סגור

פרשנות
אחרי שרובינהוד ניפחה את השוק - העובדים והמשקיעים הקטנים משלמים את המחיר

רובינהוד מילאה תפקיד מפתח בהשתוללות של השוק בימי המגיפה, ויצרה מערכת שתיגמלה מסחר מסוכן ומהיר; עכשיו קורה מה שרבים התריעו עליו - צמצום הפער בין המציאות הכלכלית לדימיון הפרוע שעטף בימי הקורונה את השווקים הפיננסיים

אתמול הודיעה אפליקציית המסחר רובינהוד על פיטורים של 9% מכוח העבודה שלה. ולאד טנב מנכ"ל וממייסדי החברה הסביר כי המהלך נועד לשפר את יעילות החברה, שככל הנראה הגדילה את מצבת העובדים שלה באופן פחות מאידיאלי בשנות הצמיחה האחרונות שלה.
"הגידול המהיר של מספר העובדים הוביל לכמה תפקידים ופונקציות כפולות, ויותר רבדים ומורכבויות ממה שהם אופטימליים", הסביר. כמובן שמהלכי התייעלות הם חשובים, אך מילים יפות אלו כאילו מתעלמות ממה שנראה כבר שנתיים כתאונה בהילוך איטי הוא השוקים הפיננסיים והכלכלה האמריקאית, השניים שהם גם המוצרים של רובינהוד.

את רובינהוד הקימו שני בני דור המילניום, ולאד טנב ובייג’ו בהאט ב־2013. השניים אוהבים לספר סיפור רומנטי על כך שמקור ההשראה שלהם היה תנועת המחאה “Occupy Wall Street”, שצמחה ב־2011 מתוך שברי המשבר הפיננסי וקבלה על פשעי וול סטריט ועל התעשרותה של האליטה הפיננסית המצומצמת על חשבון הרוב.
החזון של הצמד היה להקים פלטפורמה שתוביל ל”דמוקרטיזציה בגישה של השווקים הפיננסיים”. על כך מעיד גם השם שהעניקו לה, רובינהוד, על שם פורע החוק, הגיבור האנגלי, שגנב מהעשירים כדי לתת לעניים. אותו מסר פופוליסטי הוא זה שהביא לצמיחה העזה שלה בשנתיים האחרונות הפרועות.
מאז פרץ משבר הקורונה מגזר הפיננסים השתולל באופן ייחודי. בזמן שמיליוני אנשים איבדו את עבודתם, ביטוח הבריאות שלהם וקורת הגג שלהם, שוק המניות חגג ואנשים כמו ג'ף בזוס הוסיפו להון האישי שלהם מיליארדי דולרים בלי מאמץ ראוי לציון.
מציאות כל כך מעוותת ולא שוויונית דחפה משקיעים קטנים לחפש כל דרך לקחת חלק באותה כלכלה שאינה קשורה אליהם, ובאותו עושר שלא נוגע בהם. החיפוש הוליד עונה של "כסף טיקטוק", שכוללת אירועים קצרים, מספקים וממכרים, לפעמים הומוריסטיים.
ממשתמשי רדיט שניפחו את מניות חברת הווידיאו גיימסטופ כדי לפגוע בשיטה; דרך מטבע דיגיטלי בשם דוג'קוין, שנוצר כהלצה ואין לו שום ערך, נדחף למעלה על ידי המונים - רק בשביל הכיף, לראות אם הם יצליחו לגרום למטבע פח להיסחר במחיר של דולר; ספקולנטים מנפיקים נכסים דיגיטליים (NTF) שנמכרים במיליונים ובשניות ספורות.
שלא לדבר על תופעת הרשת שבה נבחרי ציבור, מחליפים את תמונות הפרופיל שלהם ברשתות החברתיות כדי שיכללו תמונות שלהם עם עיניי לייזר, דרך להביע תמיכה משונה במטרה: שביטקוין יגיע למחיר של 100 אלף דולר ליחידה..
1 צפייה בגלריה
ולאד טנב מנכ"ל רובינהוד
ולאד טנב מנכ"ל רובינהוד
ולאד טנב מנכ"ל רובינהוד
(צילום: ויקיפדיה)

רובינהוד מילאה תפקיד מפתח בתקופה הסוערת הזו, היא יצרה מערכת אקולוגית שתגמלה מסחר מסוכן ומהיר, הביאה משקיעים צעירים וחסרי ניסיון והון להשתתף באמצעות אסטרטגיות של מדיה חברתית - כמו זריקה של קונפטי וירטואלי שנופל על מסך המשתמשים במסחר הראשון שלהם (פרקטיקה שמאז היא נטשה אחרי ביקורת רבתית). הפלטפורמה שיצרה כאילו נתנה לראשונה למיליונים רבים של משתמשים פתח עם מחסום כניסה נמוך לקחת חלק באסטרטגיות של יצירת עושר של המעמדות הגבוהים.
משקיעים קמעונאיים נהרו אליה עם הכסף שקיבלו מהממשל הפדרלי בארה"ב כתמיכה לתקופת המשבר, כמו גם תשלומי אבטלה מוגבלים. החברה התחילה לתמוך במסחר ביותר ויותר מטבעות קריפטו כדי לתת גישה לטרנדים רנדומליים. תקופה מסוימת זה השתלם. הערכות הן שכ-10 מיליון איש נכנסו לראשונה ב-2020 לשוק - 6 מיליון מתוכם בחרו ברובינהוד כדרך לעשות זאת.
בשנתיים הראשונות ומטלטלות של המגיפה רובינהוד לבדה הגדילה את מספר האנשים שמשתמשים בפלטפורמה מ-5 מיליון ל-22 מיליון משתמשים. בהתאם, הכנסות החברה זינקו מ-278 מיליון דולר ב-2019 ל-1.8 מיליארד דולר ב-2021 ומספר העובדים זינק פי 6 ל-3,800 עובדים. זמן קצר אחרי שהונפקה ב-38 דולר למניה היא זינקה בפראות ל-85 דולר.
כעת מתרחש מה שרבים התריעו עליו ברעש – צמצום של הפער בין המציאות הכלכלית והדמיון הפרוע שעטף את השווקים הפיננסיים. רובינהוד כבר דיווחה על נפילה במשתמשים פעילים חודשיים ומנייתה צנחה בכמעט 50% רק ב-2022. לאחר שהוערכה בשווי 12 מיליארד דולר בשוק הפרטי לפני שיצאה להנפקה, החברה נסחרת היום לפי שווי של 9 מיליארד דולר.
רובינהוד אינה עומדת לבדה בסחרחרה שהוא שוק הפינטק הנוכחי. כך גם בורסת המסחר לקריפטו קוינבייס הוערכה לפי 68 מיליארד דולר ונסחרת היום לפי שווי של 28 מיליארד דולר או SoFi שמיד אחרי ההנפקה זינקה לשווי של 9 מיליארד דולר, נסחרת היום תמורת 5 מיליארד דולר.
השוויים הללו מספרים סיפור, אבל זהו סיפור חלקי במיוחד. בימים המוקדמים של המגיפה היו רוויים השוקים הפיננסיים בספקולציות מסוכנות ובמעין תחושה כאילו כסף אינו אמיתי, הוא חסר ערך, וירטואלי. הפלטפורמה של רובינהוד שימשה צינור להזין את אותם שווקים מנופחים בכסף של משקיעים קמעונאים קטנים ולא מנוסים אבל עם ההבטחה כאילו היא מגשימה איזה חזון לדמוקרטיזציה של הפיננסיים.
המציאות היא אחרת למדי. בעוד שעושי שוק ההון המנוסים והוותיקים עשו את הונם המכובד בימים מטורפים אלו, המחיקות הגדולות – תהיו בטוחים - באות תמיד ודבר ראשון על חשבון המשקיעים הקטנים (ובמקרה של רובינהוד גם כמה מאות עובדים) שיהיו הראשונים לאבד את כספם ועבודתם בצורה אלימה.