סגור
ביטקוין מטבע מטבעות
ביטקוין (צילום: שאטרסטוק)

יומיים לדד-ליין: כמה עמלה יגבו בלאקרוק ואחרות על קרן מחקה לביטקוין?

עד יום רביעי חייבת הרשות לני"ע האמריקאית לאשר או לדחות השקת קרן סל etf שתעקוב אחר המסחר ישיר בביטקוין; בלאקרוק ו-13 חברות נוספות הגישו ל-SEC בקשה להשיק קרן מחקה שתפתור משקיעים רבים מארנק דיגיטלי ותאפשר מסחר בוול סטריט כמו בכל מניה, פלוס עמלה

בלאקרוק פרסמה כמה עמלה היא תגבה מהמשקיעים עבור אחזקה בקרן המחקה שלה לביטקוין בשוק הספוט (סימול – IBIT). זאת כשנותרו יומיים לדד ליין של הרשות לני"ע האמריקאית (ה-SEC) לאשר או לדחות את הבקשות להשיק קרן סל למטבע הדיגיטלי. אחרי פרסום העמלות, מחיר הביטקוין עולה ל-45 אלף דולר מסביבות 44 אלף דולר.
מנהלת הנכסים הגדולה בעולם תגבה 0.20% עמלה בשנה הראשונה (או עד שהקרן תחזיק בהשקעות של 5 מיליארד דולר) ואז תעלה את העמלה ל-0.30%. הצעתה למשקיעים נמוכה מהתחזיות בשוק. במחלקת קרנות הסל etf של בלומברג צפו כי תגבה עמלה של 0.39%. כך פורסם באתר coindesk.
חברות נוספות שהגישו בקשה ל-SEC להשיק קרן מחקה למטבע הדיגיטלי פרסמו אף הן כמה עמלה יגבו. סה"כ 14 חברות הגישו בקשה לרשות ני"ע האמריקאית.
בבלומרג חזו נכונה כי חברת ההשקעות Fidelity פידליטי תגבה עמלה של 0.39%. שתי שחקניות נוספות שהגישו בקשה, אינווסקו וגלאקסי דיגיטל, יוותרו על עמלה בשישה החודשים הראשונים מרגע השקת הקרן שלהן, עד שינהלו אחזקות בשווי של 5 מיליארד דולר כל אחת, ולאחר מכן יגבו עמלה של 0.59%.
הקרן המחקה של קתרין ווד ARK תגבה עמלה של 0.25%, כמו חברת VanEck. ואלקירי Valkyrie תיקח עמלה של 0.8% על ההשקעה. גרייסקאל Grayscale Bitcoin Trust תגבה עמלה של 1.5%.
בבלומברג צופים 90% סיכוי שהרשות לני"ע בארה"ב תאשר עד ה-10 לינואר את השקת הקרנות המחקות (הדד-ליין נועד לקרן ARK).
במהלך השנה שעברה הרשות לני"ע האמריקאית דחתה את בקשותיהן של בלאקרוק ו-Fidelity להשיק קרנות סל מחקות של מטבע הקריפטו בשוק הספוט, ובקשות של חברות נוספות.
באוקטובר 2021 אושרו לראשונה בוול סטריט פעילותן של קרנות סל מחקות של ביטקוין, אך רק לפי חוזים עתידיים של המטבע. אלה הן קרנות שאינן מחזיקות בביטקוין, ועל כן ה-SEC איפשרה את המסחר בהן, מאחר ששוק הקריפטו אינו מפוקח.
באוקטובר 2021 הגישה קרן ההשקעות גרייסקאל Grayscale Bitcoin Trust בקשה לרשות לני"ע האמריקאית להמיר בוול סטריט את הקרן המחקה שלה, שנסחרת מאחורי הדלפק (ללא אישור מרשות לני"ע מאחר שהיא בעצמה מחזיקה בביטקוין), לקרן ספוט, שמתבססת על מסחר ישיר בביטקוין (ולא על חוזים עתידיים). כך פורסם בזמנו ב-Marketwatch. אך האישור להשקת הקרן לא ניתן, עד היום.
חברת גרייסקאל פנתה לביהמ"ש אחרי שה-SEC דחה את אישור השקת הקרן המחקה שהיא מציעה לביטקוין. ביהמ"ש צידד בעמדה של גרייסקאל לאפשר לה להשיק קרן מחקה, ול-SEC ניתן דד-ליין לערער על ההחלטה. ה-SEC לא ערער עד תום הדד-ליין, ובכך רואה שוק הקריפטו סימן כי ה-SEC ויתר על המאבק. כבר אז הצפי היה כי ברבעון הראשון של 2024 יושקו בוול סטריט קרנות סל מחקות של הביטקוין בשוק הספוט.