סגור
הכלכלן זוכה הנובל פול קרוגמן
הכלכלן פול קרוגמן (בלומברג)

פול קרוגמן מאמין במדיניות הפד: לא תהיה סטגפלציה

חתן פרס נובל לכלכלה הדגיש בשרשור ציוצים בטוויטר כי אנחנו רחוקים ממצב מתמשך של התכווצות בתוצר ועלייה באינפלציה: "הנקודה היא לא שהשווקים ׳יודעים׳ שלא תהיה סטגפלציה - אלא שהאינפלציה המושרשת, העקבית, לא נמצאת איתנו כמו בשנות ה-70"


חתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' פול קרוגמן, טוען כי הכלכלה האמריקאית לא תיכנס לסחרור עם מיתון שמלווה בעלייה באינפלציה, בעיקר על רקע הירידה במחירי הסחורות בימים האחרונים. ״השווקים החליטו - לא תהיה סטגפלציה״, כך לפי קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2008 ופרופ׳ לכלכלה באוניברסיטת פרינסטון.
קרוגמן שטוען כבר מספר חודשים כי האינפלציה בארה"ב לא תישאר לאורך זמן, פרסם הבוקר סדרת ציוצים בטוויטר בעניין זה. לטענתו, בהתאם לאינדיקציות שהוא רואה, מצב של סטגפלציה - כלומר התכווצות בתוצר ועלייה באינפלציה - עדיין רחוק מאיתנו.


"כמה פעמים שלא אסביר זאת, אף אחד לא מבין את זה", כותב קרוגמן. "הנקודה היא לא שהשווקים ׳יודעים׳ שלא תהיה סטגפלציה - אלא שהאינפלציה המושרשת, העקבית, לא נמצאת איתנו כמו בשנות ה-70".
קרוגמן מסביר כי הירידה במחירי הסחורות כמו הנפט, הגז והסוכר והסויה בימים האחרונים בנוסף לירידה של כמעט דולר במחיר הדלק לצרכן האמריקאי, מלמדים שעליות המחירים לא יישארו איתנו לאורך זמן, גם אם ארה"ב תיכנס למיתון.
"אין צורך לחזור למדיניות שהיתה בבנק המרכזי בתחילת שנות ה-80 על מנת להילחם באינפלציה", אמר הכלכלן הבכיר. "כל מה שצריך לעשות זה לתת לכלים שמפעיל הפד לעשות את שלהם, כלומר להמתין עד אשר הביקוש וההיצע יהיו ברמות דומות".
דבריו של קרוגמן מגיעים על רקע אינפלציה שנתית של 8.6% בארה"ב - שיא שלא נראה זה 41 שנה. במקביל הבנק המרכזי של ארה"ב, שמנסה להילחם בעליות המחירים, העלה את הריבית לפני כשבועיים בשיעור של 0.75% - העלייה החדה ביותר זה 28 שנה. הבנק גם אותת כי ימשיך להעלות את הריבית באגרסיביות בהמשך השנה עד לרמה של 3.4%.