סגור
דוראד תחנת כוח פרטית ב אשקלון
תחנת הכוח דוראד שבאשקלון (צילום: בני מור)

רשות התחרות אישרה לקבוצת אלומיי-לוזון להגדיל החזקות בתחנת הכוח דוראד

הרשות אישרה לקבוצה המורכבת מאלומיי קפיטל וקבוצת לוזון להגדיל את חלקה בדוראד ל-26%; זאת לאחר שזורלו הטורקית מכרה את חלקה בתחנה בשל לחצים פוליטיים מבית; לאדלטק טרם ניתן אישור מרשות התחרות להגדיל החזקות בדוראד

רשות התחרות אישרה לקבוצת אלומיי-לוזון לממש את זכות הסירוב, ולהגדיל את חלקה בתחנת הכוח דוראד, לאחר שזורלו הטורקית מכרה את חלקה בתחנה.
השלב הבא הוא אישור העסקה בדירקטוריון דוראד – שלאחריו תחזיק אלומיי-לוזון כ-26% מהתחנה. לאדלטק, שהחליטה לממש את זכות הסירוב גם כן, טרם ניתן אישור מרשות התחרות, והוא עדיין בבחינה.
אלומיי-לוזון היא החזקה משותפת של חברת אלומיי קפיטל וקבוצת לוזון בתחנת הכוח, המוחזקת באופן שווה על ידי שתי החברות.
בטרם העסקה של הפניקס-זורלו הוחזקה דוראד על ידי שתא"א (חברת בת של קצאא הממשלתית) 37.5%; זורלו 25%, אדלקום (אדלטק) של משפחת אדלסבורג 18.75%, ודורי אנרגיה 18.75% (של אלומיי לוזון). דוראד החלה לפעול ב-2014 והיא בעלת הספק של 860 מגה-וואט.
חברת זורלו הטורקית החליטה לצאת מפעילות במדינת ישראל – בין היתר בשל לחץ פוליטי בטורקיה, שגברו לאחר פרסום בתקשורת הטורקית שהתחנה מוכרת חשמל לבסיסי צה"ל.
בתחילת מרץ השנה חתמה זורלו על עסקה למכירת חלקה בתחנה לקבוצת הפניקס בתמורה ל-700 מיליון שקל, שמשקפים שווי של 2.8 מיליארד שקל.
על פי ההסכמים בין בעלי המניות בדוראד, במקרה של מכירת החלק בתחנה של אחד מהשותפים המייסדים – ליתר השחקנים יש זכות סירוב על המכירה לחלק הגבוה מ-10% מהמניות.
כלומר, לכל אחת מהשותפות בתחנה ניתנה אפשרות להשתתף ברכישת החלק של זורלו, במה שמעבר ל-10% בעסקת הפניקס (כלומר 15%), לפי השווי שהתקבל בעסקה. אלומיי-לוזון ואדלטק בחרו לממש את האופציה – בעוד שהמדינה בחרה שלא.
המדינה בחרה שלא לנצל את זכות הסירוב בעסקה, ולכן המניות הנותרות יתחלקו באופן שווה בין אלומיי-לוזון ואדלטק. בימים אלה המדינה מקדמת את המכירה של חלקה בתחנת הכוח, בהתאם להחלטת ממשלה בנושא.