סגור

האינפלציה בארצות הברית מתקררת: עליית המחירים באוגוסט היתה נמוכה מהצפי

מחלקת העבודה האמריקאית דיווחה על עלייה של 0.1% במדד הליבה של המחירים לצרכן בחודש החולף, ביחס לחודש הקודם, בעוד בשוק ציפו לעלייה של 0.3%; האינפלציה עדיין ברמתה הגבוהה זה 13 שנה, אבל חששות המשקיעים נרגעו מעט

האינפלציה בארה"ב מתחילה להראות סימני התקררות. העלייה במחירים של סל מוצרי צריכה הייתה נמוכה מהצפוי, כך לפי נתונים שפירסמה היום (ג') מחלקת העבודה של ארצות הברית.
מדד המחירים לצרכן, שעוקב אחר מחיר סל של מגוון מוצרים וסחורות, עלה ב-5.3% בחודש אוגוסט לעומת אוגוסט 2020, וב-0.3% מחודש יולי השנה. מדד המחירים לצרכן של חודש יולי עלה ב-0.5% ביחס לחודש הקודם. אנליסטים בשוק ציפו לעלייה שנתית של 5.4% ולעלייה חודשית של 0.4%.
מדד הליבה, שמנטרל את מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, עלה רק ב-0.1% באוגוסט בחישוב חודשי וב-4% בחישוב שנתי. בשוק חזו שהעלייה החודשית תעמוד על 0.3% והעלייה השנתית על 4.2%.
העלייה השנתית של 5.3% עדיין משאירה את האינפלציה ברמתה הגבוהה ביותר זה 13 שנה, אם כי המספרים של חודש אוגוסט מצביעים על כך שהקצב עשוי לרדת.
מחירי האנרגיה היוו חלק ניכר מעליית האינפלציה החודש, עם עלייה של 2%, ומחיר הבנזין עלה ב-2.8%. מחירי המזון עלו ב-0.4%. ביחס לאוגוסט אשתקד עלו מחירי האנרגיה ב-25% והבנזין התייקר ב-42% אחוז.
עם זאת, בנטרול שתי הקטגוריות הללו, מדובר בעלייה החודשית האיטית ביותר במדד מאז חודש פברואר. מחירי הרכבים והמשאיות המשומשים, שהזינו חלק גדול מעליית האינפלציה ירדו ב-1.5% בחודש אוגוסט אך עדיין מסמנים עלייה של 31.9% מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. מחירי הרכבים החדשים, לעומת זאת, עלו ב-1.2%. שירותי התחבורה ירדו ב-2.3%.
בכירי הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, עוקבים מקרוב אחר תנועות האינפלציה, ומעריכים כי מקור העלייה החדה באינפלציה הוא בגורמים זמניים, וכי היא תדעך בקרוב.
בין הגורמים לעליית האינפלציה, מנו בפד בעבר צווארי בקבוק בשרשרות האספקה במפעלים, מחסור במוצרים קריטיים כמו מוליכים למחצה וביקוש מוגבר לסחורות רפואיות בעקבות מגפת הקורונה. כשגורמים אלו ייעלמו, המספרים צפויים לחזור לרמתם הנורמלית.
הנתונים שהתפרסמו היום הרגיעו מעט את חששות המשקיעים מעליית האינפלציה. המשקיעים מצפים במידה רבה לכך שהפד יתחיל לצמצם את ההרחבה חסרת התקדים שהעניק במהלך המגפה. זאת לאחר שגורמים רשמיים בבנק הודיעו שקצב תוכנית רכישות האג"ח צפוי לרדת עוד השנה.
1 צפייה בגלריה
בנין פדרל ריזרב פד וושינגטון
בנין פדרל ריזרב פד וושינגטון
בנין הפדרל ריזרב בוושינגטון
(צילום: בלומברג)