סגור
בנק ישראל ירושלים
המפקח על הבנקים, בנק ישראל - הריבית דוחפת את הרווחיות של המערכת (צילום: רויטרס)

ותודה למשקי הבית: ביצועי הבנקים בישראל יהיו חזקים יותר מהאירופיים

לפי דוח שהוציאה חברת הדירוג S&P, התשואה שיציגו הבנקים הישראלים בסיכום 2023 תעמוד על סביב 13%, גבוהה משמעותית ביחס לממוצע הסקטור באירופה, כ-8%; עוד נטען כי הבנקים הדיגיטליים החדשים יהפכו לאיום על המערכת הקיימת רק בטווח הבינוני-ארוך

העלאת ריבית היא דבר חיובי לבנקים, ותורמת לשיפור רווחיותם, אולם נראה שבישראל השיפור הזה טוב במיוחד - כך לפי עבודה שערכה סוכנות הדירוג P&S, שקובעת כי הבנקים הישראלים צפויים להציג ביצועים טובים יותר מרוב הבנקים באירופה.
מהעבודה עולה כי תחזית התשואה על ההון לבנקים בישראל לשנת 2023 עומדת על טווח של 11.5%-14% (11.5% לדיסקונט ועד ל-14% למזרחי טפחות), והיא גבוהה משמעותית מהממוצע אל מול 50 בנקים באירופה, שם התשואה על ההון צפויה לעמוד בממוצע על אזור ה-8.5% בלבד.
ביצועי היתר הללו נעשים לא מעט בזכות משקי הבית. ב-S&P מציינים את מבנה המאזן החזק של הבנקים בישראל, "מקור מימון מרכזי של הבנקים הם פיקדונות קמעונאיים זולים, שמציבים את הבנקים בישראל בעמדה טובה", הם כותבים.
המשמעות היא שהבנקים משלמים ריביות נמוכות לבעלי הפקדונות מקרב משקי הבית (על יתרות בחשבון העו"ש הם גם לא משלמים ריבית בכלל), ונהנים כך ממקור מימון זול לפעילותם. שיטה זו קיימת כמובן גם בבנקים בחו"ל, אולם בישראל מימון הפעילות של הבנקים באמצעות פקדונות קמעונאיים זולים הוא משמעותי יותר.
יחד עם זאת, בסוכנות הדירוג מעריכים שמקור מימון זה צפוי להתייקר בשנה הקרובה. ההתייקרות תנבע גם על רקע עליית הריבית, ועל רקע הביקורת הגוברת כנגד הבנקים על הריביות הנמוכות בפקדונות.
מה שעוד מסייע לבנקים בישראל להציג ביצועים עודפים לעומת עמיתיהם בחו"ל הוא מבנה תיק המשכנתאות, מקור פעילות מרכזי של הבנקים. בסוכנות הדירוג ציינו כי 62% מתיק המשכנתאות בישראל ניתן בריבית משתנה (חלקה צמודה לריבית הפריים, וחלקה משתנה אחת לתקופה), זאת בעוד שבאירופה רק 23% מתיק המשכנתאות הוא בריבית משתנה. לכן בתקופה של עליות ריבית חדות כפי שהיה בשנה האחרונה, הבנקים הישראלים מגדילים בקצב מהיר יותר את הכנסות המימון שלהם מפעילות זו לעומת הקולגות מאירופה.
אשר להיבטים שעשויים להדאג את המערכת הבנקאית, ב-S&P מעריכים כי האיום מצד חברות הפינטק והבנקים הדיגיטליים החדשים (וואן זירו שכבר החל לפעול, ואש שקיבל באחרונה רשיון) הוא מוגבל.
"בנקים דיגיטליים חדשים יכולים להפוך לשחקן משמעותי, אבל רק בטווח הבינוני-ארוך. ייקח זמן עד שהבנקים המסורתיים יאותגרו בפעילות הליבה שלהם. מזומנים וצ'קים עדיין נמצאים בשימוש נרחב, ונאמנות הלקוחות שוררת בשוק הבנקאות הישראלי", מציינים ב-P&S.
המסמך של סוכנות הדירוג אינו מתייחס להשפעות הרפורמה המשפטית על מצב הבנקים, ורואה בסיכון גיאו-פוליטי רק את המצב הביטחוני המתוח המאפיין את ישראל.
אשר לסיכוני פיננסים, בסוכנות הדירוג מתייחסים - בעיקר להתפתחויות בשוק הנדל"ן, היות שחלק משמעותי מתיק האשראי של הבנקים הוא באשראי לענף הנדל"ן ו במשכנתאות. "חשיפה גבוהה לנדל"ן נותרה סיכון מרכזי, אך חיתום האשראי האיכותי של הבנקים מפחית בחלקו את החששות הפוטנציאליים", נאמר בדוח, שם מצויין כי סיכון בתחום זה עלול להתממש אם הכלכלה תידרדר יותר מהצפוי, והדבר יביא לירידה מואצת במחירי הנדל"ן ולעלייה בהפסדי האשראי.