סגור
כנס צמיחה משה ממרוד מנכ"ל תדיראן
משה ממרוד, בעל השליטה ומנכ"ל תדיראן. התוכניות לא התממשו (צילום: נמרוד גליקמן)

חלום האנרגיה של תדיראן התפוגג והיא מחקה 3.3 מיליארד שקל משווי השיא

לפני 3 שנים נסקה תדיראן לשווי של 4.7 מיליארד שקל, גם על רקע כניסתה לתחום האנרגיה המתחדשת ורכישת VP סולאר באיטליה. אלא שהחברה־הבת איכזבה, וגם בתחום המזגנים נחתכה תחזית הצמיחה. אתמול ירדה המניה ב־10%, והשלימה צניחה של 70% מהשיא 

כבר לא יקירת המשקיעים. לפני שלוש שנים, בסוף אוגוסט 2022, תדיראן שבשליטת המנכ"ל משה ממרוד היתה יקירת המשקיעים.
היא נסחרה בשווי שיא של 4.7 מיליארד שקל, כשבשנתיים לפני כן היא זינקה בעוד 100% והשלימה עלייה של מעל 1,000% בשש שנים.
זאת, בין היתר, על רקע ההחלטה האסטרטגית שלה להיכנס לתחום האנרגיה המתחדשת, ולהפוך אותו למעשה לתחום המרכזי בפעילות החברה – החלטה שקיבלה בסוף 2020, על רקע משבר הקורונה והסנטימנט החזק כלפי תחום האנרגיה המתחדשת.
באותה עת תדיראן רכשה חברה קטנה בשם אלירן סולאר, ומעט יותר משנה אחרי, בינואר 2022, היא ביצעה את המהלך המרכזי בתחום – רכישת השליטה (60%) ב־VP סולאר האיטלקית, שהציגה בשנת 2021 זינוק של יותר מ־100% במכירות, ושכבר ברבעון הראשון של 2022 הפכה את תחום האנרגיה להיות זה שהניב לה יותר מחצי מהמכירות. הצפי של החברה היה לקו מגמה שייצר לה צמיחה אקספוננציאלית.
הורדת תחזית רווח בפעם השלישית בתוך שנה אחת
אך התוכניות שובות הלב של תדיראן לא התממשו, ומאז השיא המניה נחתכה בכ־70%. רק אתמול היא צנחה בכ־10%, והביאה את החברה לשווי שוק של כ־1.4 מיליארד שקל בלבד, שהסיג את תדיראן לשווייה לפני מעט יותר מחמש שנים.
הנפילה אתמול התרחשה על רקע אזהרת רווח שפרסמה החברה לקראת דו"חות הרבעון השני שלה, תוך שהיא מורידה את התחזיות שלה בפעם השלישית בתוך שנה, ובכך למעשה מודה בפני המשקיעים כי התחזיות שלה לצמיחה נחשולית בתחום האנרגיה היו אופטימיות מדי. במקביל, תדיראן מבצעת הפחתת מוניטין של 73 מיליון שקל בגין החברה־הבת VP סולאר שפועלת באיטליה ומוכרת פאנלים סולאריים ומערכות אגירה.
תדיראן חוזה כעת שב־2026 ההכנסות שלה יסתכמו ב־2.5 מיליארד שקל, בעוד ביולי 2024 פרסמה תחזית להכנסות של 3 מיליארד שקל. התחזית המקורית, שפורסמה בדו"חות הרבעון הראשון של 2024, שפורסמו במאי של אותה שנה, נקבה בסכום של 4.5 מיליארד שקל. מגזר האנרגיה הוא שעומד במרכז החיתוך, וכעת תדיראן מעריכה שב־2026 הוא יניב הכנסות של 1.4 מיליארד שקל בלבד לעומת תחזית מקורית להכנסות של 2.7 מיליארד שקל, כשהתחזית הקודמת נקבה בנתון של 1.8 מיליארד שקל.

2 צפייה בגלריה
מתקן סולארי של תדיראן
מתקן סולארי של תדיראן
מתקן סולארי של תדיראן
(צילום: אתר החברה)

לשם השוואה, ב־2024 ההכנסות מהתחום עמדו על מיליארד שקל. כלומר, מדובר על קצב גידול שנתי (CAGR) של 18.3%, רחוק מאוד מזה שהציגה החברה האיטלקית בעת שנרכשה. גם בכל הנוגע לתחום המזגנים, תחום הפעילות המקורי של החברה, התחזית אינה ורודה, וכעת תדיראן מעריכה שההכנסות ממנו יעמדו על 1.1 מיליארד שקל ב־2026, בעוד התחזית המקורית העריכה שההכנסות יסתכמו ב־1.8 מיליארד שקל והתחזית הקודמת נקבה בסכום של 1.2 מיליארד שקל, כך שמדובר בירידה פחות מהותית.
לשם השוואה, ב־2024 התחום הניב מכירות של 907 מיליון שקל. כלומר, מדובר על קצב גידול שנתי של 10.1%. מדובר על שיעורי צמיחה נמוכים משמעותית מאלו שהציגה תדיראן בעבר. תדיראן צופה שתסיים את הרבעון השני בהפסד כבד.
ברמת המחצית הראשונה של השנה, תדיראן מעריכה שבסופה היא תציג רווח תפעולי של 40 מיליון שקל, פי 4 מהנתון של המחצית הראשונה של 2024 – נתון שבעצמו צנח ב־86.7% בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2023 – והפסד של כ־52 מיליון שקל, בעוד את המחצית הראשונה של 2024 היא סיימה עם רווח נקי של 9.7 מיליון שקל, ירידה של 80.8% בהשוואה למחצית הראשונה של 2023.
השינויים הרגולטוריים באיטליה פגעו בתחזית
על רקע המחיקה שביצעה בחברה־הבת האיטלקית, תדיראן מעריכה כי היא צפויה לסיים את הרבעון השני של השנה עם רווח תפעולי של 24 מיליון שקל והפסד של 43.6 מיליון שקל. מדובר על רווח תפעולי דומה לזה של הרבעון השני של 2024, שהסתכם ב־23.6 מיליון שקל, אך בעוד אותו רבעון הסתיים עם רווח נקי מזערי של 568 אלף שקל (צניחה של כמעט 93%), הרי שאת הרבעון הזה תדיראן צופה שתסיים בהפסד כבד.

2 צפייה בגלריה
אינפו תדיראן מאבדת את האנרגיה
אינפו תדיראן מאבדת את האנרגיה
תדיראן מאבדת את האנרגיה

המעבר להפסד הכבד מקורו במחיקה שביצעה על VP סולאר. המחיקה נובעת מצפי לירידה בהכנסות וברווחים של החברה בשנים 2028-2025.
אומנם במחצית הראשונה של השנה תדיראן מדווחת שההכנסות של החברה־הבת עלו ב־40% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך כעת היא מעריכה שהצמיחה בשוק הסולארי באיטליה תהיה מתונה ואיטית ביחס לציפיות שלה, בין היתר בשל שינויים רגולטוריים שיובילו למימוש נמוך יחסית של תוכנית המענקים והתמריצים של ממשלת איטליה לשוק הסולארי המסחרי.
כמו כן, תדיראן מעריכה כעת כי מימוש הפוטנציאל בתחום מערכות האגירה יידחה לשלהי 2026 ולשנים 2028-2027 בשל דחייה במועדי הפרסום של הזוכים במכרזי האגירה של רשות החשמל והרגולציה להקמת מתקני אגירה במתח גבוה, הן בישראל והן באיטליה.