סגור

במקום להעביר לבזן בחינם: מאגר לווייתן יתחיל למכור את תוצר הלוואי של הפקת הגז

השותפות במאגר הגז הטבעי הגדול בארץ יוכלו להשתמש בצינור של תשתיות אנרגיה כדי למכור קונדנסט לבית הזיקוק באשדוד; בלי מציאת ייעוד לקונדסנט לא ניתן להפיק נפט, ועד שמצאו רוכש נאלצו השותפות להעביר אותו בחינם לבזן

השותפות במאגר לווייתן הודיעו שבמהלך מרץ הקרוב יחלו למכור את הקונדנסט המופק מהמאגר לבית הזיקוק באשדוד.
בכך, השותפות - ניו מד אנרג'י, שברון ורציו - יפסיקו להעביר את הקונדסנט בחינם לחברת בזן, כפי שהן עושות כבר יותר משלוש שנים. העברת הקונדנסט, תוצר לוואי של הפקת גז טבעי, בחינם, מובילה להפסד הכנסות של כ-40 מיליון דולר בשנה למאגר.
על פי הדיווח של השותפות לבורסה, הושלמו התנאים להשלמת ההסכם עם תש"א (תשתיות אנרגיה) לשימוש בצינור של החברה שיאפשר הולכה של הקונדנסט לבית הזיקוק באשדוד.
הקונדנסט הוא תוצר לוואי של הפקת הגז הטבעי ומשמש כחומר גלם לייצור דלק. את הקונדנסט אי אפשר פשוט להשליך לים, כך שבלי למצוא לו ייעוד, לא ניתן להפיק גז מהמאגר.
מאגר לווייתן החל להפיק גז ביום האחרון של שנת 2019. בדצמבר 2019 התשתית להפקת הגז הייתה מוכנה, אך השותפות במאגר, שהיו חייבות להתחיל להפיק גז עד סוף השנה, לא מצאו רוכש לקונדנסט המופק מהמאגר במקביל להפקת הגז הטבעי ונאלצו למצוא תוך זמן קצר רוכש כלשהו שיסכים לקחת את הקונדסט.
השותפות לא מצאו רוכש לקונדסט בזמן, ולכן חתמו על הסכם עם בזן להעברת הקונדנסט בחינם, כדי שיוכלו להתחיל בהפקת הגז.
ההסכם המקורי היה מתוכנן להימשך כשנה, בזמן שהשותפות מחפשות רוכש, אך רק בספטמבר 2022 חתמו על הסכם שיאפשר את העברת הקונדנסט לבית הזיקוק באשדוד, באמצעות צינור של תש"א. כעת הודיעו החברות שהמהלך יושלם במהלך מרץ.
מאגר לווייתן הוא מאגר הגז הגדול ביותר בחופי ישראל ומכיל כ-600 BCM (הצריכה השנתית בישראל היא כ-13-12 BCM בשנה). המחזיקות בו הן ניו מד אנרג'י שבשליטת יצחק תשובה ומחזיקה ב-45% מהמאגר, ענקית האנרגיה האמריקאית שברון שמחזיקה ב-40% ורציו שמחזיקה בנתח של 15%.
גם מאגר תמר, השני בגודלו בישראל המכיל כ-300 BCM מוכר את הקונדנסט המופק לבית הזיקוק באשדוד. על פי הדוחות הכספיים של ישראמקו, אחת השותפות במאגר הגז תמר, המחיר הממוצע שבו נמכרה חבית קונדנסט עמדה על 60.43 דולר, ובמהלך השנה הופקו מעל 837 אלף חביות. בכך ההכנסות הסתכמו ב-4.2 מיליון דולר בחודש.
במאגר הגז כריש, המכיל כ-100 BCM ובבעלות מלאה של החברה היוונית-בריטית אנרג'יאן, הקונדנסט המופק נשמר בתחתית האסדה ואחת למספר שבועות עובר לספינה לייצוא ברחבי העולם. במאגרים תמר ולווייתן האסדה לא מאפשרת אחזקה של הקונדנסט, ולכן השותפות בהם חייבות להעביר את תוצר הלוואי ישירות לבית זיקוק באמצעות צנרת.
לפני כשנה, בפברואר 2023, מכרה לראשונה אנרג'יאן את הקונדנסט שהופק במאגר כריש. מדובר בפעם הראשונה שבה קונדנסט שהופק במאגרי הגז בישראל הלך לייצוא. ההכנסות מהמכירה בפברואר, לפי הערכה, הסתכמו בכ-30 מיליון דולר.