סגור
כנס פורום היוניקורנס 2022 גיל שויד מייסד משותף ומנכ"ל Check Point
גיל שויד מנכ"ל צ'ק פוינט (צילום: אוראל כהן)

"אני אופטימי לגבי צ'ק פוינט, אבל אף אחד לא חסין היום"

ענקית הסייבר הישראלית הכתה את התחזיות והציגה צמיחה של 9% ברבעון השני של השנה — כפול מהקצב של התקופה המקבילה. זאת על רקע העלייה בביקושים וההשקעה בצמיחה, שחתכה את הרווח הנקי של צ'ק פוינט ב־3.7%

צ'ק פוינט מצליחה להאיץ את קצב הצמיחה למרות הסביבה כלכלית מאתגרת. חברת הסייבר הישראלית סיימה את הרבעון השני של השנה עם הכנסות של 571 מיליון דולר, שמשקפות צמיחה של 9% מול התקופה המקבילה ב־2021.
מדובר בהכפלת קצב הצמיחה בהשוואה לשנה שעברה, שממשיכה את מגמת האצת הצמיחה של החברה שהורגשה ברבעונים האחרונים. למעשה, הפעם האחרונה שבה צ'ק פוינט הצליחה לצמוח ב־9% הייתה ב־2015. מנגד, הרווחיות של צ'ק פוינט ממשיכה להישחק, אך בסופו של דבר הרווח הנקי עמד על 1.64 דולרים למניה — בקצה העליון של התחזית, ומעל הקונצנזוס בקרב האנליסטים.
התחזית של צ'ק פוינט לרבעון השלישי אינה חד־משמעית ונראה כי בחברה נערכים לאפשרות של האטה כלכלית. הצפי הוא להכנסות בטווח של 555—585 מיליון דולר ורווח של 1.6—1.72 למניה. אם צ'ק פוינט תגיע לקצה העליון של התחזית, כפי שעשתה ברבעון השני, היא שוב תציג צמיחה נאה של כ־9%; אך הקצה התחתון משקף קצב איטי, בדומה לשנים האחרונות. בכל הנוגע לרווחיות צ'ק פוינט מנמיכה תחזיות בצורה מכוונת, וזאת כדי לתמוך בקצב הצמיחה המואץ מחד, ולהתמודד עם השיבוש המתמשך בשרשראות האספקה.
"אנחנו עדיין אחת החברות הרווחיות בעולם והירידה ברווחיות היא מתוכננת, משום שאנחנו ממשיכים לגייס עובדים, אבל כעת נוספו לכך גורמים כמו האינפלציה, ובעיקר עלויות הייצור הגבוהות", הסביר אתמול גיל שויד, מנכ"ל החברה. "השיבוש בשרשראות האספקה עוד לא הסתיים, למרות שקיווינו שזה ישתחרר לקראת המחצית השניה של 2022. אנחנו משלמים היום 40% יותר לספקים של חומרי הגלם שלנו ואין רגיעה, מה שמוסיף 10 מיליון דולר בהוצאות הרבעוניות". צ'ק פוינט עסוקה בגיוס כח אדם כדי לתמוך בהאצת הצמיחה, כאשר היעד השנתי הוא תוספת של 11% למצבת העובדים שמונה כיום 6,100 איש. שויד ציין כי יעדי הגיוס למחלקות המחקר והפיתוח כבר הושגו, ובימים אלה מתרכזת צ'ק פוינט בגיוס אנשי מכירות. בכל הנוגע למצב בשוק העבודה לאחר גל פיטורים בהייטק אמר שויד כי "השוק קצת השתנה, אבל עדיין קשה לגייס כי אנשים טובים תמיד קשה למצוא, בכל מקום".
העלאת ההילוך של צ'ק פוינט, שיצאה למלחמה על נתח השוק שלה ועל הצמיחה בסוף 2021, ניכר בעלייה דו־ספרתית במכירות של מוצרים ומנויים שגדלו ב־13% לרמה של 343 מיליון דולר — קצב דו־ספרתי, לראשונה מזה עשור. חוזקת תחום המנויים, שיצר הכנסות של 210 מיליון דולר, משקפת למעשה את הנוכחות הגוברת של צ'ק פוינט בתחום הענן עם קו מוצרי קלאוד גארד.
שיעור הרווח הגולמי הסתכם ב־88% מהההכנסות, ובצ'ק פוינט ציינו את העלייה המתמשכת בעלויות חומרי הגלם במהלך הרבעון — מגמה שהחלה עוד ברבעון הקודם. בחברה צופים שהעלייה הזאת בעלויות תימשך לאורך 2022. הרווחיות התפעולית נשחקה בעיקר לאור הגדלת כוח האדם והוצאות התפעול, שהסתכמו ב־252 מיליון דולר לעומת 213 מיליון דולר לפני שנה. מנגד, מתחילה לבוא לידי ביטוי עליית הריבית שהוסיפה הכנסות פיננסיות של 10 מיליון דולר לצ'ק פוינט שיושבת על קופת מזומנים של 3.7 מיליארד דולר.
בכל הנוגע לשוק הסייבר שויד לא רואה האטה בשלב זה, אך לא פוסל כי זו עלולה להגיע: "הסייבר ממשיך וימשיך להיות תחום חשוב. אני אופטימי לגבי צ'ק פוינט, אבל אף אחד לא חסין מפני המתרחש בכלכלה העולמית. אנחנו רואים שעולם הסייבר הפך להיות אחת הזירות הכי מתוחכמות. ההתקפות מתרבות ואנחנו צופים שזה ימשיך לייצר ביקוש גבוה למוצרי אבטחה. גם בישראל המצב דומה, אך העלייה במתקפות יותר גבוהה מהעלייה הגלובלית. הכי מותקפים הם תחומי הביטוח, החינוך והתקשורת. התוקפים מחפשים נקודת החולשה ותחום הביטחון, למשל, הוא מאוד מאובטח, ולעומת זאת החינוך הוא תחום מאוד מבוזר, כי יש הרבה מוסדות חינוכיים. מה שמאפיין את הביטוח מול הבנקאות הוא שיש שם יותר חברות קטנות שלא תמיד יכולות להשקיע באבטחה. ראינו גם התקפות על תשתיות וזה ממש מביך עבור מדינה כמו ישראל שיש לה את יכולות הסייבר הגבוהות בעולם. לא צריך להיות מצב שבו אפשר לתקוף תשתיות כמו מים במדינה כזו. המדינה עושה הרבה, בוודאי לעומת הרבה מדינות אחרות, אבל בהגנה על תשתיות קריטיות — כפי שניתן לראות באתרים קטנים בנסיעה ברחבי הארץ כמו נקודות ממסר למים וביוב — היא לא עושה מספיק".