מספר המנויים המשיך לצמוח אך החרפת המצב הביטחוני בצפון פגעה בהכנסות פלאפון
מספר המנויים המשיך לצמוח אך החרפת המצב הביטחוני בצפון פגעה בהכנסות פלאפון
חברת הסלולר נפגעה מגל ביטולי הטיסות וירידה במכירות חבילות חו"ל ובמנויי הפריפייד; הכנסות yes ירדו בעקבות שיתוק של פעילות הצימרים בצפון; בזק ממשיכה להגדיל הכנסות מהאינטרנט
אחרי שנראה שברבעון השני השפעות המלחמה על דוחותיה הכספיים הולכות ופוחתות, פלאפון חוותה ברבעון השלישי פגיעה נוספת בפעילותה. זו אחת המגמות הבולטות מדוחות קבוצת התקשורת בזק שפורסמו אתמול.
החרפת המצב הביטחוני בצפון לקראת תחילת התמרון הקרקעי וגל מחודש של ביטולי טיסות שחקו את הכנסות החברה משירותים ב־10% לעומת הרבעון המקביל ל־406 מיליון שקל. הרווח התפעולי ירד ב־12% ל־52 מיליון שקל, והרווח הנקי ב־21% לסכום של 38 מיליון שקל.
הכנסות פלאפון משירותים הושפעו גם מירידה של 43 אלף מנויים בשירות פריפייד (תשלום מראש) בין הרבעון השלישי השנה למקבילו אשתקד. ירידה זו מוסברת בירידה במספר התיירים הנכנסים, במספר העובדים הזרים ובהפסקת פעילותם של עובדים פלסטינים. מגמה זו מאפיינת את כל הרבעונים מאז פרוץ המלחמה.
ההכנסה הממוצעת מלקוח (בניכוי קש"ג) ירדה מ-47 שקל ל-46 שקל, בין היתר בעקבות ירידה בתשלום על שירותי נדידה שבהם משתמשים מנויי החברה הטסים לחו"ל, זאת בשל ביטולי טיסות והירידה בכמות הנוסעים היוצאים. הקש"ג (קשרי גומלין) הם תשלום שמועבר בין חברות הסלולר עבור שיחות נכנסות. משרד התקשורת החליט לבטל את התשלום של דמי הקישוריות בשלוש פעימות, אחת בכל שנה. הביטול של דמי הקישוריות פוגע בהכנסות חברות התקשורת אך לא משפיע על הרווח שלהן.
את פלאפון מנהל אילן סיגל ביחד עם חברת הטלוויזיה הרב־ערוצית yes, שחוותה ירידה של 6% בהכנסות הרבעון השלישי, שהסתכמו ב־336 מיליון שקל. ירידה זו מוסברת גם היא בהשלכות המלחמה: yes נחשבת לדומיננטית בפעילות הצימרים בצפון, שמשותקים מאז פרוץ המלחמה. מספר מנויי yes הצטמצם ב־13 אלף לעומת הרבעון המקביל, בין היתר בשל הגברת הפעילות השיווקית של המתחרה החדשה freeTV. מספר מנויי yes נכון להיום הוא 563 אלף.
ב-yes קיבלו החלטה שלא לחייב את תושבי קו העימות שפונו מבתיהם ומנויים לשירות הטלוויזיה של החברה. החלטה זו גרעה ברבעון השלישי 5 מיליון שקל מהכנסות החברה.
לצד זאת רשמה yes זינוק במספר מנויי הסיבים האופטיים: 64 אלף לעומת 21 אלף ברבעון המקביל. זינוק זה משקף את האסטרטגיה של מכירת חבילות משולבות של אינטרנט וטלוויזיה על גבי האינטרט, כחלק מהליך הירידה משידורי הלוויין. מספר מנויי המותג המוזל Sting+ עלה ב־21 אלף לקוחות. מספר מנויי הטלוויזיה העושים שימוש בשירותי +yes ו־Sting+ המועברים דרך האינטרנט הוא כ־456 אלף לקוחות, שהם כ־81% ממנויי yes.
ברבעון השלישי ביצעה קבוצת בזק הפחתה נוספת לשווי של yes, בסכום של 27 מיליון שקל, בעקבות ירידת ערך. בסך הכל בוצעה הפחתה של כ־153 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים השנה.
בזק ציינה שנכון להיום כ־2.5 מיליון בתים זמינים לחיבור סיבים, מתוכם כ־781 אלף מנויים מחוברים לרשת האינטרנט, מתוכם כ־501 אלף קמעונאי וכ־280 אלף סיטונאי.
הכנסות החברה האחות של פלאפון־yes, בזק קווי, אותה מנהל ניר דוד, עמדו ברבעון השלישי על 1.1 מיליארד שקל, עלייה קלה של 2% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הנקי של החברה צמח בתקופה זו ב־13% ל־217 מיליון שקל. הצמיחה בפעילות הושגה למרות ירידה קלה במספר מנויי האינטרט של החברה והודות לעלייה של 7 שקלים (כ־6%) בהכנסה הממוצעת ממנוי ל־131 שקל בעקבות מכירת אינטרנט במהירות גבוהה יותר וכן נתבים ומשפרי טווח.
שני אירועים נוספים שהסבו לקבוצת בזק הפסדים היו מכירת בזק און ליין לקבוצת וואן, שבעקבותיה הכירה החברה בהפסד הון של כ־10 מיליון שקל; וכניסת בזק לפעילות בתחום אספקת חשמל באמצעות החברה־הבת בזק-ג'ן (50%), שהסבה לה הפסד של 3 מיליון שקל ברבעון.
במקביל לפרסום הדוחות אישר דירקטוריון בזק תוכנית פרישה של כ־85 עובדים קבועים ותיקים ב־2025, בעלות כוללת של כ־90 מיליון שקל. החברה צפויה לרשום את ההוצאה בדוחות הרבעון הרביעי.