סגור

איילון צפויה לשלם קנס כבד בפרשת ניפוח תביעות רכב

הממונה על הביטוח הגיש לחברה טיוטת דוח חמור בפרשה; צפוי לקנוס את החברה, שתעמוד גם בפני תביעות מלקוחות וחברות ביטוח אחרות בסך מאות מיליוני שקלים

הממונה על הביטוח צפוי להטיל על חברת הביטוח איילון קנס כבד, בעקבות פרשת ניפוח התביעות ואי הסדרים החמורים בחברה בביטוחי רכב שנחשפה בכלכליסט. החברה ניצבת גם בפני תביעות שצפויות להגיש נגדה חברות ביטוח אחרות שנפגעו מהתנהלותה, וגם בפני תביעות של נהגים. מדובר בתביעות פוטנציאליות בסך מאות מיליוני שקלים.
חקירה שנערכה בחברה איתרה עשרות מקרים שבהם נופחו על פי החשד הערכות נזק, והחברה דרשה מחברות ביטוח שפגעו ברכבי מבוטחיה, ומנהגים ללא ביטוח שפגעו בהם, סכומים מופקעים על התיקונים.
לפי עדויות שהגיעו ל"כלכליסט" לחצו בחברה על שמאים לנפח את השומות לנזקי רכבי החברה, כדי שהנזק יהיה גבוה בהרבה מהאמיתי ויגיע לשיעור של מעל 60%, מה שיאפשר מכירתו בזול למגרש גרוטאות, שם יתוקנו הרכבים וימכרו הלאה.
1 צפייה בגלריה
מימין: מוקי אברמוביץ' ו"ר חברת הביטוח איילון ו אריק יוגב מנכ"ל החברה
מימין: מוקי אברמוביץ' ו"ר חברת הביטוח איילון ו אריק יוגב מנכ"ל החברה
מימין: מוקי אברמוביץ' ו"ר חברת הביטוח איילון ו אריק יוגב מנכ"ל החברה
(צילומים: עמית שעל, טל שחר)
מנגד, החקירות חשפו גם חשד למקרים הפוכים, שבהם במכוניות מדגמים פופולריים שנקבע להן נזק המחייב הורדה אוטומטית שלהן מהכביש, החליטה ועדת חריגים בחברה להפחית את הנזק לשיעור נמוך יותר שיגדירן "אובדן להלכה" ושיאפשר את שיקומן והחזרתן לכביש. זאת למרות שמבחינה בטיחותית מצבן לא אפשר זאת. בכירה בחברה שהתלוננה בעבר על המעשים נאלצה לעזוב את החברה.
הממונה על הביטוח חשף חשד שמספר המקרים שבהם אירעו אי־סדרים כאלה הגיע למאות רבות. איילון קיבלה חודש להגיב על הממצאים. שופט העליון לשעבר פרופ' יורם דנצינגר, שמונה בידי הנהלת החברה כגורם חיצוני שיבדוק את הפרשה, טרם הגיש לה את ממצאיו.
איילון דיווחה לבורסה כי "טיוטת הדוח כוללת ממצאים לכאורה לפגמים מהותיים בהתנהלות הדירקטוריון וועדת הביקורת של החברה הבת בהתמודדות עם אירוע האובדנים, ובפרט בנושאים הבאים: הפרה לכאורה של חובת הפיקוח הכללית של הדירקטוריון וועדת הביקורת של החברה הבת; אי דיווח לממונה במועד על ידי ועדת הביקורת של החברה הבת; שימוש בחוות דעת של שמאי המצוי בניגוד עניינים; ונוכחות אסורה של המנכ"ל בדיוני ועדת הביקורת של החברה הבת בעניין".

נאלץ לשלם לחברה

באחד המקרים שנחשף ב"כלכליסט", נהג פגע בתאונת פגוש אל פגוש שגרתית במזראטי לוואנטה, רכב כביש שטח מפואר שמחירו כ-500 אלף שקל. הפוגע ונהגת המזראטי החליפו פרטים, ואז התברר שאין לו ביטוח מקיף או צד ג'.
כאשר דיווחה על כך הנהגת היא קיבלה במפתיע הוראה מאיילון לא להביא את הרכב לתיקון במוסך, אלא ישר למגרש לפירוק רכבים אחרי תאונות קשות. בחברה קבעו כי הרכב ספג נזק חמור, יותר מ-200 אלף שקל, ולכן הוא מוגדר כאובדן להלכה (כמעט טוטאל לוס). בעלת הרכב קיבלה מחברת הביטוח את שוויו באותה עת במחירון, כ-430 אלף שקל, ואילו איילון תבעה מהנהג הפוגע 326 אלף, סכום הנזק ששילמה בניקוי הכסף שקיבלה ממגרש הגרוטאות. הנהג חוייב לשלם לחברה במשך שלוש השנים הבאות 9,000 שקלים לחודש. ומה עם המזראטי שנפגע קשות? הוא תוקן בעלות של 5,000 שקל בלבד ונמכר לבעלים חדשים