התיירים לא מגיעים לישראל ופתאל מורידה תחזית
רשת המלונות נפגעה ברבעון השני מהתמשכות המלחמה בעזה, ומול איראן ביוני; התייקרות עלויות ההעסקה באירופה פגעו גם בפעילותה בחו"ל; ההבנה שחזרת התיירים הזרים לישראל עוד רחוקה, הביאה את החברה לעדכן את התחזית השנתית להכנסות כלפי מטה
החולשה בעסקים בישראל, שהוחמרה בעקבות המלחמה עם איראן, גררה את תוצאות החברה מטה ברבעון השני.
התייקרות בעלויות העסקת העובדים הקשתה על מגזרי הפעילות בחו"ל, לאזן את הנעשה בישראל. זאת, אחרי שברבעון הראשון של השנה הפעילות של פתאל באירופה עוד פיצתה על החולשה בישראל.
פתאל מסכמת את הרבעון השני עם עלייה של 5% בהכנסות, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ל-2.08 מיליארד שקל. אך מציגה ירידה בשאר המשתנים התפעוליים, ואף עדכנה מטה את התחזית לשנה המלאה.
רשת המלונות, שבעל השליטה בה הוא המנכ"ל דוד פתאל (50.1%), מפעילה 264 בתי מלון באירופה, בריטניה ואירלנד (נחשבות כמגזר פעילות נפרד מאירופה), ישראל, ויוון וקפריסין.
ה-EBITDAR שמודד את הרווח תפעולי לפני פחת והפחתות, הוצאות אחרות ושכירות (ונחשב כמדד העיקרי לבחינת הרווחיות התפעולית במגזר המלונאות), נפל בכלל מגזרי הפעילות ב-8% ל-739 מיליון שקל.
זאת בעיקר בשל פגיעה בפעילות המלונות הקיימים (אלו שפעלו גם ברבעון המקביל אשתקד), בעוד שרווחים מבתי מלון שנרכשו ומהפרשי מטבע (ליש"ט ויורו לעומת השקל) הצליחו רק להקטין את הפגיעה.
במקביל, ה-EBIT, שמקזז מקודמו את הוצאות השכירות, ירד ב-10% ל-701 מיליון שקל. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-3% ל-121 מיליון שקל (לאחר שפתאל הצליחה בעקבות הפרשי המט"ח לצמצם את הוצאות המימון).
הפגיעה ב-EBITDAR נרשמה למרות שפתאל הצליחה להעלות את מחירי האירוח במלונות. ההכנסה היומית הממוצעת שלה מכל חדר (ADR) עלתה לעומת הרבעון המקביל ב-8% ל-622 מיליון שקל. במהלך הרבעון המרביל היא עוד אירחה מפונים מישובי הצפון והדרום במלונות בישראל, וה-ADR הושפע מכך.
בהסתכלות על מגזרי הפעילות, התפוסה במלונות בישראל הגיעה ל-58%, לעומת 72% ברבעון המקביל ב-2024 וב-2023. התפוסה גבוהה ב-2% בלבד מהתפוסה ברבעון הראשון של 2025. זאת בזמן שהרבעון השני נחשב מסורתית, בשל קיומו בחודשי האביב וחופשת הפסח, כרבעון חזק. בעוד זה הראשון שחל בחורף נחשב חלש.
ובעוד שהרבעון המקביל ב-2023 חל בתקופה כמעט רגילה וללא שום מלחמה ברקע, בזה המקביל ב-2024 אירוח המפונים סייע לנתוני התפוסות, וכעת המפונים כבר שבו לבתיהם.
לא רק זאת, אלא שביוני, בזמן המלחמה מול איראן, פתאל נאלצה לסגור חלק מהמלונות, ואף ספגה ביטולים רבים בעקבותיה. בעקבות כל זאת, ה-EBITDAR בישראל נפל ב-25% ל-113 מיליון שקל. כשפגיעת המלחמה בו מוערכת בכ-50 מיליון שקל.
בשאר מגזרי הפעילות התפוסות ומחירי האירוח עלו. אך עלייה בשכר המינימום ובתשלומי המעסיקים לביטוח לאומי בבריטניה ובמדינות נוספות באירופה, הביאה להתייקרות עלות העסקת העובדים.
באירופה, העלאת מחירי האירוח הצליחה לאזן זאת ולהביא לעלייה של 3% ב-EBITDAR. אך בבריטניה ואירלנד כבר נרשמה בו מכך ירידה של 10%.
בסוף הרבעון הראשון פתאל עוד אשררה את התחזית שהציגה בסיכומה של 2024. אולם ההבנה שחזרתם של התיירים הזרים לישראל עוד רחוקה, בזמן שהנופשים הישראלים אומנם צובאים על מלונות הנופש של החברה (אך פחות על מלונותיה העירוניים), הביאה את החברה לעדכן את התחזית כלפי מטה.
כעת היא מעריכה שההכנסות ב-2025 בכללותה יגיעו לטווח של 8.1 עד 8.3 מיליארד שקל, ושה-EBITDAR יגיע לטווח של 2.9-2.75 מיליארד שקל. זאת חלף 8.2 עד 8.5 מיליארד שקל הכנסות, ו-3 עד 3.2 מיליארד שקל EBITDAR בתחזית הקודמת.
ב-2022 וב-2024 פתאל הקימה שתי קרנות, בשותפות עם גופים מוסדיים, להשקעה במלונות באירופה. אלה גייסו התחייבויות להשקעה של 381 מיליון יורו ושל 542 מיליון יורו, וחתמו עד כה על עסקאות לרכישת 49 בתי מלון, שאותם פתאל תנהל (מנהלת כבר חלק).
בכוונתה להקים במהלך 2026 קרן חדשה דומה. מוערך כי הקרן תשאף לגייס התחייבויות להשקעה של כ-600 מיליון יורו עד מיליארד יורו.
פתאל נסחרת כיום בשווי של 9.6 מיליארד שקל. זאת אחרי עלייה של 36% בשער המניה בשנה החולפת, לעומת 52% שעלה מדד ת"א 125.






























