המספרים של אוטומקס נחשפים: "מלאי אבוד" ב-150 מיליון שקל - והרווח על כל מכונית
הבנקים הנושים של יבואנית הרכב הגישו אתמול לבית המשפט בקשה לצו הקפאת הליכים ומינוי נאמנים זמניים; לדבריהם, מתוך כ-1,300 מכוניות במלאי שעליו הצהירה אוטומקס, "נמצאים בארץ עשרות בודדות של כלי רכב"; הבקשה כוללת גם את שווי הדגמים שבמלאי; אוטומקס: פרסום הנתונים גורם לנזק כבד לחברה ולציבור כולו
פרשת החשדות לעבירות מרמה, גניבה וזיוף באוטומקס: אתמול, כפי שנחשף ב"כלכליסט", הודיעה יבואנית הרכב העקיפה הגדולה בישראל כי הבנקים מזרחי טפחות, לאומי, מרכנתיל ומסד דורשים להוציא צו הקפאת הליכים ולמנות לחברה נאמנים זמניים.
הבקשה תקפה לחברות היבוא העקיף של אוטומקס (כלומר אלה שאחראיות על רכישה של מכוניות מסוכנים של היצרניות בחו"ל), אך לא לזרוע היבוא הישיר (כלומר רכישה של מכוניות ישירות מהיצרניות - הכוונה היא למותגים JAC, YUDO ו-JY).
בקשת הבנקים כוללת לא מעט מידע מפורט אודות התנהלות אוטומקס, סגירת סניפים שאירעה לאחרונה, קושי בתשלום שכר לעובדים - ונתונים החושפים לראשונה את שולי הרווח שלה.
לפי הבקשה, היקף החוף המצרפי של גלובל אוטומקס, אוטומקס טרייד אין (חטיבת הטרייד אין) ושפר אוטומקס (שעסקה ביבוא אוטובוסים) הוא 169 מיליון שקל. כאמור, הבקשה אינה כוללת את זרוע יבוא הרכב הישיר.
מהמסמכים עולה כי לזרוע הרכב הישיר של אוטומקס, אוטומקס יבוא ישיר, המייבאת ארצה מכוניות של JAC, יש חובות נוספים לבנקים לאומי וירושלים. סך החובות של חטיבת יבוא הרכב הישיר הוא כ-43 מיליון שקל.
לפי בקשת הבנקים, התחייבויות גלובל אוטומקס כלפי מזרחי טפחות נכון לשבוע הנוכחי עומדות על 39.5 מיליון שקל, וההתחייבויות ללאומי - על 43.9 מיליון שקל. ההתחייבויות של גלובל אוטומקס למרכנתיל דיסקונט מסתכמות ב-34.9 מיליון שקל, ולבנק מסד - ב-22.9 מיליון שקל.
באשר לחטיבת הטרייד אין, מדובר בחברה פרטית שמוחזקת על ידי אוטומקס מוטורס. לפי המסמכים, בנק מזרחי טפחות העניק לחברה את האשראי לפעילותה השוטפת וחובה כלפיו עומד על 14.6 מיליון שקל.
שפר אוטומקס, חטיבת האוטובוסים, קיבלה שירותים בנקאיים ואשראי מלאומי, וחובה לבנק עומד על 3.9 מיליון שקל. חובה של החברה למזרחי טפחות מסתכם ב-7.5 מיליון שקל. הבנקים טוענים כי החברה אינה עומדת באמות המידה הפיננסיות הנדרשות ובהתחייבויותיה.
עוד עולה מהבקשה כי בקר חיצוני של הבנקים ביצע בדיקה ראשונית לפיה "לחברות מלאי מצומצם ביותר, אשר ייתכן ועומד על כמה עשרות בודדות של רכבים המצויים בארץ, כאשר עיקר המלאי מפוזר ככל הנראה במגרשים של דילרים ברחבי הגלובוס וכלל לא ברור האם עבר לבעלות של החברה, מה היקפו ומה שוויו".
הערכת הבנקים היא שמתוך כ-1,300 רכבים במלאי שעליו הצהירה החברה, ששוויים הוא 149.1 מיליון שקל, "נמצאים בארץ עשרות בודדות של כלי רכב". בהמשך מסבירים הבנקים כי "כאשר לא ברור היכן מצויים מאות כלי רכב והחברות אינן עומדות באמות המידה הפיננסיות המוסכמות בין הצדדים, אין לחברות זכות קיום במתכונתן הקיימת ויש מקום למנות נאמנים זמניים באופן מיידי, שיבררו מה עלה בגורל המלאים האבודים".
לטענת הבנקים, אוטומקס דיווחה באוגוסט האחרון כי היא מחזיקה בנמל (הבקשה אינה מפרטת באיזה נמל אך ככל הנראה מדובר בנמל שאינו בישראל) 1,300 מכוניות, מהן 900 טויוטות. בהמשך מציינים הבנקים כי "התברר שחלק ניכר מהרכבים מצויים בחו"ל, וכלל לא ברור אם הם בבעלות החברה, כאשר מתוך רשימה של מעל 1,300 כלי רכב שהעבירה לבנקים רק באוגוסט האחרון, החברה סיפקה לבקר רשימה עם כ-55 רכבים בלבד השייכים לגלובל אוטומקס ומצויים בישראל".
עוד עולה מפניית הבנקים כי החברות "התקשו לגייס את הכספים הדרושים לתשלום משכורות ספטמבר לעובדים", ובסופו של דבר "הצליחו לגייס כספים בדרכים אלה ואחרות ללא מעורבות ארבעת הבנקים הנושים המובטחים".
לפי פניית הבנקים, אוטומקס סגרה לאחרונה שני סניפים, מה שמביא את מספר הסניפים הנוכחי לשמונה.
רווח של עשרות אלפי שקלים על מכונית
אחד ה"יהלומים" שמסתתרים בבקשת הבנקים נוגע לנתון שנדיר למצוא בענף הרכב הישראלי: מחירי הרכישה של המכוניות שבמלאי של אוטומקס. כלומר, כמה ניתן להרוויח (לפחות תיאורטית) עליהן. מחירי הרכישה ושיעורי המס מסתתרים בנספח בבקשה המתאר את דוחות המלאי שגלובל אוטומקס העבירה לבנקים.
כאמור, גלובל אוטומקס היא חברת יבוא עקיף, כלומר גם הדילר בחו"ל מרוויח בעסקה. כמו כן, לפי הבנקים, ייתכן שמדובר במידע שעשוי להיות לא מהימן לכאורה. עם זאת לפי הנתונים, לפחות בחלק מהרכבים קיימים שולי רווח של עשרות אלפי שקלים - וסביר שאם היה מדובר ביבואן רכב ישיר, הנתון היה גבוה יותר.
אוטומקס אינה מפרסמת באופן רשמי את מחירי המכוניות שהיא מוכרת, אך בפרסומים שונים של החברה, לדוגמה בחלק מהרשתות החברתיות, הם כן מופיעים, וכך גם במחירון לוי יצחק שהחברה מדווחת לו את מחירי המכירה הרשמיים שלה.
מתוך המכוניות שגלובל אוטומקס מתארת ככאלה ששוחררו ממכס ונמצאות בישראל (בניגוד לאלה שבחו"ל ולא שולם עליהן מס קנייה)- ערך המלאי של טויוטה יאריס קרוס, מכונית שמחירה המשוער לפי מחירון לוי יצחק הוא 160-170 אלף שקל כשהיא נמכרת בסוכנות אוטומקס - עומד על 123 אלף שקל אחרי תשלום מס הקנייה (33 אלף שקל).
ערך המלאי של טויוטה יאריס סטייל היברידית - שלפי לוי יצחק מחירה המשוער כחדשה בסוכנות אוטומקס הוא כ-148 אלף שקל - עומד על 105 אלף שקל (מתוכם 26 אלף שקל במיסי קנייה).
במקרה של רכב הכביש שטח של טויוטה, CHR, ברמת גימור Flow Hybrid - השווי במלאי כולל מס קנייה הוא 140 אלף שקל; המחיר הרשמי המשוער לפי לוי יצחק בסוכנות אוטומקס - 190 אלף שקל.
לצד המכוניות של טויוטה יש ברשימה גם רכבי פלאג אין הייבריד של לינק אנד קו הסינית. השווי במלאי של לינק אנד קו 01 פלאג אין הייבריד אחרי תשלום מס קנייה בגובה 42 אלף שקל הוא 121 אלף שקל. מדובר ברכב שנמכר בישראל על ידי אוטומקס במחיר של 242 אלף שקל לפי מחירון לוי יצחק.
עוד נמצאים ברשימה טנדרים חשמליים של שברולט - הסילבראדו EV החשמלי שמחירו בישראל מתחיל בכ-300 אלף שקל לגרסאות הבסיס. שווי רכב כזה (הרישום אינו מפרט את רמת הגימור ולכן לא ניתן לדעת בדיוק באיזו גרסה מדובר) הוא 221 אלף שקל (מדובר ברכב מסחרי ולכן אין עליו מס קנייה).
עו״ד אביחי ורדי, שמייצג את אוטומקס, מסר בתגובה: "בבקשה שהוגשה לבית המשפט – אשר פורסמה בכלכליסט שעות לפני שהחברה עצמה קיבלה אותה – נכלל מידע סודי. פרסום זה גרם לנזק כבד ובלתי הפיך, שהורס כל סיכוי לשמור על פעילות החברה כעסק חי, ופוגע קשות בנושי החברה, בספקים, בעובדים ובכל הגורמים הקשורים אליה.
"ביום כזה, מי שצריך להביע צער על המעשים חסרי האחריות הם אלו שבחרו לפגוע בגוף שפעל במשך שנים כדי לקדם תחרות אמיתית בשוק הרכב בישראל. במקום לתמוך במי שנלחם על טובת הציבור, בחרו גורמים בעלי אינטרס – בסיוע רשויות מסוימות ועורכי דין – להוביל מתקפה חסרת תקדים שפוגעת לא רק בחברה, אלא בציבור כולו.
"למרות הפגיעה הקשה, החברה עושה ותמשיך לעשות את כל הנדרש על מנת לשמור על פעילותה, להגן על עובדיה ועל לקוחותיה, ולצאת לדרך חדשה שתאפשר לה להתייצב, לצמוח ולחזור להיות גורם מוביל ומשמעותי בענף הרכב בישראל".
הבנקים הגישו את הבקשה באמצעות עורכי הדין ישראל בכר וענת מרום ממשרד פרל כהן.





























