סגור
סניף בנק לאומי ב רחוב פנקס ב תל אביב
סניף בנק לאומי בתל אביב (צילום: טל שחר)

בנק לאומי: הפחתת הדירוג של מוד'יס לא תפגע בחוסנו של הבנק

בעוד בשאר הבנקים הלימות ההון תיפגע ב-0.1%-0.26%, לאומי שמראש הסתמך על דירוג נמוך יותר לא צפוי לספוג פגיעה בהלימות ההון, אלא אם הדירוג של ישראל ירד בשתי דרגות נוספות

בנק לאומי פרסם היום הודעה לבורסה ובה ציין כי הפחתת הדירוג של סוכנות הדירוג מודי'ס למדינת ישראל לא תפגע בהלימות ההון של הבנק.
הסיבה לכך היא שיטה שונה ושמרנית יותר של לאומי לעומת שאר הבנקים בהסתמכות על הדירוג לממשלת ישראל. רק אם מוד'יס תבצע הפחתה של שתי דרגות נוספות, תהיה לכך השפעה על הלימות ההון של הבנק.
הפחתת הדירוג למדינה צפויה לפגוע ביחס הלימות ההון של יתר הבנקים. מדובר ביחס בין ההון העצמי של הבנקים לנכסי הסיכון שלהם (בעיקר תיק האשראי). גם אג"ח מדינה נחשב לנכס סיכון של הבנקים. הבנקים מחזיקים באג"ח מדינת ישראל בהיקף ניכר של מעל ל-150 מיליארד שקל. אל מול ההחזקה הזו הבנקים צריכים לרתק הון עצמי, כאשר היקף ההון העצמי שיש לרתק מושפע גם מדירוג האשראי של המדינה.
שאר הבנקים מסתמכים על דירוג מדינת ישראל על ידי סוכנות הדירוג S&P. סוכנות הדירוג אמנם טרם פרסמה עדכון לגבי ישראל, אך לנוכח החלטת מודי'ס קיים סיכוי גבוה שגם היא תפחית את הדירוג. עוד לפני המלחמה הדירוג של S&P לישראל היה גבוה בדרגה אחת אל מול סוכנות הדירוג מודי'ס, וכעת הפער התרחב. בנוסף לכך S&P הכניסה את ישראל לרשימת מעקב שלילית בתחילת המלחמה, מה שמהווה איתות לקראת הפחתת דירוג אפשרית.
הפגיעה בהלימות ההון נעשית כאשר לא סתם הדירוג מופחת, אלא כאשר הוא עובר קבוצה. בהפחתה הצפויה של S&P תעבור ישראל מקבוצת הדירוג AA ל-A (ירידה צפויה מ-AA מינוס ל-A פלוס), מה שיביא לשחיקה בהלימות ההון בבנקים ב-0.1%-0.26%.
לעומת זאת, בלאומי החליטו מראש להסתמך על הדירוג של מודי'ס בקביעת הלימות ההון הנדרשת. מדובר כאמור בדירוג שעוד לפני ההפחתה הנוכחית היה נמוך מזה של S&P. אמנם מוד'יס הפחיתה את הדירוג של ישראל מ-1A ל-2A, אך ישראל נותרה עדיין באותה הקבוצה (קבוצת A), ורק אם תהיה הפחתה נוספת של שתי דרגות, הלימות ההון של לאומי תיפגע.
בשל הגבלות בנק ישראל, יחס הלימות ההון משפיע על יכולת הבנקים במתן אשראי. גם ההפחתה הנוכחית לא צפויה לגרום להם לחרוג מהיעדים, אבל היא תיאלץ את הבנקים לנהל בצורה הדוקה יותר את הקצאת ההון שלהם, וכתוצאה מכך עשויה להביא להקשחה מסוימת במדיניות האשראי שלהם, כלומר לסלקטיביות גבוהה יותר במתן אשראי או ייקורו.