סגור
מימין: הדח"צ לשעבר סמי מועלם ויו"ר כלל החזקות חיים סאמט
מימין: הדח"צ לשעבר סמי מועלם ויו"ר כלל החזקות חיים סאמט (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
"אם מועלם לא יתנצל, כלל תתבע 2.5 מיליון שקל"

כלל החזקות שלחה לדח"צ לשעבר סמי מועלם מכתב חריף שבו היא מבהירה שכל הטענות שהעלה נגדה הן שקר מוחלט, ושהן נולדו לאחר שפוטר מהחברה — מהלך שהוצג על ידו כהתפטרות. מועלם: "זו תביעת השתקה"

הדרמה בקבוצת כלל ביטוח מסרבת לגווע. כלל החזקות, החברה־האם הציבורית של כלל ביטוח הפרטית, דורשת שהדירקטור החיצוני (דח"צ) סמי מועלם, שעזב לאחרונה, יתנצל ויחזור בו פומבית מהטענות שהעלה נגד החברה, בין היתר בראיון ל"כלכליסט", ומאיימת בתביעה של לפחות 2.5 מיליון שקל במידה שיבחר לא לעשות זאת. כך עולה ממכתב ששלחה כלל החזקות למועלם ושהגיע לידי "כלכליסט".
במכתב ששלחה אתמול כלל החזקות, באמצעות עו"ד נבות תל־צור, היא מגוללת את ההתרחשויות שהובילו לשליחתו. "בשנים 2016—2022 כיהנת כדח"צ בחברה לאורך שתי קדנציות והבעת את רצונך להתמנות לקדנציה שלישית. לאחר שהדירקטוריון דן בנושא, הוחלט על רקע הכשלים בתפקודך — לרבות התנהלות פוגענית שפגעה בעבודה התקינה של הדירקטוריון, נוכחות פרונטלית דלה בישיבות, סירוב מתמשך לכהן בתפקידים שונים ועוד — לא להציע את מועמדותך לתקופה נוספת. משהובהר לך כי מועמדותך לכהונה נוספת לא תעלה להצבעה ביוזמת הדירקטוריון, הודעת שתציג את מועמדותך באופן עצמאי. מספר ימים לאחר מכן שינית את דעתך, ובחרת להקדים תרופה למכה, ולהודיע באופן מטעה ומאולץ על 'התפטרותך' כביכול מדירקטוריון כלל החזקות וכלל ביטוח".
ההתפטרות הזו הולידה מכתב ששלח עורך דינו של מועלם, ובו, לטענת כלל החזקות, "נימוקים שקריים ומכפישים שכוללים טענות כוזבות ומופרכות, השמצות והעללת עלילות חמורות על החברה, על יו"ר הדירקטוריון ועל הדירקטורים. מאליו יצוין כי נימוקים אלה לא נמנו בין שיקוליך שעה שביקשת להתמנות לכהונה שלישית וקיווית כי הדירקטוריון יתמוך בכך".
על הטענות הללו שהעלה מועלם ניתן למנות את הטענה שלפיה יו"ר החברה חיים סאמט כינס "מטבחון" בתוך הדירקטוריון שבו היו חברים רק הדירקטורים שתמכו בעסקה לרכישת חברת כרטיסי האשראי MAX לפי שווי של 2.47 מיליארד שקל, וכן שורה ארוכה של טענות על ממשל תאגידי לקוי. "בחרת לפרסם ברבים את טענותיך השקריות, תוך שאתה מציג את עצמך כ'קורבן' ששילם כביכול בכהונתו כדירקטור רק בשל התנגדותו לעסקת MAX, אף שידוע לך היטב כי אין כל קשר בין אי־הארכת כהונתך לקדנציה שלישית לבין עמדתך בקשר לעסקת MAX".
לדברי כלל החזקות, משעה שהובהר לו שלא יקבל קדנציה שלישית, "פתחת בקמפיין תקשורתי נרחב כנגד החברה והדירקטורים, תוך שאינך בוחל בפרסום שקרים וכזבים בכוונה ברורה לפגוע". עוד מוסיפה כלל החזקות כי ברור לכל אדם עם היגיון סביר כי "אילו היתה כהונתך בדירקטוריון מוארכת לקדנציה שלישית, לא היו טענותיך השקריות באות לעולם".
לפי כלל החזקות, פרסום המכתב, שפורסם לראשונה ב"כלכליסט", "עורר מחול שדים סביב החברה, תוך שגורמים בעלי אינטרס נתלים באותו מכתב פוגעני ועושים בו שימוש לניגוח החברה והדירקטוריון, לצורך קידום מטרותיהם". בכך מתכוונת החברה למכתב ששלח לה אלפרד אקירוב, בעל המניות הגדול בכלל החזקות (15% באמצעות אלרוב נדל"ן הציבורית שבשליטתו), שבו הוא דרש מסאמט להשעות את עצמו עד לבירור מלוא הטענות שהעלה מועלם. אקירוב מנסה בימים אלו לרכוש את השליטה בכלל החזקות והוא מתנגד לרכישת MAX.
בהמשך, המכתב של כלל החזקות עובר לראיון של מועלם ב"כלכליסט", שבו "השתלחת בחברה ובדירקטוריון במילים בוטות וחריפות, תוך שאינך בוחל בלייחס לדירקטורים פעולות ממניעים זרים ואישיים, ואף ביצוע של עבירות פליליות".
בראיון זה כינה מועלם את החברה "קן צרעות" וטען שרבים מהדירקטורים, כולל היו"ר, אינם מבינים דבר בעולם העסקים. "בהתאם לכך, הכתיר העיתון 'כלכליסט' את הראיון עמך בכותרת 'כלל ביטוח היא קן צרעות. רכישת MAX מסוכנת לחברה'. מעל הכותרת הפוגענית והשקרית שצוטטה מפיך, הופיעה בהבלטה יתרה תמונת דיוקן שלך. בכותרת המשנה של הראיון נכתב כי 'סמי מועלם מאשים את המנכ"ל יורם נוה כי רמז לו שיפסיק את כהונתו אם לא יתמוך בעסקת MAX, וטוען שהיו"ר חיים סאמט הדיר מישיבה את מתנגדי העסקה'. מדובר בדברי בלע שקריים שנאמרו על ידיך כדי להעצים את הפגיעה".
במכתבה מצטטת כלל החזקות מהדברים של מועלם שאותם היא מכנה "שקריים ופוגעניים": "אני לא רוצה להמשיך להיות דירקטור בחברה הזאת. יש בה ממשל תאגידי אפל; בדירקטוריון החברה מתנהל מטבחון על ידי היו"ר שמורכב רק מחברים שתומכים בעסקה לרכישת MAX, כאשר המתנגדים מודרים ממנו; יורם נוה אמר לי בארוחת צהריים: 'אתה יודע שחידוש הכהונה שלך מתקרב'. הוא אמר את זה כאיום, ומיד השבתי לו: 'אני לא פוחד, אעמיד את עצמי להצבעה'; הייתי בהרבה חברות ציבוריות. בכזו לא הייתי. כלל זה קן צרעות; ורדה אלשיך לא מבינה כלום בביזנס. מיה ליקוורניק קוראת חוזים מצוין אבל גם לא מבינה בביזנס. אין לי שום אינטרס אישי. האחרים מונעים מאינטרסים אישיים; סאמט לא מבין כלום. לנוה יש אינטרסים נוספים. אין לי ספק בזה. לא יודע לומר מה הם; החברה הזאת לא מוצאת חן בעיניי. יש לה ממשל תאגידי אפל ואני לא רוצה להיות שם". כלל החזקות מבהירה במכתב כי "הדברים שנאמרו על ידיך בראיון אינם אמת, אלא שקר מפגיע ומכוון, ומהווים דברי דיבה והוצאת לשון הרע".
לפי כלל החזקות, כל הדברים האלו "פורסמו ברבים, הופצו בעיתונות הכלכלית ונצפו על ידי עשרות אלפי קוראים, בהם ציבור המשקיעים, ציבור העמיתים והמבוטחים, הגופים המוסדיים ועוד. הצגתה של החברה כחברה אפלה ומושחתת, שהדירקטורים שלה פועלים ממניעים אישיים זרים ופליליים, מביאה לפגיעה מיידית במוניטין של קבוצת כלל, שנבנה במשך שנים ארוכות". ואכן, בתחילת המכתב מציינת כלל החזקות שהיא מחזיקה בדירוג פלטינה פלוס של ארגון מעלה, מעסיקה כ־4,300 עובדים ומנהלת כ־300 מיליארד שקל, מה שמציב את החברה "כאחת מקבוצות הביטוח והחיסכון ארוך הטווח המובילות והבולטות בישראל".
בשל כל אלו כלל החזקות דורשת ממועלם "לחזור בך בכתב, בתוך 21 יום, מהדברים שפרסמת, ולפרסם הכחשה והתנצלות מתאימים, במיקום ובהבלטה שהולמים את הפרסומים. ככל שתבחר שלא להתנצל, תוגש תביעת פיצויים כנגדך בסכום שלא יפחת מ־2.5 מיליון שקל".
ממועלם נמסר בתגובה: "זו תביעת השתקה. הדברים יתבררו בהמשך".