סגור
גיל אגמון מנכל חברת דלק רכב
גיל אגמון בעל השליטה בחברת דלק רכב - אחת מבעלות השליטה בורידיס (צילום: עמית שעל)

חקירה נוספת נגד ורידיס: שישה בכירים עוכבו בחשד להלבנת הון

הרשויות פשטו על משרדי חברת ניהול הפסולת, בחשד להטמנת פסולת שהייתה מיועדת לטיפול במתקן קומפוסט, תוך הסתרת מידע והימנעות מתשלום היטל הטמנה, ויצרה לעצמה רווח על חשבון הציבור והסביבה; החברה טרם דיווחה למשקיעים על הפשיטה, שבוצעה ב-20 לדצמבר; בפברואר נפתחה נגדה חקירה אחרת בחשד לעבירות סביבתיות

המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה ומחוז חוף ימ"ר של משטרת ישראל פשטו על משרדי ורידיס בהרצליה, אתר טובלן ואתר קומפוסט משואה אשר בבקעת הירדן השייכים לחברת ורידיס. הם עיכבו לחקירה מיידית 6 מעורבים בחשד לעבירות רישוי עסקים, מרמה והלבנת הון.
בימים האחרונים נחקרו מנהלים נוספים בחברות וצפויים להיחקר מעורבים נוספים. הפשיטה על משרדי החברה בוצעה ב-20 בדצמבר, והמשרד להגנת הסביבה דיווח עליה לציבור הבוקר (יום א׳).
על פי החשד, חברת ורידיס הטמינה לכאורה פסולת מרשויות המרכז שהייתה מיועדת לטיפול במתקן קומפוסט משואה, תוך הסתרת מידע מהמשרד להגנת הסביבה והימנעות מתשלום היטל הטמנה. כך, יצרה לעצמה ורידיס לפי החשדות רווח על חשבון הציבור והסביבה.
חקירה זו מתרחשת במקביל ובנוסף לחקירה קיימת נגד ורידיס אשר נפתחה בפברואר 2023, בחשד לעבירות סביבתיות, מרמה והלבנת הון. בחודש פברואר השנה, פתחו המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה וימ"ר חוף ממשטרת ישראל בחקירה פלילית נגד ורידיס.
על פי החשד, קיבלה חברת ורידיס תמיכות מהמשרד להגנת הסביבה עבור פעילות מיחזור. אך במקום לטפל בפסולת האורגנית שהועברה אליה מאתר חירייה במתקן קומפוסט משואה בבקעה, ומשם לשווק אותה כחומר דשן לחקלאות, הטמינה החברה את הפסולת האורגנית באדמה ללא אישור או תשלום היטל הטמנה כנדרש, והגדילה לעשות ודיווחה שהחומר שווק לכאורה לחקלאים. כחלק מאיסוף חומרי החקירה, תפסו משטרת ישראל והמשטרה הירוקה כ-42 מיליון שקל.
חברת ורידיס פנתה לבית המשפט השלום וביקשה לשחרר את הכספים הללו. בית המשפט השלום קבע קיימת תשתית ראייתית וחשד לביצוע העבירות וכי התפיסה נעשה כדין. יחד עם זאת החליט לשחרר לאחד המנהלים ולאחד מקבלני המשנה חלק מהכסף. על החלטה זו הגישו משטרת ישראל והמשטרה הירוקה בליווי פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה. בתחילת החודש (11.12) התקבל ערעורן של משטרת ישראל והמשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה, ובית המשפט המחוזי קבע שלאור היקף הראיות והחשד לביצוע העבירות בהיקפים גדולים על ידי חברת ורידיס ומנהליה, אין מקום לשחרר את הכספים.
ורידיס היא חברה ציבורית הפועל בתחום ניהול הפסולת (בין היתר שירותי איסוף פסולת בתפוצה ארצית וטיפול בפסולת מוצקה וחומרים מסוכנים, הפרדת פסולת, השבת פסולת לאנרגיה, עיבודה לקומפוסט, הפעלת מטמנות ועוד). החברה נמצאת בבעלות דלק רכב שבשליטת גיל אגמון, קרן תש״י וחברת הביטוח הראל. בחברת ורידיס טרם דיווחו למשקיעי החברה על פשיטת הרשויות על משרדי החברה והחקירה החדשה במסגרתה עוכבו שישה עובדים ובהם מנהלים בכירים.
משרדי האוצר והגנת הסביבה הודיעו בתחילת החודש כי ורידיס היא בין שש חברות מקומיות ובינלאומיות שהגישו הצעות לשלב המיון המוקדם במכרז להקמה והפעלה של מתקן ראשון בישראל להשבת אנרגיה מפסולת, בנאות חובב שבנגב.
מורידיס נמסר בתגובה: "החברה כופרת מכל וכל בחשדות נגדה. לפני כעשרה ימים הגיעה המשטרה לחברה וביקשה מסמכים שאת רובם קיבלה זה מכבר במסגרת החקירה. לחברה נודע רק היום – בעקבות קבלת הודעת הדוברות, כי הביקור האחרון במתקניה היה במסגרת חקירה חדשה ולא המשך ישיר של החקירה הקודמת. בהתאם, הגישה החברה לפני זמן קצר דיווח לבורסה לניירות ערך. יודגש כי החברה העבירה לחוקרים את כל שהתבקש ממנה. לצערה של החברה, חומר החקירה בשתי החקירות חסוי מפניה, כך שהיא אינה יכולה להגיב לו בפירוט. החברה סמוכה ובטוחה, כי במידה והחומר יהפוך גלוי – היא תוכל להפריך את החשדות על ידי הסברים מפורטים, בהירים ומגובים במסמכים".