פרשנות
הבנקים חשפו בטעות את הסוד הגדול של ענף הרכב
הבקשה לצו הקפאת הליכים לאוטומקס חושפת את שיעורי הרווח האדירים בענף: 60 אלף שקל על מכונית פלאג אין הייבריד עממית ועשרות אלפי שקלים על טויוטות פופולריות. וזה עוד ביבוא עקיף. כיצד תשפיע חשיפת המספרים על הענף ועל הלקוחות?
כמה כסף יבואן רכב מרוויח על מכונית עממית? התשובה: אין סיכוי שיגלו לכם. שיעור הרווח של יבואני הרכב בישראל על מכוניות נחשב לאחד הנתונים החשאיים ביותר של ענף הרכב, לסוד כמוס שכדי לגלותו צריך לבצע חישובים מורכבים מאוד לאחור של דוחות כספיים של יבואני רכב וחשבונות סנדלרים.
אבל אתמול (חמישי) התרחשה בענף הרכב הישראלי רעידת אדמה שאת תוצאותיה עדיין מוקדם לקבוע: ארבעת הבנקים הנושים של יבואנית הרכב אוטומקס הגישו לבית המשפט בקשה לצו הקפאת הליכים ומינוי נאמנים זמניים. הבקשה כללה תיאור מפורט למדי של מה שהבנקים רואים כאי עמידה באמות מידה פיננסיות, או בשפה יותר פשוטה: הם מפחדים שהלך הכסף.
הנימוק העיקרי של הבנקים - וכאן העלילה הופכת להיות מעניינת - הוא העובדה שהם מימנו לאוטומקס רכישות של 1,300 רכבים מסוגים שונים, אבל למיטב ידיעתם של הבנקים, מתוך אותם 1,300 רכבים, רק 55 רכבים הגיעו לישראל. יתר הרכבים, כפי שמתארים הבנקים את ההשתלשלות, "נמצאים בנמלים ברחבי הגלובוס". כלומר בבנקים כרגע מקווים שמעל ל-1,200 מכוניות יגיעו לישראל.
האם הן יגיעו ויימכרו? ימים יגידו, אבל מה שהכי מעניין הוא דווקא המכוניות שכן הגיעו לישראל. המכוניות האלה נמצאות באחד הנספחים שצמודים לצו הקפאת ההליכים - רשימה ארוכה מאוד של מעל לאלף מכוניות מסוגים שונים (בעיקר טויוטה) שאוטומקס דיווחה לבנקים באוגוסט האחרון שהיא רכשה. מתוך המכוניות האלה, חלק הן מכוניות שנמצאות בישראל, והן גם שוחררו ממכס. ודווקא הנספח הזה שמסתתר בתחתית צו הקפאת ההליכים מפרט בכמה כסף אוטומקס קנתה את הסחורה וכמה כסף היא שילמה למדינה. מחירי המכוניות החדשות של אוטומקס הם מחירים שמתפרסמים בפומבי – וכאן טמון מוקש: יש מכוניות שעליהן מרוויחים ממש, אבל ממש, היטב.
בנקודה זו חשוב לציין כמה דברים: ראשית, אוטומקס היא יבואן רכב עקיף. מה זה אומר? שאת המכוניות היא קונה מסוכנים של יצרן הרכב בחוץ לארץ. וזה בניגוד ליבואני הרכב הגדולים שקונים ישירות מהיצרנים. מה שזה אומר הוא שבניגוד ליבואני הרכב הישירים - המחירים שבהם אוטומקס קונה מכוניות הם מחירים שמישהו נוסף גזר עליהם קופון בדרך. כלומר סביר להניח שיבואן רכב ישיר מרוויח על המכוניות אפילו יותר מאוטומקס. בנוסף, המחיר הרשמי הוא לא המילה האחרונה - יש מבצעים, הנחות, הטבות וכו'.
וכעת למחירים: הנתון הבולט ביותר שעולה מהדו"ח הוא דווקא מחירי מכונית תמימה למדי ולא ממש נפוצה: לינק אנד קו 01. עוד רכב כביש-שטח סיני שמחירו לצרכן הוא כ-180 אלף שקל. אוטומקס אגב פרסמה את הרכבים האלה במעל ל-240 אלף שקל (מחיר שבשעתו היה גם אצל היבואנית הישירה). מדוע הלינק אנד קו מככב ברשימה עם לא מעט יחידות שיובאו ארצה? התשובה טמונה ברווח: הרשימה של אוטומקס כוללת כמה רכבים כאלה - ולאוטומקס הם עלו בין 119 ל-121 אלף שקל, כולל מס. כלומר זהו רכב ששיעור הרווח עליו הוא מעל ל-30% ממחירו לצרכן. בל נשכח: אוטומקס קונה אותו מדילר באירופה ששילם על השינוע הימי וגוזר נתח רווח. חברת מאיר, היבואנית הישירה, קונה מהיצרן. האם גם המתחרים הישירים של הלינק אנד קו (כלומר ג'אקו 7 וטיגו 7 של צ'רי) הם רכבים ששיעור הרווח עליהם כה משמעותי? כאמור - סוד כמוס.
הרשימה כוללת גם טויוטות - מכוניות שנהנות מביקוש ערני באירופה. הרווח עליהן אינו מדגדג את זה שמייצר הלינק אנד קו, אבל אף אחד לא הולך הביתה רעב ללחם: על יאריס קרוס אוטומקס שילמה 123 אלף שקל כולל מסים. מחיר המכירה שלה הוא מעל 170 אלף שקל. המחיר ביבואנית טויוטה מתחיל בכ-158 אלף שקל. וסביר להניח שגם יבואנית טויוטה לא רוכשת את יאריס קרוס מהיצרנית במחיר הפסד. ערך יאריס היברידית כולל מיסוי הוא 105 אלף שקל. באוטומקס היא עולה לצרכן כמעט 150 אלף שקל וגם ביוניון מוטורס מדובר ברכב שעולה מעל ל-140 אלף שקל. וכאמור - אוטומקס קונה מכוניות מסוכן, דילר, שגוזר קופון. ובל נשכח את הלהיט של הקבלנים: סילבראדו החשמלי של שברולט. בנמל אחרי תשלום "אין מסים" (שהרי על רכב מסחרי אין מס קנייה) הוא שווה 221 אלף שקל, כך כתוב במסמכים. המחירים לצרכן מתחילים בכ-300 אלף שקל.
כיצד פרשת אוטומקס תתגלגל? ימים יגידו. נציגי החברה כבר מסרו היום שהמידע שהופיע בבקשה לבית המשפט היה מידע סודי שפגע בסיכויי ההישרדות של החברה. ואכן, שיעור הרווח של יבואן רכב על מכונית הוא מידע סודי מאין כמוהו. אבל לפחות היום לא מעט לקוחות (ובמיוחד לא מעט גופים בענף הרכב שכבר מחכים "להריח דם במים" בכל הקשור בפרשת אוטומקס) קיבלו מושג על שיעורי הרווחיות שקיימים בענף הרכב.






























