מחירי ההובלה ירדו בחדות, והרווח הנקי של צים צנח ב-89%
צים הובילה ברבעון השלישי 5% מכולות פחות משהובילה ברבעון המקביל, וספגה ירידה של 35% במחיר ההובלה שלהן; הרווח הנקי צנח ל-123 מיליון דולר, ההכנסות הסתכמו ב-1.77 מיליארד דולר, קרוב לתחזיות האנליסטים, וכמעט מיליארד פחות מהיקפן ברבעון המקביל; לאחר יותר משנתיים, חברת הספנות מכוונת לשוב לשוט דרך תעלת סואץ
לחץ המחירים היורד בשוק ההובלה הימית הוביל לצניחה של 89% ברווח הנקי של צים ברבעון השלישי.
אך הירידה בביצועים איננה מפתיעה במיוחד, מאחר שמעבר למצב הנוכחי בשוק, גם הרבעון המקביל, שאליו תוצאותיה הנוכחיות מושוות, היה החזק שלה, לפחות מאז תחילת 2023.
ההכנסות שאליהן הגיעה והרווח למניה תואמים בקירוב את תחזיות האנליסטים.
צים, שמנוהלת על ידי אלי גליקמן, הובילה ברבעון 926 אלף מכולות, 5% פחות משהובילה ברבעון המקביל אשתקד. אך מכיוון שלכך לוותה ירידה של 35% במחיר ההובלה, הכנסותיה ירדו בשיעור דומה ל-1.77 מיליארד דולר.
נתון זה גבוה מעט מממוצע תחזיות האנליסטים שציפו להכנסות של 1.74 מיליארד דולר.
הפגיעה השתרשה אל נתוני הרווח. הרווח התפעולי (EBIT) נפל ב-79% ל-259 מיליון דולר, והרווח הנקי הסתכם ב-123 מיליון דולר, כאמור בנפילה של 89% ביחס להיקפו ברבעון המקביל אשתקד.
בעקבות זאת, הרווח למניה, שברבעון המקביל עמד על 9.34 דולר למניה, ירד ל-1.02 דולר, מעט נמוך מתחזיות האנליסטים שהיו ל-1.06 דולר למניה.
גליקמן ציין בשיחה עם כלכליסט כי: "התמודדנו עם נסיבות גיאופוליטיות ולחצים חיצוניים מורכבים, שכוללים את המיסוי האמריקני, תגובת הנגד הסינית, והחזרה מכך בהמשך, ובכל זאת סיכמנו רבעון מצוין ביחס למתחרות. כאשר ה-EBIT, בשיעור של 15% מההכנסות, גבוה מהנתונים שחברות מערביות אחרות הציגו".
צים עדכנה שוב את התחזית לשנה המלאה, והעלתה בפעם נוספת את הסף התחתון החזוי של הרווח התפעולי תזרימי (EBITDA) ל-2 מיליארד דולר (חלף 1.8 מיליארד בתחזית ברבעון הקודם, ו-1.6 מיליארד דולר בזו שקדמה לה).
הטווח העליון שלה נותר 2.2 מיליארד דולר. ה-EBIT המתואם יגיע ל-700 עד 900 מיליון דולר, חלף כזה של 550 עד 950 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
המנכ"ל ציין כי "למרות השיפור שמשוקף מעדכון התחזית לשנה המלאה, הרבעון הרביעי יהיה פחות טוב מזה שאותו אנחנו מסכמים".
בכל הקשור לאתגרים האזוריים שמשפיעים על החברה הוא הוסיף כי "אנחנו מושפעים לרעה מהאיסור שהטילה טורקיה על עגינה של ספינות ישראליות בנמליה".
מנגד הוא תיאר כי "אנחנו מעוניינים לשוב לשוט דרך מיצרי באב אל מנדב שעד כה נחסמו במצור שהטילו החות'ים על תנועת האוניות בים האדום, אך אלה הצהירו על הסרתו. אנחנו בשיח מול הגורמים המבטחים על כך ומקווים שנוכל בקרוב לשוב ולשוט דרך תעלת סואץ ואף לאילת".
צים הונפקה בבורסה בניו יורק בתחילת 2022, כשגייסה 217 מיליון דולר לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, והחלה להיסחר לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר. בשיא, במרץ 2022, היא נסחרה בשווי שוק של 10.6 מיליארד דולר.
אולם, ירידה חדה במחירי ההובלה ב-2023 הובילה לפגיעה בפעילותה, ואת כל ארבעת הרבעונים באותה השנה היא סיכמה עם הפסדים.
ב-2024 היא התאוששה מכך, והרבעון הנוכחי הוא השביעי ברציפות שאותו היא מסכמת ברווח. שווי השוק שלה כיום, עוד לפני פרסום הדוחות, הוא 2 מיליארד דולר, לאחר ירידה של 22% בשער המניה מתחילת השנה.
בשבוע שעבר, ולקראת אספת בעלי המניות של החברה שתכונס בדצמבר, פנתה קבוצת בעלי מניות שמחזיקה כ-8% ממניות החברה וכוללת את קרן הגידור רידינג קפיטל, מור גמל ופנסיה וחברת ספרטה, בדרישה למנות 3 דירקטורים חדשים. זאת במקום כאלו שמונו על ידי בעל השליטה הקודם עידן עופר, לאחר שזה חדל מלהחזיק בשליטה בה בסוף 2024.
אלה מעוניינים גם שהחברה תחלק דיבידנד מיתרות המזומנים הגבוהות שלה, 3 מיליארד דולר נכון לסוף ספטמבר.
בשיחה עם כלכליסט התכתב גליקמן עם הדרישה וציין כי "נחלק בדצמבר 37 מיליון דולר כחלק ממדיניות הדיבידנד שמאפשרת חלוקת 30% מהרווח הרבעוני, ובסוף השנה נוכל לחלק גם 50% מהרווח השנתי. כשמאז ההנפקה חילקנו כבר 5.7 מיליארד דולר".
השבוע התפטרו שניים מהדירקטורים שמזוהים עם עופר והחברה מינתה את יורם טורבוביץ', לשעבר הממונה על ההגבלים ויאיר אבידן, לשעבר המפקח על הבנקים, במקומם.






























