סגור
וול סטריט ניו יורק בורסה ארה"ב
וול סטריט (צילום: AFP)

פרשנות
וול סטריט השמיעה אנחת רווחה, אבל ייתכן שהחגיגות מוקדמות מדי

מדדי המניות בארה"ב רשמו את השבוע הטוב ביותר השנה בעקבות הערכות שהריבית הנוכחית מצליחה לרסן את האינפלציה. פרופ' לארי סאמרס: "נראה שאנשים ממהרים לחשוב שעשינו כבר את כל המהלכים המוניטריים הנדרשים"

אי אפשר היה לפספס את אנחת הרווחה שהשמיעה וול סטריט הסופ"ש. המסכים נצבעו בירוק בוהק כשהמדדים המרכזיים מציגים את השבוע הטוב ביותר שלהם השנה, וזאת בזכות החלטת הפד לא להעלות את הריבית וזרימה של נתונים שמצביעים על כך שהכלכלה מתקררת. כעת בשוק מעריכים שהבנק המרכזי סיים את מחזור העלאת הריבית שלו, שהריבית בגובהה הנוכחית מצליחה לקרר את הכלכלה ואת האינפלציה, ושהורדת הריבית אף כבר מפציעה באופק. תשואות האג"ח הממשלתיות נפלו, המניות זינקו, וריקוד השמחה של נכסי הסיכון הגיע אפילו לבורסה בת"א, חרף המלחמה. אבל יש מי שמזהירים שהשמחה שמכריזה על ניצחון הפד על האינפלציה מוקדמת מדי, כמו לארי סאמרס, שר האוצר האמריקאי לשעבר.
ביום רביעי החליט הפד להותיר את הריבית בארה"ב על כנה, ברמה של 5.25%-5.5%. זו אמנם הרמה הגבוהה ביותר של הריבית מזה 22 שנים, אך זו כבר הפעם השנייה שבה מתכנסים חברי ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC) ומחליטים לא להעלות את הריבית, לאחר שממרץ 2022 העלו אותה 11 פעמים מרמה אפסית לרמתה הנוכחית, וזאת על מנת להילחם באינפלציה.
ואז החלו לזרום נתונים ששוב יצרו את המשוואה החביבה על המשקיעים – "חדשות רעות הן חדשות טובות", לפחות לבינתיים. במספר הבקשות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב נרשם שיא של שבעה שבועות והם הגיעו ל-217 אלף לבקשות, זאת לעומת 212 אלף בקשות בשבוע הקודם; מספר המשרות החדשות באוקטובר עמד על 150 אלף, זאת לעומת צפי של 170 אלף; השכר השעתי עלה ב-0.2%, בעוד הצפי עמד על 0.3%; ושיעור האבטלה הגיע ל-3.9% בעוד בשוק העריכו שהוא יעמוד על 3.8%.
מבחינת המשקיעים, כל אלו מעידים על כך שהריבית ברמתה הנוכחית פועלת את פעולתה ומצליחה לקרר את הכלכלה, מה שאמור לבוא לידי ביטוי גם באינפלציה. כעת החוזים העתידיים משקפים סיכוי של פחות מ-10% לכך שהפד יעלה את הריבית פעם נוספת השנה, למרות שהיו"ר ג'רום פאוול אמר שהאופציה עדיין על השולחן, והם אף משקפים הורדת ריבית ראשונה כבר בחודש יוני הקרוב, ויתכן אף שבמאי, כשקודם לכן המסחר בחוזים שיקף הורדת ריבית ביולי לכל המוקדם. נכון, השוק התבדה כבר מספר רב של פעמים ביחס להערכות שלו, אך הן משקפות את מידת האופטימיות הנוכחית שלו.
כל אלו באו לידי ביטוי בכך שמדד דאו ג'ונס השלים בשבוע שחלף עלייה של 5.7% במה שהיה השבוע הטוב ביותר שלו מאז אוקטובר 2022. מדד S&P 500 קפץ ב-5.85% ומדד נאסד"ק זינק ב-6.6%, כששני המדדים מציגים את השבוע החזק ביותר שלהם מאז נובמבר 2022. תשואת האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים נפלה ב-9 נקודות בסיס והגיעה לרמה של 4.57%, בעוד בחודש שעבר היא הגיעה לרמה של 5% שלא נראתה מאז 2007 ושהכניסה את כל שוק המניות ללחץ משמעותי.
סאמרס, שהוא כיום פרופ' באוניברסיטת הרווארד, אמר כי "נראה שאנשים ממהרים לחשוב שעשינו כבר את כל המהלכים המוניטריים הנדרשים. התגובה הדרמטית של נכסי הסיכון, מניות ואג"ח, לנתונים גורמת לי לא להיות בטוח כמו אחרים שהמלחמה באינפלציה נגמרה". סאמרס הוסיף בשיחה עם "בלומברג" כי "נכון ששוק העבודה לא חזק וחם כפי שהיה לפני כמה חודשים, אבל אני בספק רב שמצבו הנוכחי עולה בקנה אחד עם אינפלציה של 2%".
אינפלציה של 2% היא היעד של הפד לטווח ארוך, בעוד כיום היא עומדת על 3.7%. אמנם מדובר על ירידה משמעותית בהשוואה לשיא של 40 שנה שנרשם ביוני 2022, אז האינפלציה הגיעה ל-9.1%, אבל עדיין מדובר על אינפלציה גבוהה מהיעד. אם, כפי שאומר סמארס, שוק העבודה עדיין הדוק מדי, הרי שהדבר עתיד לבוא לידי ביטוי בעיקשות של האינפלציה, או בתנודתיות שלה. כלומר, בקושי לשמור עליה ברף של 2% לאורך זמן. במקרה כזה, הפד ידרש לחזור להעלות את הריבית, או לכל הפחות לשמור עליה ברמתה למשך זמן ארוך יותר משהשוק צופה כעת. ואם כך יהיה, האופוריה של סוף השבוע האחרון בוול סטריט עלולה להתחלף בדיפרסיה שתבצע את המסכים בבורסות הגדולות בעולם באדום בוהק.