ 2018, שהוא גם בן דודו של דוידי, רכש 5% ממניות גלעם ומונה ליו"ר החברה.

תנאי השוק רק נעשו קשים יותר בחודשים שחלפו

בסוף 2022 דוידי העדיף לבצע מהלך של הכנסת משקיעים לחברה על פני הנפקה, משום שתנאי השוק לא היו אידיאליים בעת ההיא. לשם כך שכרה פימי את שירותי פירמת ההשקעות לידר, שבראשה עומד עמית ורדי, שערכה סבב בין המוסדיים השונים והביאה לשולחן את הראל ביטוח ועמיתים.

תנאי השוק שלא מעודדים ביצוע של הנפקות בבורסת תל אביב לא השתנו בחמשת החודשים שחלפו מאז, ולמעשה אף הפכו קשים יותר, ולכן פימי התגמשה בצורה משמעותית יותר על השווי של גלעם, שעדיין הוכפל פי כמעט 2.5 בשבע השנים שבהן פימי מחזיקה בחברה. לכך יש להוסיף את העובדה שאת רכישת גלעם ביצעה פימי באמצעות הקרן השישית שלה, שגויסה ב־2016, שהיא כבר קרן ותיקה, ולכן כבר יש צורך במימוש הנכסים, שכן אורך חיי קרן בעולם הפרייבט אקוויטי עומד על 10-7 שנים. הכנסת שותפים לחברה לפי שווי גבוה מהרכישה יאפשר לפימי לשערך כלפי מעלה את השווי של גלעם בספרים ולהציג למשקיעים תשואה נאה.
המהלך שרוקמת פימי מאז סוף 2022 דומה במהותו למהלך שביצעה ביצרנית המוצרים הרפואיים סימפליויה - השם הנוכחי של מפעל מיגדה של טבע שאותו רכשה פימי בשנת 2019 תמורת 47 מיליון דולר, ושנה לאחר מכן מכרה 33% מהמניות להפניקס ולאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, תמורת מלוא סכום הרכישה - 47 מיליון דולר.

45% ממכירות החברה מיועדות ליצוא

הפעילות של גלעם מתחלקת לזו המסורתית ולפעילות חדשה יחסית בתחום הפודטק. גלעם, שנוסדה בשנות הארבעים של המאה הקודמת, עוסקת בתחום חומרי הגלם בעיקר לתעשיית המזון. החברה מייצרת ממתיקים על בסיס פרוקטוז, עמילנים המשמשים לתעשיית המזון ולתעשיות אחרות כמו נייר, וכן מייבאת ומשווקת ללקוחותיה מתעשיית המזון רכיבים נוספים. כ־55% ממכירות החברה הן בישראל והיתר מיועדות ליצוא. גלעם מעסיקה 250 עובדים, מתוכם 210 בקיבוץ מענית (אך רק שמונה מהם חברי קיבוץ) והיתר באתרי הייצור שלה בספרד ובגרמניה. גלעם מנוהלת על ידי ליעד כהן, לשעבר מנכ"ל תנובה, שהצטרף לחברה ב־2015 כחלק ממהלכי ההתייעלות וההתרחבות שהובילו בחברה קיבוץ מענית וקרן בראשית. בראשית החזיקה ב־30% ממניות גלעם בעת המכירה לפימי, והקרן של דוידי החליטה להשאיר בתפקיד את כהן.

הרווח התפעולי התזרימי כמעט הוכפל

כהן והיו"ר יהודאי הם שאחראים לצמיחה בתוצאות של גלעם. כיום לגלעם יש 400 לקוחות בכ־40 מדינות. היקף המכירות שלה עומד על כ־500 מיליון שקל בשנה והרווח התפעולי־תזרימי שלה (EBITDA) מוערך ב־85 מיליון שקל בשנה. בעת שגלעם נרכשה, המכירות הסתכמו ב־450 מיליון שקל בשנה וה־EBITDA בכ־45 מיליון שקל בשנה. כלומר, העלייה במכירות הייתה צנועה יחסית ועמדה על 10% בפרק הזמן שבו פימי מחזיקה את החברה, אולם הרווח התפעולי־תזרימי כמעט הוכפל.
פימי פעלה להשבחת גלעם באמצעות כניסה לתחום חדש. בתחילת 2019 השקיעה פימי קרוב ל־100 מיליון שקל בהקמת מפעל חדש לגלעם לצד המפעל הקיים שמייצר עמילנים ופרוקטוז לתעשיית המזון העולמית. המפעל החדש עוסק בייצור סיבים פרה־ביוטיים, הידועים בשם גוס־פוס, שנועדו להזין את החיידקים הטובים במעיים, אלו שאחראים לפעילות תקינה של מערכת העיכול. הייצור במפעל מתבצע בטכנולוגיה שפותחה בגלעם במשך חמש שנים.

תוסף מזון לתחליפי חלב לתינוקות ולבעלי חיים

גוס־פוס מוגדר כתוסף מזון ומיועד ליצוא. בנוסף, הסיב מיועד גם לתזונת בעלי חיים המיועדים לבשר או לתזונת חיות מחמד, כאשר מערכת עיכול בריאה יותר בבעלי חיים מפחיתה שימוש באנטיביוטיקה. כך, לדוגמה, במזון פרימיום לכלבים ניתן למצוא תוסף גוס־פוס. תוסף זה נמצא גם בתחליפי חלב לתינוק.
גלעם הצליחה להגיע למכירות של 60-50 מיליון שקל בשנה מהמפעל החדש. המפעל למעשה משתמש במוצרים המוגמרים שמייצר המפעל הישן כחומר גלם לייצור המוצרים המתקדמים של תעשיית הפודטק. גלעם מנצלת את קשריה עם תעשיית המזון והמשקאות העולמית, שלה היא מספקת את הפרוקטוז להמתקה ועמילנים, כדי לשווק גם את המוצר המתקדם.
פימי היא קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה בישראל. היא הוקמה ב־1996, מנהלת נכסים בהיקף של יותר מ־7 מיליארד דולר, ובמהלך 2021 גייסה את הקרן השביעית, הגדולה בתולדותיה, והגדולה בתולדות שוק הפרייבט אקוויטי המקומי - 1.25 מיליארד דולר. פורטיסימו, קרן הפרייבט אקוויטי השנייה בגודלה, גייסה מעט לאחר מכן את הקרן השישית שלה, בהיקף של 1.1 מיליארד דולר, ובכך צמצמה את הפער ממובילת השוק.