סגור

אחרי הסגרים: ירידה בקצב הצמיחה של טרמינל X, המניה נופלת

אתר השופינג אונליין תחת קבוצת פוקס רשם נסיגה בצמיחה אשתקד בשל החזרה לשגרה מהסגרים, כשהקונים נוהרים לחנויות הפיזיות: "מהרבעון השני החלה התמתנות בביקושים למכירות אונליין שבאו לידי ביטוי בהתמתנות שיעורי הצמיחה"; טרמינל X עברה ב-2021 להפסד והמניה נופלת ב-14%

סיום סגרי הקורונה ופתיחת החנויות הפיזיות הובילו להתמתנות הצמיחה של אתר האונליין טרמינל איקס מקבוצת פוקס. האתר אמנם סיים את 2021 עם עלייה של 51% בהכנסות, שהסתכמו ב־341 מיליון שקל, אך בהשוואה ל־2020 מדובר בהתמתנות ברורה.


את 2020 האתר סיים עם הכנסות של 226 מיליון שקל, עלייה של 182% בהשוואה ל־2019. החברה שמה לעצמה יעד להגיע בתוך שלוש שנים למכירות של מיליארד שקל. בשורה התחתונה טרמינל איקס עברה ב־2021 להפסד של 8.6 מיליון שקל, שנבע ברובו מהוצאות חד־פעמיות של מתן אופציות והנפקה. מניית החברה סיימה את המסחר היום בירידה של 24%.
4 צפייה בגלריה
צילום מסך טרמינל X טרמינל איקס
צילום מסך טרמינל X טרמינל איקס
צילום מסך אתר השופינג טרמינל X
(צילום מסך אתר טרמינל אי''ס)

”הצעירים דיגיטליים”

“מהרבעון השני של 2021 והיציאה מהסגרים החלה התמתנות בביקושים למכירות אונליין, שבאו לידי ביטוי בהתמתנות שיעורי הצמיחה של החברה ביחס לרבעונים מקבילים אשתקד”, דיווחה טרמינל איקס. לצד זאת מסרה: “ברבעון הראשון של 2022 חלה צמיחה מואצת במכירות החברה לצד הגדלת קצה החשיפה ללקוחות חדשים, זאת בהמשך לצמיחה המואצת של החברה לפני פרוץ משבר הקורונה”.
ניר הורוביץ, מנכ”ל טרמינל איקס, מסר בשיחה ל”כלכליסט”: “עברנו שנה וחצי של צמיחה בקצבים משוגעים, ועכשיו הקצב ביחס לסגרים התמתן, אבל עדיין האי־קומרס צומח. יש ריבאונד לטווח קצר, אבל המגמה תמשיך להיות צמיחה של האי־קומרס על חשבון החנויות. ברור שאנחנו בתקופה שאחרי קורונה, והמצב בחנויות הפיזיות מצוין, אבל האי־קומרס זה שוק שצמח לפני הקורונה וימשיך לצמוח משמעותית שנים קדימה, כי יותר פשוט לקנות באי־קומרס. הפתרונות שהוא מציע משתכללים, והצעירים הרבה יותר דיגיטליים וקונים באונליין”.
4 צפייה בגלריה
הראל ויזל ו מנכ"ל טרמינל איקס ניר הורוביץ
הראל ויזל ו מנכ"ל טרמינל איקס ניר הורוביץ
מימין: הראל ויזל ומנכ”ל טרמינל איקס ניר הורוביץ. “ריבאונד לטווח קצר”
(צילום: דימה טליאנסקי)
לדבריו “אם משווים את קצב הצמיחה לתקופה שבה היו סגרים, אז בהשוואה הזו ברור שהאונליין התמתן, ואף אחד לא ציפה שיהיו סגרים לעד ושהמכירות יהיו זהות לאלה שהיו בזמן שלציבור לא היו שום אלטרנטיבות”.
העלייה בהכנסות, שהושפעו לטובה גם מסגרי הקורונה ברבעון הראשון של 2021, באה לידי ביטוי בעלייה של 30% במספר הביקורים באתר החברה, בצמיחה של 52% במספר הלקוחות הרשומים, בעלייה של 45% במספר ההזמנות ובעלייה של 6% בסל הקניות הממוצע.
הוצאות המכירה והשיווק קפצו ב־45% ל־145 מיליון שקל. עיקר העלייה מיוחס להוצאות השיווק, לוגיסטיקה, ההפצה ושירות לקוחות. הרווח הגולמי הסתכם ב־154 מיליון שקל, עלייה של 51% בהשוואה לשנה הקודמת. שיעור הרווח הגולמי הסתכם ב־45%, בדומה לשנת 2020.
הרווח התפעולי, לפני תשלום מבוסס מניות והוצאות הנפקה, עלה ב־125% והסתכם בכ־15 מיליון שקל.

”עיכוב בהתרחבות לחו”ל”

ל־2022 האתר שם לעצמו מטרה להתרחב למדינה אחת מחוץ לישראל, ב־2023 למדינה נוספת, וב־2024 להמשיך להתרחב למדינות נוספות, כך דיווחה החברה. המדינה הראשונה היא יוון, שהכניסה אליה מתעכבת בשל מגבלות התעופה שאפיינו את המחצית השנייה של 2021. הפעילות ביוון צפויה לקראת סוף המחצית השנייה של השנה.
"ישנם עיכובים מסוימים בתוכנית ההתרחבות של החברה לחו"ל, בין השאר לאור מגבלות התעופה בשנת 2021", הסביר הורוביץ. "חתמנו עם כ־70 מותגים בינלאומיים שיפעלו ביוון. נפיץ את המוצרים ביוון בתוך כמה שעות, וגם בישראל אנחנו כל הזמן משתפרים בזמני החלוקה. קיבלנו פידבק חיובי ביוון, ולכן אנחנו מאיצים את הבדיקה של הכניסה לערים נוספות בעולם, ברצלונה, טורונטו, מנהטן, פריז. עוד לא קיבלנו החלטה או אישור, אבל כל כניסה לעיר דורשת בדיקה של כמה חודשים טובים".
שוק האונליין בתחום האופנה והלייף סטייל מוערך ב־2.7 מיליארד שקל, ובטרמינל איקס מעריכים כי נתח השוק של האתר הגיע ל־12% מהקטגוריה באונליין.
עלות השכר של הורוביץ ב־2021 עמדה על 13.2 מיליון שקל.