סגור

אחרי הקריסה: גם כספי הסדר החוב לא הגיעו למחזיקי אג"ח ג' של אולייר

קרן פרגרף, שהיתה אמורה להעביר עד שלשום 175 מיליון דולר למחזיקים המובטחים, לא העבירה את הכסף. סכום זה היה אמור לכסות את מרבית החוב - 197 מיליון דולר - כלפי אותה סדרה. למחזיקים יש מספר חלופות על מנת לממש את הבטוחה

תקלה משמעותית למחזיקי האג"ח מסדרה ג' של אולייר, חברת הנדל"ן האמריקאית שגייסה חוב בתל אביב, וקרסה. המחזיקים, שלהם חייבת החברה 612 מיליון שקל (לא כולל ריביות) התבשרו כי קרן פרגרף (Paragraph Partners) שהיתה אמורה להעביר אליהם 157 מיליון דולר עד שלשום במסגרת הסדר חוב, לא העבירה את הכסף.
סכום זה אמורה היתה הקרן להעביר תמורת מלון וויליאם וויל בניו יורק שמחזיקה אולייר, והוא היה אמור לכסות את מרבית החוב - 197 מיליון דולר - לסדרה המובטחת היחידה של אולייר. פרגרף אמורה להעביר 60 מיליון דולר נוספים עבור השלמת הרכישה של אולייר בהסדר החוב, בנוסף ל־157 מיליון הדולר. זאת, בנוסף ל־12.5 מיליון דולר שהועברו כמקדמה ויחולטו על ידי המחזיקים שאורים לקבל מפרגרף גם שטרי חוב של 20 מיליון דולר בהסדר.
ההרעה בשווקים מקשה על מימון עסקאות בארה"ב בתנאים טובים ונראה כי אלה גרמו לבעיה של פרגרף, שביקשה לפני שבועיים דחייה של 30 יום בהעברת התשלום ונענתה בסירוב. אסנת טננבאום, היא נציגות מחזיקי האג"ח ועו"ד עופר צור ממשרד גורניצקי משמש כיועץ המשפטי. המחזיקים הגדולים באג"ח הם כלל, קרן כלירמרק ומיטב דש.
פרגרף פרטנרס האמריקאית, אמורה להיכנס לנעלי בעלי השליטה הקודמים של אולייר שהגיעו לחדלות פירעון בחברת הנדל"ן האמריקנית הגדולה ביותר שהגיעה לשוק הישראלי לגייס אג"ח. החברה הגיעה להסכמות עם מחזיקי האג"ח על הסדר חוב שלא הושלם עד היום. לאולייר חמש סדרות אג"ח, וסדרה ה' מימשה נדל"ן אחר וקיבלה חלק של 277 מיליון דולר. אולייר עוסקת בתחום הנדל"ן המניב בניו יורק, בעיקר ברובע ברוקלין. ב־2015 גייסה החברה לראשונה איגרות חוב לציבור בישראל, ובעת קריסתה עמדו חובותיה למחזיקי האג"ח הישראלים על 2.4 מיליארד שקל.
כעת המחזיקים יצטרכו להחליט אם לבטל את ההסכם מול פרגרף ולחלט פיקדון בגובה 7.5 מיליון דולר או להמשיך לנהל איתה, ועם גורמים אחרים (כולל זליג וייס, מי שמחזיק במלון, שהגיש הצעה בעבר) מגעים, או לממש את הבטוחה. בכל מקרה, המהלכים לפינוי המחזיק נמשכים.
אולייר הוקמה, הוחזקה, נשלטה ונוהלה, בידי חסיד סאטמר יואל גולדמן. לאחר הקריסה נטלו מחזיקי האג"ח את השליטה, ומינו את אסף רביד לתפקיד מנהל ארגון מחדש ראשי (CRO) בחברה, עם סמכויות ניהול וזכויות חתימה. החוב היחיד שפרעה אולייר היה כאמור 756 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ה', לאחר מימוש הנכס שהיה משועבד לטובת אותה סדרה, שהיווה כ־90% מהחוב של אולייר למחזיקי אותה סדרה.