סגור
דייב לובצקי מנכ"ל בית ההשקעות אי.בי.אי
דייב לובצקי מנכ"ל בית ההשקעות אי.בי.אי (צילום: יחצ)

בלעדי
IBI ונטו יוצרות את זרוע הפצת ההשקעות הגדולה בישראל

סוכנות ארבע עונות של IBI תרכוש 30% מתזרים המזומנים העתידי של נטו לפי שווי של 46 מיליון שקל. שני הגופים יהיו אחראים יחד להפצה של נכסים פיננסיים בהיקף של 40 מיליארד שקל. העסקה תספק ל־IBI ערוץ שיווק נוסף למוצרים שלו

שיתוף פעולה ענק בתחום הפיננסים: בימים האחרונים נרקם שיתוף פעולה בין שתי סוכנויות גדולות שייצור את זרוע הפצת ההשקעות הפיננסיות הגדולה בישראל. ל"כלכליסט" נודע כי סוכנות הביטוח ארבע עונות שבשליטת בית ההשקעות IBI וסוכנות הביטוח נטו ייעוץ פיננסי חתמו על חוזה לשיתוף פעולה, כך ששני הגופים יהיו אחראים יחד להפצה של נכסים בהיקף של 40 מיליארד שקל, ובכך יחלפו על פני סוכנות פרופיט שנכסי לקוחותיה נאמדים בכ־30 מיליארד שקל.
במסגרת העסקה, ארבע עונות רוכשת 30% מתזרים המזומנים העתידי של נטו כאשר כל פעולות הסליקה (כלומר, קבלת ההכנסות ממוסדיים) תבוצע באמצעות ארבע עונות. כלומר, ההכנסות של הסוכנים שעובדים בנטו יגיעו לידי ארבע עונות, והיא תעביר לנטו 70% מהכספים.
רכישת התזרים העתידי תיעשה לפי שווי של 46 מיליון שקל, אך המחיר הסופי ייקבע בכפוף לביצועים של נטו בשלוש השנים הבאות. העסקה מבוצעת באמצעות רכישת תזרים ולא באמצעות רכישת מניות כדי שארבע עונות לא תקבל על עצמה אחריות על פעולות עבר של נטו.
נטו היא סוכנות ביטוח פנסיוני שמעסיקה 120 משווקים, סוכנים ומתכננים פיננסיים. בראש הסוכנות עומדים המנכ"ל עידן כץ והיו"ר אילן בן־ישי. כל אחד מהם מחזיק ב־35% מהמניות. ארבע עונות תכנון פיננסי מפקחת על 15 מיליארד שקל, בהובלת המנכ"ל והמייסד מורן סיטון (35%).
העסקה עם ארבע עונות ו־IBI נולדה לאחר שמגעים מול הפניקס, שביקשה לרכוש את השליטה בנטו, לא הבשילו. המגעים עם הפניקס נסבו על מכירת 50% מנטו לפי שווי של 150 מיליון שקל. בדיקות נאותות אף בוצעו על ידי EY עבור הפניקס. המגעים לא הבשילו, כשברקע ניצב חוק ההסדרים שבטיוטה שלו ביקש לאסור על חברות ביטוח לרכוש שליטה בסוכנויות או סוכנויות נוספות, ולהגביל את הנתח שלהן ל־20%. לאחר שהעסקה הזו ירדה מהפרק, נרקמה העסקה עם IBI, בסיוע של תומר כהן, אחד מבעלי המניות הקטנים בנטו. את נטו ייצגו בעסקה עוה"ד רמי סופר ממשרד גולדפרב־גרוס־זליגמן ורון אבישור.
העסקה מול נטו היא המהלך המשמעותי ביותר בשוק הגמל שביצע IBI, שבראשו עומד המנכ"ל דייב לובצקי. בניגוד למוסדיים אחרים, IBI לא מנהל מוצרי חיסכון לטווח ארוך, משום שלהשקפתו מדובר במוצרים עם רווחיות נמוכה. בדצמבר 2020 מכר IBI את חלקו בחברת הגמל של הלמן־אלדובי להפניקס, מה שהניב לו רווח של 39 מיליון שקל. כעת IBI מגדיל את המעורבות שלו בעולם הגמל, אבל בגזרת ההפצה, ולא בגזרת ניהול המוצרים עצמם.
העסקה מול נטו תאפשר ל־IBI ערוץ שיווק נוסף למוצרים האלטרנטיביים שלו - קרנות חוב (אשראי צרכני ונדל"ן) וקרנות נוספות שפועלות בתחום הלא סחיר. בשנים האחרונות האפיק האלטרנטיבי הפך לנדבך משמעותי עבור בית ההשקעות. ב־2022 ההכנסות ממגזר זה הסתכמו ב־200 מיליון שקל, ואילו ב־2021 ההכנסות האלו עמדו על 95 מיליון שקל.
אתמול פרסמה IBI את התצאות הכספיות שלה ל־2022. הכנסות בית ההשקעות הסתכמו ב־655 מיליון שקל, עלייה של 22% לעומת ההכנסות ב־2021 שהסתכמו ב־542 מיליון שקל. כלומר, ההכנסות מהתחום האלטרנטיבי היוו כ־30% בשנת 2022, בעוד ב־2021 הן היוו 17.5%.
בשנת 2022 הסתכם הרווח הנקי ב־125.2 מיליון שקל לעומת 121.6 מיליון שקל בשנה הקודמת (בנטרול רווח חד־פעמי אחרי מס בסך 37.7 מיליון שקל מכירת חברה כלולה הלמן־אלדובי). בית ההשקעות יחלק 50 מיליון שקל כדיבידנד לבעלי המניות. IBI נמצא בשליטת דוד וייסברג (21.4%), צבי לובצקי (19.5%), יעקב אלכסנדר (19.2%) ועמנואל קוק (19.17%).