סגור
מ"מ יו"ר רשות שוק ההון עמית גל
עמית גל, מ"מ הממונה על רשות שוק ההון

רשות שוק ההון מזהירה מגופים שמעניקים שירותים בתחום הקריפטו ללא רישיון

הרשות בודקת מידע שלפיו בורסת הקריפטו בינאנס חזרה לפעול בארץ באמצעות אתר אינטרנט ישראלי בארץ אף שלא קיבלה רישיון לכך

רשות שוק ההון פרסמה אזהרה למשקיעים במטבעות קריפטו. הרשות מזהירה את המשקיעים מפני קבלת שירותים פיננסיים במטבעות וירטואליים מגופים שפועלים ללא רישיון.
בישראל פועלים גופים שנותנים שירותים של קנייה, מכירה, המרה ושמירה של נכסים קריפטוגרפיים, ופעילות כזו דורשות רישיון מרשות שוק ההון. קידום הרישוי ושמירה על המשקיעים הם חלק מהמסקנות שפרסמה לאחרונה ועדה לאסדרת שוק הקריפטו שבראשה עמדה הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג.
בחודשים האחרונים רשות שוק ההון העניקה רישיונות למתן שירותי קריפטו לשלושה גופים ישראליים: אלטשולר שחם הורייזון; היבריד ברידג' הולדינגס שבשליטת גיורא רן, מושיק תאומים וחברת הפרסום גיתם; וביטס אוף גולד שבשליטת יובל רואש.
נודע כי הרשות דחתה את בקשת הרישיון של יזם הקריפטו בר מיטלמן, שהורשע בסוף 2021 בהעלמות מס במסגרת הסדר טיעון. מיטלמן ניסה לשוב ולעסוק בתחום הקריפטו ועתר לבית המשפט נגד החלטת הדחייה של הרשות, אבל בית המשפט דחה את העתירה.
לפני כשנה הרשות פעלה גם מול חברת בינאנס, אחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם שהוקמה בשנת 2017 על ידי צ'אנגפנג ז'או, שהוא אחד האנשים העשירים בעולם. בינאנס פעלה לשיווק שירותיה ללקוחות ישראלים והרשות הבהירה כי פעילות זו דורשת רישיון בישראל.
בעקבות פניית הרשות הופסק השיווק של שירותים אלה ללקוחות ישראלים. אולם נראה שלאחרונה בינאנס שוב מגבירה את פעילותה בישראל באמצעות אתר אינטרנט ישראלי שמפנה לאתר החברה.
לפני שנה פנה הממונה דאז משה ברקת לנציגות בינאנס בישראל וביקש ממנה להסדיר את רישיון הפעילות בארץ, אבל בינאנס לא הגישה בקשה רשמית. הרשות הפסיקה למעשה את הפעילות של בינאנס כפי שנהגו מדינות אחרות כמו גרמניה ארה"ב וקנדה.
נודע כי מידע על אודות פעילותה הגיע לידי הרשות ובימים אלה מקיימת הרשות המנוהלת בידי עמית גל (מ"מ) בירור האם פעילות זו מבוצעת בניגוד לחוק.
בינאנס היא בורסה פופולרית בבעלות סינית שאמנם פועלת תחת רישיון בכמה מדינות, אך מספר רגולטורים במדינות מתקדמות לא נתנו לה רישיון ואף הזהירו אותה שלא לפעול מול לקוחות. החברה פעילה במדינות קטנות יותר כמו בחריין.
במקביל, בחוק ההסדרים עלתה הצעה שגורמים המשווקים השקעות במטבעות וירטואליים יחויבו ברישיון יועץ השקעות מרשות ניירות ערך. הצעה זו זוכה לביקורת ועולות כנגדה טענות שהיא תפגע ביזמים ישראלים בתחום ותגרום להעברת השקעות לחו"ל. חלק מהמבקרים טוענים גם שההצעה תגדיל את הכנסות הבנקים בגלל שליטתם בתחום ייעוץ ההשקעות.