סגור
יבואנית הרכב אוטומקס 3
יבואנית הרכב אוטומקס (צילום: תומר הדר)

"אין לחברה זכות קיום": כך הפכה מלכת היבוא המקביל - לחשודה בהונאת ענק

הבנקים הנושים של אוטומקס ביקשו צו הקפאת הליכים ומינוי נאמנים ליבואנית הרכב בשל חובות עתק וחשש לאי־סדרים. נגד החברה מתנהלת חקירה של רשות ני"ע והמשטרה בחשד לניפוח מלאי וזיוף תוצאות כספיות. מהפיכתה לחברה ציבורית המניה קרסה ב־90% 

ככל שסאגת קריסת אוטומקס הולכת ומעמיקה, הפרשה, שנחקרת על ידי רשות ני"ע והמשטרה, הולכת ומסתמנת כאחת ההונאות הגדולות לכאורה בתולדות ענף הרכב המקומי, כשמנעד החשדות רחב ונע בין עסקאות פיקטיביות, דרך ניפוח מלאים ועד לטענות מצד הבנקים על כך שהחברה הטעתה אותם.
ביום חמישי הודיעה יבואנית הרכב העקיפה הגדולה בישראל כי הבנקים מזרחי טפחות, לאומי, מרכנתיל דיסקונט ומסד דורשים להוציא צו הקפאת הליכים ולמנות לחברה נאמנים זמניים. הבקשה תקפה לחברות היבוא העקיף של אוטומקס (כלומר אלה שאחראיות על רכישה של מכוניות מסוכנים של היצרניות בחו"ל), אך לא לזרוע היבוא הישיר (כלומר רכישה של מכוניות ישירות מהיצרניות - הכוונה היא למותגים JAC, YUDO ו־JY). בקשת הבנקים כוללת מידע מפורט על אודות התנהלות אוטומקס, סגירת סניפים שאירעה לאחרונה, וקושי בתשלום שכר לעובדים.
לפי הבקשה, היקף החוב המצרפי של גלובל אוטומקס, אוטומקס טרייד אין (חטיבת הטרייד אין) ושפר אוטומקס (שעסקה ביבוא אוטובוסים) לבנקים הוא 167 מיליון שקל (ראו תרשים). כאמור, הבקשה אינה כוללת את זרוע יבוא הרכב הישיר. מהמסמכים עולה כי לזרוע הרכב הישיר של אוטומקס, אוטומקס יבוא ישיר, המייבאת ארצה מכוניות של JAC, יש חובות נוספים לבנקים לאומי וירושלים. סך החובות של חטיבת יבוא הרכב הישיר הוא כ־43 מיליון שקל. הבנקים טוענים כי החברה אינה עומדת באמות המידה הפיננסיות הנדרשות ובהתחייבויותיה.
עוד עולה מהבקשה כי בקר חיצוני של הבנקים ביצע בדיקה ראשונית שלפיה "לחברות מלאי מצומצם ביותר, אשר ייתכן ועומד על כמה עשרות בודדות של רכבים המצויים בארץ, כאשר עיקר המלאי מפוזר ככל הנראה במגרשים של דילרים ברחבי הגלובוס וכלל לא ברור האם עבר לבעלות של החברה, מה היקפו ומה שוויו".
הערכת הבנקים היא שמתוך כ־1,300 רכבים במלאי שעליו הצהירה החברה, ששוויים הוא 149.1 מיליון שקל, "נמצאות בארץ עשרות בודדות של כלי רכב, כאשר לא ברור היכן מצויות מאות כלי רכב. למעשה, התברר שחלק ניכר מהרכבים מצויים בחו"ל, וכלל לא ברור אם הם בבעלות החברה, כאשר מתוך רשימה של מעל 1,300 כלי רכב שהעבירה לבנקים רק באוגוסט האחרון, החברה סיפקה לבקר רשימה עם כ־55 רכבים בלבד השייכים לגלובל אוטומקס ומצויים בישראל". עוד טוענים הבנקים כי "החברות בקבוצה אינן עומדות באמות המידה הפיננסיות המוסכמות בין הצדדים, אין לחברות זכות קיום במתכונתן הקיימת ויש מקום למנות נאמנים זמניים באופן מיידי, שיבררו מה עלה בגורל המלאים האבודים".
עוד עולה מפניית הבנקים כי החברות "התקשו לגייס את הכספים הדרושים לתשלום משכורות ספטמבר לעובדים", ובסופו של דבר "הצליחו לגייס כספים בדרכים אלה ואחרות ללא מעורבות ארבעת הבנקים הנושים המובטחים". לפי פניית הבנקים, אוטומקס סגרה לאחרונה שני סניפים, מה שמביא את מספר הסניפים הנוכחי לשמונה.

החשד: עסקאות פיקטיביות

בקשת הבנקים הוגשה, בין היתר, על רקע חקירה שהפכה גלויה נגד החברה. בחודש שעבר פשטו חוקרי רשות ני"ע ומשטרת ישראל על משרדי החברה ועל בתיהם של נושאי משרה בכירים בה – חיים לוי, סמנכ"ל הסחר והרכש, תומר לוי, סמנכ"ל פיתוח עסקי (שניהם הם בניו של מנכ"ל אוטומקס דניאל לוי, שמחזיק גם ב־14% מהמניות שלה), ויערה אלפי, סמנכ"לית הכספים - וזאת במסגרת חקירה בחשד לביצוע עבירות לפי חוק ני"ע.
על פי החשד בפרשה, שנחקרת על ידי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) ורשות ני"ע, באוטומקס פעלו לנפח במרמה את התוצאות הכספיות והמאזנים, ככל הנראה על ידי דיווחים פיקטיביים על ביצוע עסקאות יבוא מקביל. החשדות והמעשים מתייחסים לשנים 2022-2024.
לפי החשד, כשנרכשו כלי רכב מספקים שונים, מחיר הקנייה שדווח היה גבוה מהתשלום בפועל לספק – כך שהוא כלל גם את הכסף ששולם בהמשך מהדילרים לאחים לוי. ובמילים פשוטות, לפי החשד האחים לוי גנבו כסף מהחברה. לפי החשד, מדובר בעבירות שגרמו לניפוח שווי המלאי בדו"חות החברה בשנים 2024-2022.
אוטומקס, על פי דו"חותיה, מקדימה ורוכשת לעתים כלי רכב מספקים בחו"ל, לאור העונתיות בענף. כלומר, היא צוברת מלאים בחו"ל, על מנת שתוכל בעתיד למכור אותם לגורמים מוסדיים או פרטיים במחירים גבוהים יותר. לפי החשד, בסמוך לספירת המלאי השנתית, פנתה החברה לספקי הרכב וביקש לקבל עדכון על שווי השוק של כלי הרכב שנרכשו, והאחים לוי בסיוע אחרים זייפו מיילים שהגיעו לכאורה מספקי הרכב, ולפיהם שווי כלי הרכב גבוה מהשווי בפועל. זאת על מנת לא לבצע הפחתות במלאי. נכון לסוף 2024, שווי מלאי כלי הרכב שלה עמד על כ־210 מיליון שקל, בסוף 2023 על 184 מיליון שקל, וב־2022 על 177 מיליון שקל. החוקרים טענו כנגד החשודים שהם אלה שרכשו ושלטו באתרים שמהם נשלחו מיילים פיקטיביים, עם תשובות מזויפות.
נגד אוטומקס ונושאי משרה בה - המנכ"ל דניאל לוי; סמנכ"ל הסחר והרכש, חיים לוי; ומנהל העסקים הראשי של החברה, ינון עמית, שהתפטר בשבוע שעבר - תלוי ועומד כתב אישום בגין הברחת כלי רכב לישראל תחת אישורים מזויפים. פרקליטות מיסוי וכלכלה מנהלת כבר מעל לעשור חקירה שבה מעורבים גם בכירים באוטומקס. במסגרת אותה חקירה נחשדו בכירים באלבר (שזוכו בנתיים) ובאוטומקס, כולל ינון עמית, שהוא גם מנכ"ל אלבר לשעבר, בגין "הנמכת חשבוניות" - כלומר רישום כוזב של מחירם של רכבים - וזיוף של אישורי יבוא לרכבים שניתנו על ידי משרד התחבורה.

המניה קרסה

אוטומקס הפכה לחברה ציבורית באמצע 2021, תוך שהיא מבצעת מיזוג עם שלד בורסאי ולא מבצעת הנפקת מניות ראשונית (IPO). אוטומקס התמזגה עם השלד הציבורי מטומי לפי שווי של 168 מיליון שקל. המניה בעיקר הסבה אכזבות למשקיעים ומאז אמצע החודש שעבר, 17 בספטמבר, המסחר בה מושעה, וגם המסחר באיגרות החוב שלה, שהונפקו ב־2018, מושעה. כיום שווי החברה עומד על 11.2 מיליון שקל בלבד, לאחר שמתחילת השנה הנוכחית ועד להשעיית המסחר המניה צנחה ב־41% ובסה"כ השלימה צניחה של 90% בחמש השנים האחרונות. הפרשה שפרצה בחודש שעבר גם הביאה לביטול הסכם המיזוג עם חברת סייספארק הישראלית שנסחרת בנאסד"ק, שהוכרז באפריל 2024 והיה אמור להיות מושלם עד סוף החודש הקודם, לאחר שתי דחיות.
מאוטומקס נמסר כי "החברה עושה את כל הנדרש על מנת לשמור על פעילותה, להגן על עובדיה ועל לקוחותיה, ולצאת לדרך חדשה שתאפשר לה לחזור להיות גורם מוביל ומשמעותי בענף הרכב בישראל".