סגור

בנק ישראל: גלגול העלאות הריבית אל פקדונות הציבור בבנקים - איטי יותר מבעבר

שינוי במבנה השוק הביא לכך שהבנקים מעלים כיום בקמצנות את הריבית בפקדונות; מגמה דומה נרשמת במדינות אחרות בעולם; רק כ-60% מהעלאות הריבית גולגלו בממוצע אל הפקדונות בישראל

בשנים עברו הבנקים גלגלו את עליית הריבית אל הפקדונות בשיעור גבוה יותר לעומת התקופה הנוכחית - כך עולה מסקירה שמפרסם היום הפיקוח על הבנקים.
בחודשים האחרונים נשמעה ביקורת ציבורית על כך שהבנקים בישראל גלגלו רק חלק מועט מעליית הריבית אל פקדונות הציבור, בעוד בצד ההלוואות הריבית גולגלה לרוב במלואה אל הלקוחות.
בבנק ישראל בחנו את הסוגיה ומצאו כי בשנות ה-80 וה-90, בתקופות של עליית ריבית, הבנקים דווקא גלגלו יותר בנדיבות את עליית הריבית אל הפקדונות, ואפילו בשיעור מהיר וגבוה יותר לעומת הריבית בצד ההלוואות. בבנק ישראל מציינים כי התופעה הזו אינה ייחודית רק למשק הישראלי, ומאפיינת גם מדינות רבות בעולם.
בבנק ישראל מסבירים זאת בכך שהמבנה השוק השתנה במהלך השנים: בעבר שוק ההון לא היה מפותח, ומרבית כספי הציבור היו בפקדונות, ולצד זאת מקורות הבנקים במתן אשראי נשענו אז יותר על הפקדונות, כלומר הבנקים היו תלויים בהם יותר לעומת היום. "באותה התקופה, התנהלה מערכת הבנקאות הישראלית תחת עודפי נזילות נמוכים ובנקים לוו כספים מבנק ישראל באמצעות הלוואות מוניטאריות, כך שהבנקים היו זקוקים למקורות מהציבור", מציינים בבנק ישראל.
בבנק ישראל מודים שכיום גלגול הריביות אל הפקדונות הוא נמוך ואיטי יותר מבעבר, כך, שנוצר פער בין ריבית הבנק המרכזי לבין הריבית על הפיקדונות. "תופעה זו אינה מאפיינת רק את ישראל, אלא כלכלות מפותחות נוספות, ונובעת מסביבת הריבית האפסית ששררה בעולם לאורך העשור האחרון, והשפעותיה על מאזני הבנקים, וההרחבות המוניטאריות והפיסקאליות שבוצעו במהלך משבר הקורונה, שיצרו עודפי נזילות משמעותיים בבנקים", כותבים בפיקוח על הבנקים.
במילים אחרות, אם בעבר הבנקים היו תלויים מאד בפקדונות הציבור כמקור למתן אשראי, ולכן הקפידו להציע ריביות טובות יחסית בפקדונות, כיום המצב שונה, ולכן הם לא ממהרים להציע ריביות אטרקטיביות ללקוחות.
בבנק ישראל חישבו ומצאו כי בממוצע כ-60% מהעלאות הריבית גולגלו אל הריבית בפקדונות. כך למשל הריבית הממוצעת בפקדונות עמדה על 0.96% באוגוסט בעוד ריבית בנק ישראל עמדה על 1.42% בממוצע באותו החודש.
בבנק ישראל מציינים כי קיימים פערים בריביות שמקבלים לקוחות חזקים יותר. לדבריהם עסקים וגופים מוסדיים נהנו מריבית גבוהה יותר בפקדונות לעומת הריבית הממוצעת,"ככל הנראה משום שמדובר בסגמנט לקוחות מתוחכם יותר בעל כושר מיקוח היות והיקף הפיקדון שלהם גדול".
כאמור, בהשוואה לעולם, מציינים בבנק ישראל כי המצב בארץ דומה פחות או יותר לממוצע, ומציגים כמה דוגמאות: אם בישראל 60% מהריבית גולגלה אל הלקוחות בפקדונות, בארה"ב גולגלו רק 5%-18%, ובאוסטרליה - 40%. מדינה שבה נרשם גלגול נדיב יותר היא בריטניה, שם הריבית על הפקדונות עלתה בשיעור קרוב למדי לעליית ריבית הבנק המרכזי.
על אף האכזבה של בנק ישראל מקצב העלאת הריבית בפקדונות, הוא עדיין מסרב להתערב בתמחור של הבנקים בפקדונות. הצעד המרכזי שבוצע בעניין הוא הקמת מערכת להשוואת ריבית על הפקדונות, שנתוניה מתעדכנים מדי חודש, מתוך ציפייה להעלות את המודעות של הציבור לעניין, ולעודד אותו להתמקח ולהפקיד את כספיו היכן שמוצעים התנאים הטובים ביותר.