סגור

בלעדי
"אליהו התעייף, הוא הבין שפעילותו כיו"ר לא טובה למגדל"

החלטת שלמה אליהו לפנות את כס יו"ר מגדל אחזקות ולמנות במקומו את שופט העליון בדימוס חנן מלצר התקבלה בחשדנות: האם איש הביטוח הוותיק מוכן לוותר על מעורבותו העמוקה בחברה שלו? מקורביו משוכנעים שכן: "הוא מושך אש והחליט לנסות דרך אחרת"

שלמה אליהו לא מפסיק להפתיע ולאתגר את שוק ההון המקומי ואת הרגולטורים, אבל אתמול הוא הצליח להפתיע אפילו את בכירי מגדל ביטוח שבשליטתו.
ההפתעה היתה כפולה: הן בעצם ההחלטה שלו לפנות את כס היו"ר של מגדל אחזקות - החברה־הציבורית שבה הוא שולט ושמחזיקה במלוא המניות של חברת הביטוח מגדל ביטוח הפרטית - והן בכל הנוגע לזהות האדם שיחליף אותו בתפקיד.


הידיעה ב"כלכליסט" אתמול בבוקר, שלפיה אליהו שוקל לוותר על תפקיד יו"ר מגדל אחזקות, התקבלה בספקנות רבה, בעולם הביטוח ומחוצה לו.
הרי איך יכול להיות שאליהו, שנלחם עד חורמה בשני רגולטורים כדי לשמור על השליטה והניהול במגדל ביטוח, בוחר לפתע לפנות את הבמה? ההפתעה התגברה עוד יותר כשבאתר "כלכליסט" נחשפה זהותו של המחליף של אליהו במגדל אחזקות: המשנה לנשיאת בית המשפט העליון עד לשנה שעברה, השופט בדימוס חנן מלצר. מדובר בדמות בעלת שיעור קומה, אך כזו שמגיעה מעולם המשפט, ללא ניסיון עסקי, שכעת מוצנחת לראש הפירמידה של אחת החברות הגדולות במשק, שעיקר פעילותה הוא ניהול חסכונות של הציבור בהיקף של כ־300 מיליארד שקל.

2 צפייה בגלריה
מימין השופט חנן מלצר שלמה אליהו
מימין השופט חנן מלצר שלמה אליהו
משמאל: שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת מגדל, והשופט בדימוס חנן מלצר. ישמור על כללי הממשל התאגידי
(אתר בית המשפט ענר גרין)

אליהו חוגג ממש היום את יום הולדתו ה־86, כך שעיתוי הפרישה לא נבחר במקרה. בשוק ההון המקומי לא זוכרים יו"ר או בעל שליטה שהיה פעיל בגיל כזה. ואכן, אליהו צלול וחד, אבל גם רודף קרבות ומאבקים, אחד אחרי השני. מאז רכש את השליטה במגדל ב־2012 מידי תאגיד ג'נרלי האיטלקי, התחלפו מנכ"לים ויו"רים בשרשרת - חלק ביוזמתם, חלק ביוזמתו - בסופו של דבר כי אף אחד מהם לא הצליח למצוא שפה משותפת ולעבוד עם בעל השליטה הדומיננטי, שהיה מנוע רגולטורית מלנהל את החברה בעצמו, אף שלשיטתו הוא האדם הבקיא ביותר בנעשה בעולם הביטוח ואילו המנהלים שלו, גם אלו שהוא עצמו בחר, לא מבינים מספיק.
ככל הידוע, אליהו לא ביצע את המהלך בשל איום כלשהו מצד רשות שוק ההון והעומד בראשה משה ברקת בדבר מינוי נאמן ונטילת השליטה מידי אליהו. ניתן היה לחשוב כך, משום שהשאלה בנושא ריחפה בחלל האוויר בחודשים האחרונים בשל ריבוי העימותים בין אליהו לברקת.
למעשה, בין אליהו לברקת יש יחסים מורכבים. הממונה לא אהב מהלכים רבים של אליהו בקבוצת מגדל, דוגמת חילופי המנהלים התכופים, ולא אחת בלם פעולות שלו. הצעד הדרמטי ביותר שנקט נגדו התרחש ביולי 2020, בעת שהעימות בין אליהו ליו"ר חברת הביטוח דאז ניר גלעד היה בשיאו. באותה העת ברקת הורה לאליהו לבחור בין שני תפקידיו - יו"ר מגדל אחזקות ודירקטור במגדל ביטוח - במטרה לצמצם את המעורבות שלו בחברה.
ברקת לא דחף למהלך
אם כך, מה באמת הוביל את אליהו להחלטה הדרמטית, והאם הוא מתכוון להמשיך לגלות מעורבות גדולה במגדל ביטוח ולשלוט בה מכיסאו כדירקטור במגדל אחזקות, ולממש מפוזיציה צדדית יותר את השאיפות שלו בנוגע לדמויות שמובילות את החברה? מצד אחד, קשה מאוד להאמין שאליהו הרים ידיים. ההפסד הצורב שרשם לפני חודשיים במאבק על מינוי מנכ"ל לחברת הביטוח עוד מהדהד במשרדי החברה בפתח תקווה. אליהו רצה למנות לתפקיד את רונן אגסי, בכיר בבנק לאומי, במקומו של רן עוז, שעבר לנהל את ישראכרט. יפתח רון־טל, יו"ר חברת הביטוח, תמך בידין ענתבי, בכיר בבנק הפועלים. בסופו של דבר נבחר שגיא יוגב, בכיר לשעבר בהראל, כמועמד של פשרה. כלומר, בעל השליטה לא הצליח למנות את המנכ"ל שהוא רצה - אירוע חסר תקדים בעולם הביטוח הישראלי. ואצל אליהו, אין דבר כזה פשרות.
אבל מצד שני, בסביבה הקרובה של אליהו, וכן גורמים נוספים המצויים בסוד העניינים (ומספרם של אלו מועט מאוד), טוענים שאליהו התעייף. "הוא הבין שהפעילות שלו כיו"ר חברת האחזקות לא טובה לקבוצת מגדל ביטוח. הוא הבין שהוא מושך אש, ולכן החליט לנסות דרך אחרת", אמר ל"כלכליסט" גורם שהיה מצוי בסוד ההחלטה הדרמטית של אליהו ומעורה היטב בנעשה בקבוצת מגדל.
בנוגע לשאלה אם לא צריך לחשוד באליהו שהוא רוצה לשלוט בחברה דרך השפעה על היו"ר החדש והלא מנוסה עסקית ממשבצת הדירקטור, השיב אותו גורם כי "אם הוא היה בוחר במישהו אחר לתפקיד היו"ר, אפשר היה לחשוב אחרת ולהגיד את זה. אבל הוא בחר בשופט בית המשפט העליון בדימוס. אני לא חושב שיש מה לדאוג לגבי הנקודה הזו".

2 צפייה בגלריה
משה ברקת יושב ראש רשות שוק ה הון
משה ברקת יושב ראש רשות שוק ה הון
הממונה על שוק ההון משה ברקת. מתח ביקורת רבה על אליהו, אבל לא איים באופן קונקרטי שייטול ממנו את השליטה
(צילום: עמית שעל)

גם אחרים, שמלווים את אליהו במשך שנים, טוענים שהמינוי של מלצר מצביע על כך שאיש הביטוח הוותיק התעייף, ושהוא מעוניין לאפשר לחברה לצאת לדרך שקטה יותר. ואכן, כפי שפורסם ב"כלכליסט", באחת מישיבות הדירקטוריון האחרון אמר אליהו ש"יוסי, יפתח ושגיב יובילו מעכשיו את החברה". יוסי הוא יוסי בן־ברוך, המנכ"ל הטרי של מגדל אחזקות, שכיהן עד לפני כמה ימים כסמנכ"ל הכספים של מגדל ביטוח. יפתח הוא יפתח רון־טל, יו"ר חברת הביטוח ומי שבן־ברוך החליף בחברת האחזקות. שגיא הוא שגיא יוגב, מנכ"ל מגדל ביטוח.
עם זאת, אליהו נשאר דירקטור בחברת האחזקות, ואם ירצה להמשיך ולגלות מעורבות גבוהה יוכל לנסות לשלוף את עובדת היותו הדמות המנוסה ביותר בעולם הביטוח מבין חברי הדירקטוריון, שמחזיקים בנסיון בעולמות עסקיים ופיננסיים אחרים. גבי פיקר, שאותו אליהו כמעט הדיח, הוא רופא שיניים בהשכלתו, מגיבורי פרשת מדבקת הפלא - אדם בעל קשרים פוליטיים ענפים שמלווה את אליהו שנים; כרמי גילון היה ראש השב"כ; אבי דותן מגיע מהמשטרה; וגם ללינדה בן־שושן ושלמה הנדל אין עבר בעולם הביטוח. גם צמרת מגדל ביטוח, החברה־הבת, במצב דומה. רון־טל היה אלוף בצבא ולאחר מכן יו"ר חברת החשמל, ולמעשה המנכ"ל יוגב הוא הדמות המנוסה ביותר בחברה. בדידותו המקצועית המזהרת של אליהו בולטת על רקע כל אלו, שכן הוא הקים את סוכנות הביטוח שלו ב־1966. כלומר, למעטים יש הרקורד שלו בעולם הביטוח בכלל, לא רק בקבוצת מגדל. משום כך, קשה לראות איך אליהו, שאינו מצטיין ביכולת לשחרר, לא יישאר גורם דומיננטי, ככל שירצה להיות כזה, בכל מה שנוגע לעולמות הביטוח.
היכרות ארוכת שנים
בעיה אקוטית אחת ככל הנראה אליהו כן פתר במינוי של מלצר - הממשל התאגידי המוטל בספק של מגדל. הרי מי שכיהן כשופט עליון לא ייתן יד לרמיסה של כללי הממשל התאגידי. משום כך, הדינמיקה בין אליהו ומלצר תהיה מעניינת מאוד.
השניים מכירים שנים ארוכות, עוד משנות השבעים, אז שניהם הצטרפו למפלגת ד"ש, שבה שובצו במקומות לא ריאליים לכנסת התשיעית, ואכן נותרו מחוצה לה. אבל לאחר שמאיר זורע פרש, אליהו דווקא נכנס לכנסת והפך לח"כ. מלצר, מצדו, הקים משרד עורכי דין עצמאי, ובמסגרתו ייצג את אליהו בעימות משפטי מול תאגיד אבנר, וב־2007 מונה לשופט בבית המשפט העליון. ב־2017 קודם לתפקיד המשנה לנשיאה. כיום הוא מכהן גם כנשיא מועצת העיתונות.