סגור
מוסף שבועי 26.1.23 הפגנה בתל אביב
ההפגנה בת"א בשבוע שעבר. בכיר באחד מבתי ההשקעות: "מקבלים בשבוע האחרון מדי יום 5–10 שיחות בנוגע למצב התיק ובחינת מבנה ההשקעות של לקוחות" (צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)

מנכ"ל IBI: "יש יותר התעניינות בניהול תיקים בשוויץ; אין עדיין סגירות תיקים בארץ"

בתי ההשקעות בישראל מתחילים להרגיש את השפעת החששות מפני הרפורמה המשפטית המתגברת. מבדיקת "כלכליסט" עולה כי בתי ההשקעות הגדולים מתמודדים בשבועיים האחרונים עם רצון של חלק מהלקוחות להעביר חלק מההשקעות שלהם לחו"ל או להגדיל את החשיפה לשווקים בעולם

בתי ההשקעות הגדולים בישראל מתחילים להרגיש את השפעת החששות מפני הרפורמה המשפטית המתקרבת. מבדיקת "כלכליסט" עולה כי בתי ההשקעות הגדולים בישראל מתמודדים בשבועיים האחרונים עם רצון של חלק מהלקוחות להעביר חלק מההשקעות שלהם לחו"ל, או להעביר את תיק ההשקעות שלהם לחשיפה גבוהה יותר לשווקים בעולם.
לדברי מנכ"ל IBI דייב לובצקי, אמר ל"כלכליסט", יש מחלקה בבית ההשקעות שבה נרשמת התעוררות באופן ברור על רקע הרפורמה אותה מבקש שר המשפטים יריב לוין להעביר: "יש התעניינות מוגברת בניהול תיקים שאנחנו עושים בחשבונות בשוויץ. יש לנו כמה מיליארדים כאלו כרגע בטיפול". לובצקי ביקש להסתייג ואמר כי מדובר "בהרבה שיחות בפאמילי אופיס של הקבוצה, אבל לא ראיתי עדיין סגירות בישראל ופתיחות בחו"ל".
להבדיל מלובצקי, בכיר באחד מבתי ההשקעות מהגדולים בישראל, שלא רוצה להיחשף, אמר כי בשבוע האחרון הורגשו סימני פאניקה ראשונים. לדבריו, מדי יום מתקבלות 5–10 שיחות בנוגע למצב התיק ובחינת מבנה ההשקעות שלו. חלק מהלקוחות דורשים להקטין את החשיפה לישראל. בית ההשקעות אף קיים ישיבת חירום השבוע כיצד להתנהל מול אותם לקוחות – האם למלא את רצונם או לחלופין לנסות לשכנע אותם לבחון את הדברים יותר לעומק, מחשש כי הלקוחות עשויים לפדות את תיקי ההשקעות.
התקשרות בהולה של לקוחות לבתי השקעות מאפיינת בעיקר תקופות של משברים בשוקי המניות או האג"ח. מנהל של בית השקעות מהמובילים במשק מסר לכלכליסט, כי "הכסף של ניהול התיקים יושב בבנקים. על כן הבנקים יודעים לזהות טוב יותר באופן כולל מה היקף ההון שזורם בימים אלו לחו"ל. כרגע אמנם מדובר על לקוחות בודדים בלבד, אבל זה לא משהו שראינו בשנים האחרונות".
עוד הוסיף הבכיר, "מדובר בעיקר בלקוחות הגדולים, אלו בעלי כוח וממון רב. זה מזכיר לי את המשבר של 2002". נזכיר כי לפני כ־20 שנה שרר משבר כלכלי קשה בישראל בעקבות האינתיפאדה השנייה והתפוצצות בועט הדוט.קום. באותה שנה נרשמה בישראל צמיחה שלילית בשיעור של 0.7%, בניגוד לשאר העולם שצמח 0.33%.
שלושת בתי ההשקעות הגדולים בישראל הם אלטשולר שחם, מיטב וילין לפידות. דברי הבכירים בבתי ההשקעות תואמים את דבריו של מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר לראש הממשלה, על כך שבימים האחרונים נרשמת משיכה של כספי פיקדונות מצד משקיעים זרים, שאינם רק מתחום ההייטק.