סגור

בלעדי
הפניקס תעמיד לאאורה ליווי פיננסי של 800 מיליון שקל לפרויקט בקריית אונו

חברת הנדל"ן שבשליטת יעקב אטרקצ'י וחברת הביטוח חתמו ביום חמישי האחרון על הסכם ליווי לפרויקט התחדשות עירונית ביישוב. הפרויקט, 5 מגדלי מגורים, אמור להסתיים בסוף 2026

חברת הנדל"ן אאורה חתמה על ליווי פיננסי ענק לפרויקט ההתחדשות העירונית במתחם האורן בקריית אונו. ל"כלכליסט" נודע כי את הליווי תעניק חברת הביטוח הפניקס, מהנוסטרו, והוא יעמוד על 800 מיליון שקל. אאורה החלה לשווק לפני חודש את הדירות במתחם שיכלול 5 מגדלי מגורים בקרית אונו הוותיקה. עוד נודע ל"כלכליסט" כי החברה מכרה כבר קרוב ל־70 דירות מתוך 305 דירות שאמורות להיבנות בפרויקט שאמור להסתיים בסוף 2026. מכירת הדירות מצביעה על קצב מרשים שמראה שהביקושים בתחום הנדל"ן רק גוברים.


אבל להסכם עם הפניקס, שנחתם ביום חמישי בערב, יש משמעות נוספת. הבנקים מגיעים בחלקם קרוב למגבלת האשראי בתחום הנדל"ן, ומאטים בצורה משמעותית את האשראי לחברות נדל"ן. בנק הפועלים אף הפסיק לחלק דיבידנדים. עודפי ההון הגדולים של הבנקים הביאו אותם לחזור ולחלק דיבידנדים מצטברים של 6.6 מיליארד שקל ב־2021. פתיחת ברז האשראי והמירוץ בין הבנקים בתחום האשראי לנדל"ן שצמח ב־14% באותה השנה, ל־1.28 טריליון שקל, הביא עמו ירידה חדה בהלימות ההון, מה שגרם לבנק ישראל להגיע לשיחות צפופות בנושא מול בנק הפועלים שהתקרב מאד לרף הלימות ההון הנדרש. הבנק עצר את חלוקת הדיבידנדים ברבעון האחרון ואילו בנק דיסקונט הקדים תרופה וביצע גיוס הון גדול של 1.4 מיליארד שקל.
אל הוואקום שנוצר צפויות לחדור חברות הביטוח שנהנות מיתרות נזילות גבוהות של כספי העמיתים. ההסכם של הפניקס, המנוהלת בידי אייל בן סימון, מול אאורה, שבשליטת (50.1%) יעקב אטרקצ'י, הוא דוגמה מוחשית למגמה שעשויה לבלוט בחודשים הקרובים.

1 צפייה בגלריה
יעקב אטרקצי בעל ה שליטה ב אאורה 21.3.21
יעקב אטרקצי בעל ה שליטה ב אאורה 21.3.21
יעקב אטרקצ'י, בעל השליטה באאורה
(צילום: אוראל כהן)

הפניקס הגדילה את ההשקעות שלה בתחום הנדל"ן בכמה עסקאות אקוויטי בחודשים האחרונים. במרץ האחרון רכשה הפניקס מניות בחברת בוני התיכון התחדשות עירונית. על פי המתווה, תקבל הפניקס 19.9% ממניות החברה תמורת 112 מיליון שקל. בסוף אותו החודש גם רכשה הפניקס 20% ממניות ב.ס.ט, שנשלטת בידי משפחת טנוס מהצפון, לפי שווי 900 מיליון שקל לפני הכסף. במסגרת העסקה העמידה הפניקס גם אשראי של 275 מיליון שקל לב.ס.ט. בינואר האחרון השקיעה בזרוע היזמות של קבוצת חג'ג', חג'ג' נדל"ן, ובאוקטובר 2021 רכשה הפניקס 25% מחברת הנדל"ן הפרטית בנייני העיר הלבנה, שבבעלות היזם איציק בן־שוהם.
אאורה כמעט ושילשה את שווייה בשנה האחרונה ונסחרת בשווי של יותר מ־1.85 מיליארד שקל, כאשר שווי אחזקתו של אטרקצ'י בחברה הוא 944 מיליון שקל. אל 2020 ומשבר הקורונה נכנסה אאורה ברמת מינוף גבוהה עם חוב של יותר מ־600 מיליון שקל למחזיקי אג"ח, זאת על רקע זכיות אגרסיביות (מבחינת גובה ההצעה) של החברה במכרזים רבים. כמחצית מהסכום אמורים היו להיפרע ב־2020. העצירה במכירת הדירות במרץ 2020, בשך מגבלות הקורונה, הביאה להכנסת האג"ח של אאורה לרשימת המעקב של חברת הדירוג S&P מעלות, אלה המריאו לתשואת זבל של קרוב ל־30% ונולד חשש להתקדמות הפרויקטים של החברה. אאורה נאלצה לממש קרקעות בסביון ובתל אביב תמורת 210 מיליון שקל, ואלה סייעו לחברה לצלוח את המשבר, עם החזרה לפעילות של שוק המגורים, בעוצמה, ההתאוששות של אאורה התרחשה בקצב הרבה יותר גבוה.
אאורה מעורבת ביותר מ–50 פרויקטים בישראל, בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית, שבהם אמורים להיבנות בשנים הקרובות 24 אלף דירות. במקביל החלה החברה לפעול בתחום הנדל"ן המניב המסחרי. את העסקה ליוו מטעם הפניקס עוה"ד אסף אנגלרד ואורי סגיב, ואת אאורה ליוו עוה"ד נתי גלעד ואלי גליקמן.