סגור

בלעדי לכלכליסט
בדרך לבורסה: סונול הגישה הצעה למיזוג עם אלון גז

חברת הדלק הפרטית שבשליטת (70%) דודי ויסמן מקדמת, במקביל לאפשרות המיזוג עם אלון גז הציבורית, גם את הנפקתה בבורסה. פירמת רואי חשבון גדולה מבצעת הערכת שווי לסונול, לצורך השלמת המיזוג. מטרת ההצעה: זרוע של גז גולמי

חברת הדלק סונול מציעה לאלון גז הבורסאית להתמזג עמה. ל"כלכליסט" נודע כי המגעים למיזוג בין שתי החברות נמשכים מזה מספר שבועות.

סונול היא אחת מארבע חברות הדלק הגדולות בארץ, לצד פז , דור אלון ודלק ישראל. החברה, שנשלטת (70%) בידי דודי ויסמן ושותפים נוספים, מחזיקה ב־240 תחנות תדלוק ו־200 חנויות נוחות ברחבי הארץ וכן ברשת המינימרקטים סיטי בעיר.

4 צפייה בגלריה
דודי ויסמן בעל השליטה ב סונול
דודי ויסמן בעל השליטה ב סונול
דודי ויסמן
(צילום: אוראל כהן)
במיזוג עם אלון גז הבורסאית מנסה ככל הנראה סונול להשיג שני דברים: הוספת זרוע אנרגיה חדשה של גז גולמי, וכניסה לבורסה דרך מיזוג במקום הנפקה. עם זאת, במקביל לנסיון המיזוג מקדמת סונול גם את הנפקתה בבורסה.
לסונול יש כיום פעילות של אספקת גז למגזר הביתי, התעשיה ורכבים באמצעות החברה־הבת סונול גז+, המנוהלת בידי שי עזרא.

מנגד, אלון גז היא חברה "מוזרה" מעט. כל הנכסים שלה הם 4% ממניות מאגר הגז תמר. השליטה בחברה (79.56%) מוחזקת בידי קבוצת אלון. בעבר נשלטה הקבוצה בידי דודי ויסמן עצמו, שהחזיק בשליטה יחד עם שרגא בירן. ב־2016 איבדו ויסמן ובירן את השליטה, לאחר שהחברה הגיעה לחדלות פירעון בשל קריסת רשת מגה בה החזיקה. השליטה עברה לידי מספר גופים מוסדיים ביניהם פסגות, הפניקס, כלל ומנורה. אלון גז היא האחזקה היחידה שנותרה בקבוצת אלון, ומניות מאגר תמר הן כאמור הנכס היחיד של אלון גז.
אלון גז נסחרת בבורסה בשווי 254 מיליון שקל. החברה מחזיקה ב־95% מהזכויות בשותפות דור חיפושי גז, שהיא בעלת זכויות בשיעור של 4% במאגרי הגז תמר ודלית, כאשר לה גם חוב פרטי בהיקף של 56 מיליון דולר (לפירעון מלא עד סוף 2026). יתר 5% המניות מוחזקות בידי אלון רבוע כחול של מוטי בן משה.
מה שיכול להפריע למיזוג, כמו במקרה של תמר פטרוליום ואלון גז לפני שנתיים, זו שאלת השווי. סונול שואפת לשווי גבוה שיעניק במיזוג מינימום מניות לאלון גז ומקסימום מניות לבעלי המניות של סונול. אלון גז מעוניינת במצב ההפוך, כמו בכל מיזוג, ושווי השוק שלה עשוי להפריע בכך. ל"כלכליסט" נודע כי פירמת רואי חשבון גדולה מבצעת בימים אלה הערכת שווי לסונול לצורך המיזוג.

היו"ר ושני דירקטורים התפטרו מאלון גז

המועמדת למיזוג, אלון גז, חוותה לאחרונה טלטלה. ביום חמישי דיווחה אלון גז לבורסה על התפטרות קולקטיבית של שלושה דירקטורים: היו"ר חיים אלמוזנינו, שהיה מנכ"ל דואר ישראל ודלק ישראל, עופר קוטלר, בעבר מנכ"ל שיכון ובינוי, ושלומי קלסי, שייעץ למחזיקי האג"ח של קבוצת אלון בהסדר החוב מול בירן ו־וייסמן. השלושה נימקו את התפטרותם ב"אי הסכמה על האסטרטגיה של החברה".
השלושה מונו בינואר 2018 ע"י מחזיקי האג"ח הגדולים של אלון: הפניקס, פסגות, כלל מנורה. הם קיבלו לידיהם חברה שכללה, מלבד מניות תמר, גם אחזקה בכביש 6, בחברת הדלק דור אלון ומניות חברת דלק US מארה"ב. אלון גז מימשה את כל יתר הנכסים ונותרה כאמור רק עם מניות תמר.
מאחורי ההתפטרות הרועשת עומדת סיבה פשוטה יחסית: הדירקטורים ביקשו לפתח את אלון גז, יחד עם המנכ"ל החדש שמינו, צחי גרוסוסר, לתחומים נוספים. כך, חתמה החברה לאחרונה על הסכם לבחינת הזדמנויות השקעה בנכסי נפט וגז בארה"ב עם חברת הזדמנות ישראלית (חיפושי נפט וגז). כמו כן, התקשרה החברה בהסכם דומה לייזום פרויקטים של אנרגיה מתחדשת בארה"ב, עם צחי סולטן, בעל השליטה במודיעין אנרגיה.
אלא שהגופים המוסדיים ששלחו את השלושה לייצג אותם לא מתלהבים מהרפתקאות. הם רוצים לפגוש כסף שישמש לפירעון חוב היסטורי לעמיתים. הם הבהירו לשלושה שהאסטרטגיה שלהם היא להחזיק במאגר לטווח ארוך ולהמתין להתבהרות מספר נושאים משפטיים, ביניהם פסק דין לשלם עשרות מיליוני דולרים לנפטא מקבוצת ישראמקו יהש בגין תמלוגי תמר.
לפיכך, בקרב הגופים המוסדיים באלון גז לא התרגשו מהתפטרותם של הדירקטורים. הרושם של המוסדיים היה שהשלושה דואגים לכיסאותיהם, ומבינים שבקרוב הם עשויים למצוא עצמם ממוזגים עם חברה אחרת וללא תפקיד, ולכן מיהרו לפרוש. אירוע זה מצטרף לאירוע שבו לא אישרו המוסדיים להכפיל את שכרו של המנכ"ל גרוסוסר ל־1.88 מיליון שקל בשנה, כפי שביקש הדירקטוריון. זאת, בטענה שהשכר נוגד את מדיניות התגמול שלהם.
לאחרונה סיכמה קבוצת דלק על מכירת 22% ממאגר תמר תמורת 1.05 מיליארד דולר. העסקה טרם הושלמה, אבל היא משקפת לאחזקה של אלון גז בתמר שווי של 181 מיליון דולר ובניכוי חוב של 56 מיליון דולר שווי של כ־406 מיליון שקל. החברה נסחרת כאמור בשווי 254 מיליון שקל, כלומר בדיסקאונט, שנובע גם משפל מסוים שבו נמצא המגזר כולו בבורסה. המוסדיים מאמינים שבעתיד הדיסקאונט הזה יוכל להיסגר והשווי של אלון גז יעלה.

4 צפייה בגלריה
סונול תחנת דלק
סונול תחנת דלק
תחנת דלק של סונול
(צילום: דורון גולן )


הצעת המיזוג מסונול, יחד עם גישושים ראשונים מצד גופים בינלאומיים לרכישת הנתח מתמר, תואמת את האסטרטגיה שאליה מובילים מרבית המוסדיים ‑ כלומר לנסות לפגוש מזומן. ב־2019 אגב, נעשה נסיון למיזוג עם חברה אחרת שמחזיקה במניות מאגר תמר, תמר פטרוליום, שהיא חברה ללא גרעין שליטה, אבל המיזוג נכשל על רקע פערי שווי.
סונול מתרחבת לסופרמרקטים העירוניים
דודי ויסמן, בעל השליטה בסונול יצא לדרך חדשה לאחר שאיבד את השליטה באלון. ב־2016 רכש ויסמן באמצעות קרן גז ונפט ישראל ‑ שותפות מוגבלת, שהשותף הכללי המנהל שלה הוא ויסמן - מידי קבוצת עזריאלי את מלוא הבעלות על סונול תמורת 364.5 מיליון שקל. העסקה לא כללה אז את רכישת הקרקעות של סונול באזור פי גלילות, שאותן מכרה עזריאלי לקרן טריגו בכ־110 מיליון שקל.
שוויה של סונול היום גבוה בהרבה. בהובלת המנכ"ל הוותיק ניר גלילי התייעלה החברה, שהוזנחה מעט בתקופת עזריאלי . זאת, מאחר שלא היתה חלק מליבת העסקים שלה בתחום הנדל"ן המניב, אלא חלק מפעילות החברה־הבת גרנית הכרמל, שחוסלה ונמכרה בחלקים.
כשנה לאחר הרכישה מכר ויסמן 30% מסונול לשלושה שותפים: ג'ואי שוואבל, מבעלי השליטה ברשת האופנה גוטקס ישראל, רכש 17.5% מהחברה; שלמה זוהר, יו"ר בנק דיסקונט לשעבר וכיום דירקטור בפרטנר ושורה של חברות נוספות, רכש 7.5%; ואלי עזור, בעלי קבוצת ג'רוזלם פוסט, הכוללת בין היתר את עיתון מעריב, אתר וואלה וערוץ צ'רלטון, רכש 5%. השלושה עשו זאת תמורת השקעה של כ־90 מיליון שקל.
מלבד פעילות התדלוק וחנויות הנוחות פעילויות נוספות של סונול הן פתרונות לבעלי רכב חשמלי באמצעות החברה הבת סונול EVI וכן הובלה ושינוע של מוצרי דלק לתחנות הדלק הציבוריות וללקוחות אחרים, באמצעות חברת ספרינט הובלה. החברה רכשה במרץ האחרון שבע חנויות של רשת סיטי מרקט תמורת כ־30 מיליון שקל, כדי להיכנס לתחום הסופרמרקטים העירוניים.
4 צפייה בגלריה
יו"ר אלון גז חיים אלמוזנינו
יו"ר אלון גז חיים אלמוזנינו
יו"ר אלון גז חיים אלמוזנינו
(צילום: עומר מסינגר)


מחזור המכירות של הרשת עומד על כ־60 מיליון שקל בשנה, ובכוונת סונול לפתוח לרשת 5 חנויות נוספות עד סוף השנה הנוכחית ולהגיע למחזור מכירות של כ־80 מיליון שקל כבר ב־2021, מתוך כוונה שבשנה הבאה המחזור יגיע להכנסות של מעל 100 מיליון שקל.
הכניסה של סונול לתחום באה אחרי שפז, החברה הגדולה בתחום, רכשה את רשת המרכולים סופר יודה, הכוללת 17 סניפים בתל אביב, תמורת 170 מיליון שקל. פז שכבר מפעילה 17 סניפים של חנויות הנוחות ילו שבבעלותה במרכזים שכונתיים, נימקה את רכישת סופר יודה בכך שפורמט הסופרים השכונתיים הוא הסגמנט הצומח ביותר בעולם קמעונאות המזון בשנים האחרונות, ופז סימנה אותו כמנוע צמיחה מרכזי באסטרטגיה שלה". דור אלון מחזיקה ברשת חנויות עירוניות משלה, AMPM ודלק הכריזה גם היא על כניסה לתחום באחרונה.

אלון גז: לא קיבלנו הצעת מיזוג

בחברת אלון גז מכחישים את הפרסום על הצעת המיזוג מסונול: "החברה מבקשת להבהיר, כי נכון למועד דוח מידי זה, הנהלת החברה וחברי הדירקטוריון של החברה לא קיבלו הצעת מיזוג כאמור ולא היו במגעים למיזוג עם סונול"
כלכליסט עומד מאחורי הפרסום אודות המגעים. מניית אלון גז עולה למרות ההודעה ב-5.7% במחזור של פי 4 מהמחזור הרגיל.