סגור
מימין: ענת גואטה ו אלי מיזרוח
מימין: ענת גואטה ואלי מיזרוח (צילומים: אוראל כהן, עמית שעל)

ענת גואטה ניפצה את חלום הקריפטו של סילבר קסטל

רשות ני"ע הודיעה לבית ההשקעות שבשליטת אלי מיזרוח, כי הגוף הקנדי שדרכו תכנן להשיק בת"א קרנות נאמנות להשקעה בביטקוין, אינו עומד במגבלת השווי שקבעה. מיזרוח: "הירידה במחירי הקריפטו מתחילת השנה פגעה גם בנכסי החברה הקנדית"

בחזרה למשבצת ההתחלה: הירידות במחיר הביטקוין ואי־עמידה בקריטריונים שקבעה רשות ניירות ערך עוצרות את התוכניות של בית ההשקעות סילבר קסטל להשיק קרנות השקעה במטבעות קריפטוגרפיים. היום הודיע בית ההשקעות כי על פי הרשות, פרפס אינווסטמנט (Purpose Investment) הקנדית, שבאמצעותה תכנן להשיק שתי קרנות סל זרות, אינה עומדת בתנאי הסף להפקת קרן נאמנות. כך, ככל הנראה, מסתיים המאמץ של סילבר קסטל להשיק קרן נאמנות ישראלית שתעסוק בתחום הקריפטו.
בשבוע שעבר הודיע סילבר קסטל, שנסחר בתל אביב לפי שווי של 45 מיליון שקל, כי חתם על הסכם עם חברת ההשקעות הקנדית שמנהלת נכסים בשווי של יותר מ־14 מיליארד דולר, בהן גם חמש קרנות ETF בתחום הקריפטו בשווי של מיליארד דולר. פרפס היתה אמורה להשיק שתיים מקרנות הנאמנות שלה בתל אביב, כאשר האחת משקיעה בביטקוין והשנייה באת'ריום. הקרנות, על פי סילבר קסטל, היו מאפשרות לחוסכים הישראלים קניית ביטקוין ואת'ריום ללא סכום מינימום נדרש, ישירות דרך הבנק תוך הימנעות מהאתגרים של קנייה, אחסון ושמירה של המטבעות הדיגיטליים. סילבר קסטל מצדו היה אמור להיות אחראי לייזום ולניהול של כל תהליך ההשקה, וכן לרישום ולהצעה של קרנות הקריפטו בישראל לכלל המשקיעים.
מנכ"ל בית ההשקעות, אלי מיזרוח, אף הוציא הודעה לעיתונות שלפיה "אנו מתרגשים להיות הראשונים בישראל שישיקו קרנות סל מבוססות נכסים דיגיטליים שיופצו בשוק הישראלי". אבל התרגשות לחוד ומציאות לחוד. סילבר קסטל כשל מלהשיג את האישורים הרגולטוריים, זאת מאחר שהגוף שעמו התקשר אינו עומד בתנאי הסף שנקבעו בתיקון 23 להצעת יחידות של קרן חוץ בשוק המקומי. ניתן להצביע על כמה אפשרויות שבגינן הרשות סירבה להעניק לבית ההשקעות את האישור המיוחל.
על פי התקנות, הצעת יחידות של קרן חוץ מוגבלת לגופים זרים שמנהלים לפחות 20 מיליארד דולר. בנוסף, על פי אותן תקנות, המנהל הזר חייב לנהל לפחות חמש קרנות שכל אחת מהן מנהלת בשנתיים שקדמו לבקשה לפחות חצי מיליארד דולר. כמו כן, הקרן חייבת להיסחר באירופה או בארה"ב.
היום אמר מיזרוח ל"כלכליסט" כי "אי־עמידה במגבלת שווי הנכסים היא הסיבה העיקרית לביטול הקרן וכי הירידה במחירי הקריפטו מתחילת השנה פגעה גם בנכסי החברה הקנדית". בעקבות הודעתה של הרשות, סילבר קסטל טרם גיבש את המתווה הרגולטורי הסופי המוצע על ידיו להנפקת קרנות נאמנות או קרנות סל, או הציג מתווה אחר לרשות ניירות ערך.
פעילותו של סילבר קסטל בענף המטבעות הדיגיטליים מתמקדת בעיקר במחקר ופיתוח שיטות יעילות להשקעה בנכסים דיגיטליים. מתחילת השנה ירד הביטקוין ב־58% לעומת הדולר האמריקאי, מה שהסב לסילבר קסטל הפסד תפעולי של 8 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה. מדובר בהפסד הגדול כמעט פי 4 מההפסד בתקופה המקבילה אשתקד, שעמד על 2.1 מיליון שקל. מניית סילבר קסטל, שאיבדה 54% משווייה מתחילת השנה סיימה את יום המסחר אתמול בעלייה קטנה.
כך או אחרת, זו לא הפעם הראשונה שבה רשות ני"ע, בניהולה של ענת גואטה, עוצרת תוכניות סילבר קסטל. בסוף 2021, לקראת מיזוג בית ההשקעות עם השלד של איי.סי.בי, קבעה רשות ני"ע כי סילבר קסטל יצטרך להקטין את החשיפה הישירה שלו למטבעות דיגיטליים עד לשיעור של 25% בלבד. ברשות שוק ההון עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בקשר להשקעה במטבעות קריפטו. הרשות הקימה ועדה לאסדרת השקעות בקריפטו, אך גם לאחר יותר משנה זו עדיין לא הגיעה למסקנות סופיות. על כן, וכדי שלא להטיל איסור מוחלט על התחום, קבעה הרשות הגבלה זמנית של חברות לחשיפה של עד 25% בלבד. "אני מרוצה מהמקצועיות של הוועדה, אך לא מהקצב שלה" אמר מיזרוח.
כמו כן, אשתקד הודיע סילבר קסטל כי הוא מתכוון להנפיק אג"ח מגובה ביטקוין למוסדיים בשווי של כ־100 מיליון שקל, וכמו במקרה של קרנות הנאמנות, גם כאן הזדרזה החברה לגבות את הדיווח בהודעות חגיגיות לעיתונות. אולם יותר משנה לאחר מכן, בית ההשקעות עדיין לא הציג אג"ח שכזה. על כך ענה מיזרוח לכלכליסט כי "האג"ח תושק בקרוב".
בסוף אוגוסט הודיע בית ההשקעות כי הצליח לגייס כמשקיע את קשת — מפעילת ערוץ 12. קשת תחזיק ב־2.2% לאחר שתעניק שירותי פרסום בשווי של 650 אלף שקל לסילבר קסטל. קשת קיבלה את המניות לפי מחיר של 1.9 שקלים למניה, הנחה של 60% על מחיר המניות בשוק בעת החתימה על ההסכם.
סילבר קסטל: "טרם הוצג מלוא המתווה הרגולטורי לרשות ניירות ערך וטרם הגשנו בקשה לקבלת האישורים הנדרשים. נדגיש, כי חברת Purpose Investment הינה אחד מהגופים המובילים בהנגשת תחום הקריפטו למשקיעי שוק ההון, והיכולות שלהם ביחד איתנו צפויים להביא ערך רב למשקיעים בבורסה בתל אביב. ככל שרשות ניירות ערך תאפשר לנו לקדם את הנושא נפעל להשקת הקרן".