סגור
ועידת שוק ההון 2022 אייל בן סימון מנכ"ל הפניקס
אייל בן סימון מנכ"ל הפניקס (צילום: אוראל כהן)

הפניקס הודיעה לקופ"ח מכבי כי לא תחדש עמה את הביטוח הסיעודי

קופות החולים מעניקות ביטוח סיעודי לחולים ע"י רכישתו מחברות הביטוח; מכבי קיימה בסוף 2018 מכרז בו זכתה הפניקס שמסתיים בסוף השנה - והיא לא תמשיך אותו מחשש להפסד עתידי; הרווח הנקי של הפניקס ניתר ב-200% ברבעון השלישי ל-249.2 מיליון שקל

המשבר בביטוח הסיעודי מעמיק בעוד הפניקס, חברת הביטוח הגדולה בישראל, מחפשת את דרכה החוצה מהענף. הפניקס הודיעה לקופת החולים מכבי כי לא תחדש את הביטוח שהעניקה לה עבור תשלומי הביטוח הסיעודי. כך עדכנה הפניקס בדוח הכספי הרבעוני שפרסמה היום.
קופות החולים מעניקות ביטוח סיעודי ומבטחות את החולים על ידי רכישת ביטוח מחברות הביטוח באופן מרוכז. לשם כך הקופות מקיימות מכרז מול חברות הביטוח. קופ"ח מכבי קיימה בסוף 2018 מכרז שבו זכתה הפניקס והוא מסתיים בסוף השנה הנוכחית. על פי הדוח הרבעוני של חברת הביטוח, הודיעה הפניקס למכבי כי לא תמשיך אותו מתוך חשש להפסד עתידי ועל כן מכבי תצטרך לחפש מבטח חדש.
מה יהיה על הביטוח הסיעודי של מבוטחי מכבי? נכון להיום ביקשה הנהלת מכבי מהפניקס להאריך את ההסכם לתקופה נוספת, על כן הפניקס בוחנת את הארכת ההסכם לשנה נוספת ובלבד שלא תהיה נטילת סיכון כלשהו של הפניקס ביטוח, לרבות סיכון ביטוחי. כלומר מדובר בפלסטר זמני שתספק חברת הביטוח על מנת שבמכבי יחפשו פתרונות.
מאז 2019 הפסיקו חברות הביטוח לספק ביטוח סיעודי פרטי והיום בשוק הביטוח ניתן להיות מבוטח בפוליסת ביטוח סיעודי רק על ידי קופות החולים. קרנות ההון שמהם משולמים דמי הביטוח הסיעודי קטנו בארבע השנים האחרונות בעיקר בשל העלייה בהיקף המבוטחים שהוגדרו כסיעודיים ובסך הפיצויים שהועברו לאותם מבוטחים סיעודיים.
בתוך כך, עתרה קופת חולים כללית, סמל המשבר הסיעודי המתקרב, לבג"ץ, לאחר שקרן המבוטחים שלה קטנה מ-1.7 מיליארד שקל ל-500 מיליון שקל. והראל, המבטחת של כללית, הודיעה לה כי תפסיק לבטח החל מתחילת השנה.
בקצב הנוכחי, בתוך שנתיים ייגמר הכסף בקופה שאמור להגיע למבוטחים בכללית, והראל לא מעוניינת להוציא כסף מהונה עבור מבוטחים שמשלמים מעט מדי. על פי הערכות, מצבה של קרן מכבי טוב יותר מזה של כללית, אולם הפניקס חוששת מלבטח את הקרן כדי להידרדר להפסדים בשנים הקרובות.
כדי לייצב את ענף הביטוח הסיעודי פרסמה רשות שוק ההון טיוטה באוגוסט האחרון בו היא קובעת כי תשלומי הביטוח יצומצמו. כך פיצוי בסך 6,100 שקל בחודש עבור מבוטח סיעודי יפחת ל-5,500 שקל, והשיפוי בסך 11,100 שקל יפחת ל-10,000 שקל.
רבעון רווחי להפניקס: הדו"ח הכספי של הפניקס מציג רווח כולל של 249.2 מיליון שקל לרבעון השלישי של השנה, שיפור של 200% לעומת הרווח הכולל בתקופה המקבילה שהסתכם ב-82 מיליון שקל. בשורה העליונה רשמה הפניקס הכנסות של 4.9 מיליארד שקל ברבעון השלישי, עלייה של 150% לעומת הכנסות של 2 מיליארד שקל ברבעון המקביל.
השיפור הגיע בעיקר בעקבות התשואות החיוביות שאפיינו את שוק ההון ברבעון השלישי. הרווחים מהשקעות הסתכמו ברבעון ב-1.46 מיליארד שקל לעומת הפסדים של 1.41 מיליארד שקל ברבעון המקביל שאופיין בעיקר בירידות שערים בשוק המניות והאג"ח. מניית הפניקס נסחרת ביציבות ושווי החברה באחוזת בית נאמד ב-9.2 מיליארד שקל - חברת הביטוח עם השווי הגדול בישראל.
ממכבי נמסר בתגובה: "הביטוח הסיעוד של מכבי הינו היציב מבין כל קופות החולים, ומכבי תמשיך ותפעל להבטחת הביטוח הסיעודי למבוטחיה".