סגור

עסקאות המטבחים בישלו לחמת שווי שיא של מעל מיליארד שקל

חמת פתחה את 2022 ברגל ימין. בתוך שבועיים רכשה החברה, שמייצרת מוצרים למטבחים ואמבטיות, 50% מפורמקס ו־70% ממטבחי זיו. מניית החברה קפצה בכ־10% מתחילת השנה והאחזקות של בעל השליטה יואב גולן, שוות יותר מ־550 מיליון שקל

שנת 2022 נפתחה ברגל ימין עבור חמת ובעל השליטה בה, יואב גולן, שמכהן גם כיו"ר. בשלושת ימי המסחר הראשונים של השנה הוסיפה מניית החברה שמייצרת ומשווקת מוצרים למטבחים ולחדרי אמבטיה כמעט 10% לערכה — זאת לאחר שבמהלך 2021 עלתה במעט יותר מ־110% ‑ ושווי השוק של החברה חצה לראשונה את רף מיליארד השקלים; מה שגוזר לאחזקות של גולן (55%) שווי של יותר מ־550 מיליון שקל.

אופציות לרכישת יתרת המניות בפורמקס
הדבר התרחש הודות לשתי עסקאות שביצעה החברה בתוך פרק זמן של פחות מחודש. אתמול דיווחה חמת על רכישת 50% מחברת פורמקס בתמורה ל־48 מיליון שקל ולפי שווי חברה של כמעט 100 מיליון שקל. את המניות רוכשת חמת מידי מיכאל קולן, אבי לצטר, עמית שריג ויוסף חיו, שהחזיקו עד כה ב־25% ממניות החברה כל אחד, ולאחר השלמת העסקה יחזיקו ב־12.5% כל אחד.
במסגרת העסקה ניתנה לחמת אופציה לרכוש את יתרת המניות (Call) ולמוכרים ניתנה האפשרות למכור את המניות (Put). חמת תהיה רשאית לממש את האופציה בכל עת מהשלמת העסקה, ואילו הבעלים הנוכחיים של פורמקס יוכלו לממש אותה החל מ־2023. שווי החברה במסגרת מימוש האופציה ייקבע לפי התוצאות הכספיות של פורמקס באותה העת.
פורמקס היא חברה שעוסקת בייצור ושיווק של דלתות לארונות מטבח ואמבטיה, מטבחי חוץ מאלומיניום וארונות הזזה. היא משווקת, בין היתר, את המותגים אלומקס (Alumex) וקלוס (Kloss). לחברה יש מפעל בשטח של 18 אלף מ"ר באזור התעשייה של תפן, ובו היא מעסיקה 170 עובדים.
העסקה הזו מצטרפת לעסקה שחמת ביצעה לפני כשבועיים, אז חתמה על הסכם לרכישת 70% ממטבחי זיו, מידי המייסד אבי זיו, בתמורה ל־35 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 50 מיליון שקל. מטבחי זיו פועלת ממפעל בשטח של 24 דונם בשדרות. החברה, שהחלה את דרכה כנגרייה קטנה באור יהודה וחנות מטבחים אחת ברמת השרון, מעסיקה כיום 200 עובדים, ואת המטבחים והמוצרים הנלווים להם שאותם היא מייצרת (דוגמת כיורים וברזים) היא משווקת בשבעה אולמי תצוגה בפריסה ארצית.
גם במקרה של העסקה הזו ניתנו אופציות מכירה ורכישה הדדיות. מרגע שתושלם העסקה, זיו יוכל להפעיל אופציית Call שתאלץ את חמת לרכוש את יתרת אחזקותיו, והחל מינואר 2024 חמת תוכל להפעיל אופציית Put, שתאלץ את זיו למכור לה את יתרת אחזקותיו. אם האופציות יופעלו, השווי של מטבחי זיו בעסקה ייקבע על בסיס הביצועים הכספיים של החברה.
הכוונה: להתחזק בשוק הבנייה למגורים והשיפוצים
שתי הרכישות עולות בקנה אחד עם הכוונה של חמת להתרחב ולהתחזק בשוק הרותח של הבנייה למגורים, וכן בשוק השיפוצים שנהנה מפריחה כמעט חסקת תקדים בתקופת הקורונה, והן מצטרפות לשתי עסקאות קודמות שביצעה חמת — רכישת שיש אלוני מידי קרן פימי בסוף 2019 תמורת 65 מיליון שקל ורכישת 80% מחברת עיצוב הבית חזי בנק בתחילת 2018 בתמורה ל־75 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
יואב גולן יו"ר קבוצת חמת
יואב גולן יו"ר קבוצת חמת
יואב גולן, יו"ר ובעל השליטה בחמת
(צילום: רמי זרנגר)
לפי הנתונים שסיפקה חמת במסגרת הדיווחים על העסקאות לבורסה, עולה כי ההכנסות של פורמקס בתשעת החודשים הראשונים של 2021 עמדו על 75 מיליון שקל, יותר מ־2020 כולה, אז ההכנסות הסתכמו ב־71.1 מיליון שקל. ה־EBITDA עמד על 14.1 מיליון שקל בתקופה הזו. גם במקרה זה מדובר על נתון חזק יותר מזה של 2020, אז ה־EBITDA הסתכם ב־12.1 מיליון שקל. מנתונים אלה עולה כי חמת רוכשת את פורמקס לפי מכפיל EBITDA של מעט יותר מ־5.
לפי הנתונים שסיפקה חמת במסגרת הדיווח על עסקת מטבחי זיו, את המחצית הראשונה של 2021 סיימה מטבחי זיו עם הכנסות של 39.6 מיליון שקל, שמשקפות קצב שנתי של כמעט 80 מיליון שקל — עלייה של 11% בהשוואה להכנסות של 71.9 מיליון שקל בכל 2020.
ההכנסות של חמת עמדו על 595 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2021, שמשקפות קצב שנתי של 793 מיליון שקל, כך ששתי הרכישות צפויות להגדיל את ההכנסות שלה בשיעור של כ־13% בקצב שנתי, על בסיס חלקה היחסי בחברות