סגור

ירידה חזקה במכירות קיצצה בחדות את הרווח הרבעוני של קרסו מוטורס

הרווח של יבואנית רנו, ניסאן וצ'רי עמד ברבעון הרביעי על 9.5 מיליון שקל בלבד, צניחה של 88% ביחס לרבעון המקביל; בסיכום 2023 ובצד החיובי, מכירות חזקות של מותג צ'רי, הקפיצו את נתח השוק של קרסו מ-3.9% ל-7.6%

כמו במקרה של חברות רבות במשק, המלחמה פגעה ברווחיות קרסו מוטורס בשלושת החודשים האחרונים של 2023: הרווח של יבואנית כלי הרכב עמד ברבעון הרביעי על 9.5 מיליון שקל בלבד, צניחה של 88% ביחס לרבעון המקביל ב-2022. הכנסותיה ברבעון ירדו בשיעור של 19% והסתכמו ב-883 מיליון שקל.
הנסיגה החזקה נבעה מירידה חדה במכירות כלי הרכב שלה בשבועות המלחמה הראשונים, לצד עיכובים בהגעת משלוחי כלי רכב לאור האיום החות'י על התנועה בים האדום. אולם בקרסו מזהים התאוששות במכירת כלי הרכב החל מנובמבר, כשייבוא הרכבים מהמזרח הועבר לנתיבי שיט אחרים.
בחברה לא פירטו אודות נתוני המכירות מתחילת השנה, אך מנתוני איגוד יבואני הרכב עלה כי לאחר שבתשעת החודשים הראשונים של 2023 נמסרו כ-18 אלף רכבים ממותגיה העיקריים של החברה (צ'רי, ניסאן, רנו ודאצ'יה), ברבעון האחרון של 2023 שבו החלה המלחמה היקף המסירות צנח לכ-1,700. בה בעת, בחודשיים הראשונים של 2024 נמסרו כבר כ-3,800 מהם.
קרסו עוסקת, במכירת כלי רכב חדשים, ממותגי רנו, ניסאן, דאצ'ה ואינפיניטי כשלצידם המותג הסיני העולה צ'רי והחל ממחצית 2023 גם המותג הסיני Xpeng. זהו מגזר הפעילות העיקרי של החברה, שהניב לה 56% מההכנסות ב-2023.
עוד עוסקת קרסו מוטורס במגזר הליסינג והשכרת רכבים לזמן קצר (35% מההכנסות, 1.6 מיליארד שקל), במתן שירותי מוסך וחלפים, ביטוח ומימון, ומכירת רכב משומש. בתחילת השנה החלה במיתוג פעילויותיה תחת המותג פריזבי.
במכירות כלי הרכב נרשמה ברבעון הרביעי ירידה של 45% בהכנסות ושל 88% ברווח התפעולי (ביחס לרבעון המקביל ב-2022). לעומת זאת, פעילות הליסינג וההשכרה לזמן קצר של קרסו הציגה שיפור של 18% בהכנסות ושל 63% ברווח התפעולי להיקף של 421 מיליון שקל ו-80 מיליון שקל בהתאמה. זאת, לאחר עלייה של 9% בהכנסות וירידה של 9% ברווח התפעולי בתשעת החודשים הראשונים של השנה.
בקרסו לא פירטו את הסיבות לשיפור אך הסבר לכך עשוי להיות מגיוסם של מאות כלי רכב של החברה להשכרה לזמן קצר עבור כוחות הביטחון החל מסמוך לפרוץ המלחמה, שבגינם היא זכאית לתשלום. בקרסו נמנעו מלפרט אודות מספר כלי הרכב שהושכרו ועל אודות היקף התשלום.
בסיכום 2023, במגזר מכירת כלי הרכב רשמה קרסו הכנסות של 2.6 מיליארד שקל, עלייה של 55% ביחס להיקפן ב-2022, מרביתה כאמור בתשעת החודשים הראשונים של השנה.
הובילו את המכירות דגמי צ'רי, עם קפיצה של פי ארבע ליותר מ-10,000 רכבים. בשלושת המותגים האחרים יחד נרשמה ירידה של 28%. כסה"כ מכרה קרסו ב-2023 19 אלף כלי רכב חדשים לעומת כ-14 אלף ב-2022, ונתח השוק שלה עלה מ-3.9% ל-7.6%.
ההכנסות של קרסו ב-2023 הגיעו ל-4.7 מיליארד שקל, עלייה של 32% לעומת השנה שקדמה לה. בה בעת, נרשמה ירידה של 7% ברווח הגולמי ל-864.5 מיליון שקל. זאת לאור השינוי בתמהיל המכוניות שנמכרו, כשדגמי הצ'רי נחשבים כזולים יחסית. במקביל עליית הריבית והאינפלציה הביאו לעליית מחירי כלי הרכב והשפיעו לרעה על נכונותם של הצרכנים להשקיע ברכישת רכב חדש. יבואנית הרכבים נפגעה גם מהפיחות בשער השקל ביחס ליורו ולדולר (כאשר שער היואן הסיני נותר ללא שינוי).
בנוסף על כך, עלייה בהוצאות על קמפיינים פרסומיים והשפעת העלייה בריבית על הוצאות המימון הובילו לכך שהרווח הנקי השנתי של החברה הסתכם ב-200 מיליון שקל, ירידה של 47% ביחס לשנה הקודמת.
מנכ"ל החברה איציק וייץ נהנה משכר שנתי בעלות של 9.5 מיליון שקל, כשני שליש מהם במענק. זאת לאחר שב-2022 הגיעה עלות השכר שלו ל-17 מיליון שקל. ב-10 השנים האחרונות נהנה וייץ משכר בעלות של 91 מיליון שקל.
קרסו תחלק באפריל דיבידנד של 60 מיליון שקל. היא נסחרת כיום לפי שווי של 1.6 מיליארד שקל. ב-12 החודשים האחרונים עלתה מניית החברה ב-15%. מניית המתחרה דלק רכב ירדה באותה התקופה ב-27%, אך זו פועלת גם בתחומי האנרגיה, הקרטון והמחזור.