סגור
יעקב חן סמנכ"ל הכספים הפורש של תנובה
יעקב חן, מנכ"ל עלבד (סיון פרג')

יוציא אותה מההפסדים? עלבד מציעה להקפיץ את התמלוגים למנכ"ל החדש

יצרנית המגבונים הלחים מבקשת לאשר למנכ"ל החדש יעקב חן תגמולים, שהיקפם המקסימלי גבוה בחצי מיליון שקל מהתגמול המקסימלי שאושר למנכ"ל הפורש דן מסיקה; עלבד רשמה הפסד של 16 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2022, לאחר הפסד של 21 מיליון שקל בכל שנת 2021

עלבד, אשר עוסקת בייצור ושיווק מגבונים לחים, בדים ומוצרי היגיינה נשית, מנסה להתאושש מהמשבר שאליו נקלעה באמצעות מינוי מנכ"ל חדש ומבקשת לאשר לו תנאי תגמול משופרים מאלה שלהם היה זכאי המנכ"ל הפורש. בחודש הבא תכונס אספת בעלי המניות שלה שתתבקש לאשר את עדכון מדיניות התגמול ואת תנאי הכהונה של המנכ"ל החדש יעקב חן, שיחליף את דן מסיקה, שהודיע במאי האחרון על התפטרותו. חן, שכיהן בעבר כמשנה למנכ"ל וסמנכ"ל כספים בתנובה וכסמנכ"ל הכספים בדלתא גליל ובסלקום, צפוי להתחיל את תפקידו באמצע נובמבר.
תנאי העסקתו של חן כוללים משכורת חודשית ברוטו של 115 אלף שקל ולצדה מענק שנתי שעשוי להגיע בתצורתו המקסימלית לשווי של 11 משכורות חודשיות. עלות התגמולים השנתית המקסימלית של חן עבור עלבד מגיעה ל-3.2 מיליון שקל, מהם 1.9 מיליון שקל בשכר ו-1.3 מיליון שקל כמענק. זאת בהשוואה ל-2.7 מיליון שקל שהיתה עלות התגמולים השנתית המקסימלית של עלבד עבור המנכ"ל הפורש דן מסיקה, מהם 2 מיליון שקל כעלות השכר הקבוע (120 אלף שקל בחודש ברוטו) ומענק בשווי שש משכורות חודשיות בסך של 720 אלף שקל.
בפועל, מכיוון שבשנת 2021 עלבד רשמה הפסד של 21 מיליון שקל, מסיקה לא היה זכאי למענק עבור אותה השנה אלא רק לשכרו הקבוע. עיון בדו"חותיה הכספיים של עלבד הנוגעים למחצית הראשונה של 2022 מלמד כי גם דרכו של חן לקבלת המענק עוד רחוקה.
המענק שאספת בעלי המניות מתבקשת לאשר מורכב מארבעה רכיבים: רכיב אחד שתלוי בהיקפו של הרווח השנתי של עלבד יזכה את חן בתגמול מקסימלי בשווי שלושה חודשי שכר; רכיב שני תלוי ביחס בין הרווח ובין ההון העצמי של החברה והיקפו המקסימלי עומד גם הוא על שלושה חודשי שכר; כשרכיב שלישי שהיקפו המקסימלי גם הוא שלושה חודשי שכר הותר לפי שיקול דעתו של הדירקטוריון. רכיב רביעי בשווי מקסימלי של שני חודשי שכר אפשרי בהתקיים שני אירועים שיוגדרו על ידי הדירקטוריון כחריגים, ויכולים לכלול עסקת רכישה או מיזוג בהיקף משמעותי, פתיחת שוק או לקוח חדש שבהם השקיע חן מאמצים ניכרים ובהיקף כספי של לפחות 10 מיליון דולר. בהינתן שהתקיים אירוע חריג יחיד, שווי הרכיב יעמוד על חודש שכר אחד.
אספת בעלי המניות מתבקשת לאשר את תנאי העסקתו של חן במקביל לאישור עדכונה של מדיניות התגמול של עלבד, שכן תנאי ההעסקה חורגים ממדיניות התגמול הקיימת שאושרה בשנת 2019 ומתירה מענק מקסימלי בגובה שישה חודשי שכר ואף לא מאפשרת הענקת תגמול על בסיס תשואה להון. הדירקטוריון נימק את תנאי ההעסקה שאותם הציע לחן בחשיבות שיש לגיוס מנכ"ל איכותי שיכול להביא לתרומה משמעותית להצלחת החברה, עמידה ביעדיה וקידום אסטרטגיית החברה, שנקלעה לקשיים.
עלבד, שבשליטת מושב משואות יצחק, רשמה בשנת 2021 הפסדים של 21 מיליון שקל, ובמחצית הראשונה של 2022 הפסידה 16 מיליון שקל נוספים. היא חווה שחיקה משמעותית ברווחיות בשל התייקרויות נמשכות במחירי חומרי הגלם, שרשראות האספקה, עלויות שכר עבודה ושערי הריבית, וזאת מול עודף ייצור בעולם בתחום מוצרי החיטוי שבו היא פועלת לאחר משבר הקורונה.
עלבד צפויה לרשום במחצית השנייה של 2022 הפרשה להפסד של 6 מיליון דולר (19 מיליון שקל) במגזר המגבונים בארצות הברית, לאחר שכבר הפרישה 14 מיליון דולר ב-2021 ו-6 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה בעקבות סכסוך עם מפיץ מוצריה שם. בשל השפעת ההפרשה על אמות המידה הפיננסיות שבהן היא מחויבת, עלבד קיבלה כתבי ויתור והקלות לאמות מידה אלה (waiver) מהבנקים המממנים לרבעון השני והשלישי של 2022. בנוסף היא סובלת מירידת שער היורו בהשוואה לדולר ולשקל, הואיל ומרבית מכירותיה הן ביורו (81% ממכירותיה בתחום המגבונים הלחים במחצית הראשונה של 2022 היו ביורו, ותחום זה היה אחראי ל-87% מהכנסותיה בתקופה זו).
עלבד נסחרת כיום לפי שווי של 171 מיליון שקל, לאחר שאיבדה 83% משווי השיא שלה, 999 מיליון שקל, שנרשם בסוף ינואר 2021. מתחילת השנה ירד שווי המניה ב-48%, בעוד מדד ת"א צמיחה שבו היא נכללת ירד ב-15%.