סגור
דולר דולרים כסף מזומן מט"ח מטבע חוץ
דולרים (צילום: רויטרס)

למרות ההודעה של פיץ' - הדולר מזנק לשיא של 4.5 שנים, מעל ל-3.75 שקלים

חברת הדירוג הודיעה מוקדם יותר על השארת דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי - וגרמה להתחזקות בשקל; לפני כן טיפס המטבע האמריקאי עד ל-3.74 שקלים; אך עתה שב הדולר לעליות חזקות מול מקבילו הישראלי, ומטפס גם מול המטבעות המובילים; השקל יציב מול היורו והפאונד; נתוני האינפלציה בישראל יתפרסמו מחר ב-18:30

הדולר מזנק לשיא של 4.5 שנים מעל ל-3.75 שקלים. המטבע האמריקאי מטפס גם מול המטבעות המובילים, כך שפחות מדובר בחולשה של השקל לעומת הדולר (השקל יציב מול היורו והפאונד). ברקע, עלייה בתשואת האג"ח האמריקאי הממשלתי שמושך אליו משקיעים.
מוקדם יותר נרשמה יציבות בשקל לעומת הדולר לאחר שחברת הדירוג פיץ' הותירה את דירוג ישראל ואת תחזית הדירוג ללא שינוי - הדולר נסחר ב-3.72 שקלים (אך לפני פרסום הסקירה עלה הדולר ב-0.4% והתקרב ל-3.74 שקלים).
השקל ירד בשבוע שעבר ב-2.1% מול הדולר. זאת מול התחזקות של הדולר ב-0.8% מול סל המטבעות.
בשווקים הגלובליים: ביורו-דולר נרשמת יציבות, היורו נסחר בסביבת 1.095 דולר; הרובל הרוסי נופל בכמעט 1% - הדולר נסחר בסביבת 101.4 רובל, שפל של כמעט 17 חודשים.
בלידר מציינים בסקירה השבועית את החדשות המעודדות מסקר המגמות בסקטור העסקי "המצביע על המשך התרחבות בפעילות הכלכלית. "רכיב הפעילות השוטפת עלה ל 22.82- נק' ביולי מ- 21.48 ביוני - רכיב הציפיות לשינוי בפעילות בחודש הבא ירד ל 3.9- מ- 4.8 -מדובר בהתמתנות אך זו עדיין צמיחה חיובית".
"אנו צופים מדד של 0.5% בחודש יולי בהשפעת עליות מחירים בסעיפי הדיור, המזון ונסיעות לחו"ל", אומרים כלכלני לידר בראשות יונתן כץ, וומוסיפים: "מגמת הפיחות נמשכת כאשר בנק ישראל מבחין בעלייה בשיעור תמסורת שע"ח על האינפלציה. המגמה מעלה את הסיכוי להעלאת ריבית בהחלטה הבאה של בנק ישראל אך היא תושפע גם ממדד יולי".
החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל צפויה ב-4 בספטמבר, כך שמדד יולי הוא האחרון שיתפרסם לפני הישיבה של הבנק.
לדברי אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי בפסגות בית השקעות, "בהנחה שלא נראה הפתעה משמעותית מאוד במדד יולי, סביר להניח שהגורם העיקרי שישפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל הוא שער החליפין". התחזית של גרינפלד היא לעלייה של 0.4% במדד.
"ברמת שער החליפין הנוכחית, או נמוכה יותר, אנו מעריכים כי בנק ישראל יותיר שוב את הריבית על כנה ויאמץ את גישת פסק הזמן שבה נקט גם הפד. ואולם אם השקל יפוחת במידה ניכרת מול הדולר, בנק ישראל בהחלט ישקול העלאת ריבית נוספת", הוסיף גרינפלד.
בחמישי שעבר פורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, לפיהם מדד הליבה של המחירים עלה ב-0.2% בלבד בחישוב חודשי. "החלה הספירה לאחור לקראת הורדת ריבית בארה"ב", אממר בעניין זה אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב.
מתחילת שנות ה-80 ריבית הפד נותרה בשיא שלה בין חודשיים ב-1984 ל-15 חודשים ב-2007. ברוב המקרים העצירה של הריבית בשיא נמשכה בין 4 ל-8 חודשים. לפי הירידה בקצב האינפלציה שהואץ בחודשים האחרונים, אינפלציית הליבה עשויה להתקרב אל היעד של 2% שנתי בשליש הראשון של 2024. בנסיבות אלה, ריבית הפד תוכל לרדת פעם או פעמיים כבר במחצית הראשונה של 2024, גם ללא תרחיש של האטה משמעותית בצמיחה", הוסיף זבז'ינסקי.