סגור

מנכ"ל ביג חי גאליס: "גם אם יהיה מיתון במשק, ההכנסות של ביג לא בסכנה"

תוצאות חברת הנדל"ן המניב זינקו ברבעון הראשון, דבר שבא לידי ביטוי גם בעלייה של 19% בדמי השכירות בחוזים חדשים, חלקם של לקוחות קיימים. מנכ"ל ביג: "השוכרים שלנו יודעים שאם יהיה צורך, נדע לעזור להם"

כשמשבר הקורונה הגיע לשיאו, התחדדו ההבדלים בין המרכזים הפתוחים לקניונים הגדולים. הראשונים זכו לפופולריות גבוהה, בעוד השניים סבלו במשך תקופה מסויימת מהחשש של ישראלים מחללים סגורים. כעת נדמה שלפחות בכל הנוגע לרגישות הציבורית הקורונה מאחורינו, ואת מוקד תשומת הלב מקבלים השינויים בסביבה המאקרו־כלכלית שמכניסים את השווקים לעצבנות.
חי גאליס, מנכ"ל חברת הנדל"ן המניב ביג שמפעילה 51 מרכזים פתוחים, לא מודאג. "בתקופה כזו, כשהכל לא ודאי, אני חושב שהיתרונות של ביג בולטים", אמר גאליס ל"כלכליסט". "עומס הפדיונות על השוכרים שלנו נמוך, אז גם אם יהיה מיתון, ההכנסות שלנו לא בסכנה. השוכרים שלנו יודעים שמביג הם לא צריכים לפחד, כי הם יודעים שאם יהיה צורך, נדע לעזור להם. בקורונה העזרה הזו עלתה לנו 100 מיליון שקל, ועזרנו לשוכרים גם לפני הקורונה, אז הם סומכים עלינו".

2 צפייה בגלריה
קניון בת ים ביג פאשן קניוני ביג
קניון בת ים ביג פאשן קניוני ביג
קניון ביג בבת ים
(צילום: אתר החברה)

במידה רבה, מערכת היחסים הזו שמתאר גאליס עם השוכרים באה לידי ביטוי בחוזים החדשים שעליהם חתמה ביג במהלך הרבעון הראשון של השנה, שאת התוצאות שלו פרסמה אתמול. במהלך הרבעון הזה נחתמו 12 חוזים חדשים במחיר ממוצע של 168 שקל למ"ר לחודש, עלייה של 19.2% בהשוואה לחוזים שאותם החליפו.
לדברי גאליס, חלק מהשוכרים האלו הם למעשה שוכרים קיימים במרכזים קיימים או שוכרים קיימים במרכזים חדשים, ובחלק מהמקרים מדובר בשוכרים חדשים לגמרי. לשם השוואה, שכר הדירה במסגרת מימושי אופציות להארכות חוזים עלה בעד 3.7%. על כך אמר גאליס כי "בכל הנוגע לחוזים חדשים, המשחק הוא לא מוגבל. השוכרים יודעים שהכל תלוי בפדיונות. כשנגמר חוזה במקום שבו הפדיונות גבוהים, מעלים מחירים".
הרבעון הראשון של השנה הנוכחית הושפע לטובה מכך שלא הוטלו במהלכו הגבלות בשל מגיפת הקורונה, בניגוד לתקופה המקבילה, וכן מכך שאוכלס מרכז חדש ביהוד ומרכישה של שני מרכזים בסרביה. וכך, ה־NOI (דמי שכירות מתואמים) של ביג, ללא החברה־הבת אפי נכסים (66.4%) הסתכמו ב־168 מיליון שקל, עלייה של 32% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אז הם הסתכמו ב־132 מיליון שקל. בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2019 מדובר על עלייה של 11.2%. כשלוקחים בחשבון את אפי נכסים, נתון זה עלה ב־18.8% בהשוואה לרבעון המקביל ל־255.7 מיליון שקל.
ה־FFO הריאלי לפי גישת ההנהלה (רווח מפעילות), שהוא המדד המקובל למדידת הרווחיות בחברות נדל"ן מניב משום שהוא מנטרל סעיפים כמו שערוכים, הסתכם ב־156 מיליון שקל — זינוק של 57% בהשוואה ל־99.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה. אפי נכסים תרמה לסכום זה 49.6 מיליון שקל. בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2019 מדובר על זינוק של 83.5%.

2 צפייה בגלריה
קניונים קניון ביג פאשן ב נצרת
קניונים קניון ביג פאשן ב נצרת
קניון ביג בנצרת
(צילום: גיל נחושתן)

גאליס מדגיש כי בכל הנוגע לשינויים שחלו במאקרו־כלכלה "יש לשמור על דפנסיביות ועירנות. צריך לבחון כל הזמן לאן הדברים הולכים, כי אף אחד לא באמת יודע מה יהיה. לתחושתי, ביג ערוכה לתקופה הזו. הריביות עלולות לעלות וזה יביא להאטה בצריכה". גאליס סבור שתקופה שכזו יכולה גם להוות קרקע פורה למימוש הזדמנויות.
"אנחנו מחפשים נכסים שיש להם פוטנציאל השבחה. אבל תמיד היינו חברה שקולה ולא אגרסיבית. אנחנו מוודאים שאנחנו לא עושים עסקאות יקרות מדי. לא נקנה בתשואה של היום לפי הריבית של מחר", הוסיף. וכן, ביג ערוכה פיננסית לניצול הזדמנויות. יש לה קווי אשראי לא מנוצלים של 600 מיליון שקל ונכסים לא משועבדים בשוי של 3.4 מיליארד שקל.
מנגד, הסביבה המאקרו־כלכלית הנוכחית עשויה להאט את היציאה של ביג מארה"ב. לפני שנה וחצי החליטה החברה למכור את נכסיה שם לטובת התרחבות ביתר איזורי הפעילות. עד כה מכרה את מרבית הפורטפוליו (66%) ביותר מ־970 מיליון דולר. כעת נותרו לה 8 נכסים ששוויים בספרים עומד על כ־580 מיליון דולר. גאליס אומר שהמטרה היא להשלים את המכירה שלהם עד סוף השנה, ושכולם נמצאים כבר בהליכים שונים של מכירה.
מניית ביג עלתה אתמול בכ־3.4%, לשווי של 10.2 מיליארד שקל, ובכך סגרה ירידה של 4.3% מתחילת השנה ירדה, בעוד שמדד ת"א מניב־ישראל ירד ביותר מ־10%. בעלי השליטה בחברה הם האחים נפתלי.