סגור
קידוחי נפט של אקסון מוביל ב גינאה הצרפתית
קידוחי של אקסון בגינאה (צילום: אתר החברה)

אקסון מובייל יצאה מהפרויקט בגיאנה – ומניית רציו פטרוליום אנרגיה צללה

רציו פטרוליום הודיעה כי ענקית האנרגיה האמריקאית יצאה מהפרויקט בבלוק בשטחה הימי של גינאה שבדרום אמריקה, משום שלא עמדה בלוחות הזמנים; מניית רציו פטרוליום נפלה אתמול ב-20% ועתה היא מחפשת חברה חדשה שתפעיל את הקידוחים; עד כה השקיעה 28 מיליון דולר בבלוק

ענקית הנפט האמריקאית אקסון מובייל וחברת אנרגיה אמריקאית נוספת hess corporation הודיעו אתמול על יציאה מפרויקט Kaieteur בגיאנה, מה שהוביל לנפילת המנייה של שותפתה הישראלית – רציו פטרוליום אנרגיה, בכ-20% בבורסה בתל אביב. מדובר בבלוק בשטחה הימי של מדינת גיאנה שנמצאת בדרום אמריקה, מצפון לברזיל.
על פי הדיווח של רציו פטרוליום, היציאה של אקסון מהמאגר נבעה מאי יכולתה לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו לפרויקט. בחברה טענו בשיחה עם המשקיעים כי ימשיכו לחפש מפעיל חדש לפרויקט: "נוכח הסנטימנט החיובי בשוק הנפט והגז העולמי ומידת העניין של מפעילות בינלאומיות באזור גיאנה, רציו תמשיך לקדם את הפעילות בבלוק במטרה למצוא מפעיל חדש ולקדם קידוח נוסף".
במידה והחברה תמצא מפעיל חדש לפרויקט – על השותפות בפרויקט לקבל את ההחלטה לקידוח עד פברואר 2025 ולבצע אותו עד פברואר 2027.
טרם היציאה של אקסון והס, החזיקה הענקית האמריקאית אקסון ב-35% מהזכויות במאגר. החברה הבת של רציו פטרוליום רציו גיאנה החזיקה ב-25%. הס גיאנה ושותפה נוספת קטליה החזיקו ב-20% כל אחת.
על כן, עם היציאה של אקסון והס, יחזיקו רציו פטרוליום וקטליה בחלקים שווים מהזכויות לחיפוש בבלוק. בשיחה עם המשקיעים הודיעה רציו פטרוליום כי החברה פועלת למציאת חברה חדשה שתפעיל את הקידוחים בבלוק. עד היום הושקעו בבלוק 161 מיליון דולר: 133 מיליון דולר השקיעו אקסון והס, ו-28 מיליון דולר נוספים הושקעו על ידי רציו פטרוליום.
רציו פטרולים אנרגיה נסחרת היום לאחר הירידה החדה אתמול בכ-51 מיליון שקל. השותפות מחזיקה בזכויות חיפוש למאגרי נפט במרוקו, בפיליפינים ובדרום אמריקה. בעלת המניות הגדולה ביותר בשותפות רציו פטרוליום היא חברת רציו (20%) המחזיקה ב15% מהזכויות במאגר הגז לוויתן. קבוצת דלק מחזיקה ב-5.91% מממניות רציו פטרוליום והפניקס ב-5.6%.