סגור
טעינת רכב חשמלי BYD 20.3.25
רכב חשמלי (צילום: JOEL SAGET / AFP)

ועדת הכספים דוחה את ההכרעה בעניין מס הקנייה על רכב חשמלי לדקה ה-90

לפי הצעת האוצר, מס הקנייה על רכב חשמלי אמור לעלות מ-45% ל-52% ותקרת ההטבה תרד מ-35 אלף שקל ל-30 אלף שקל. יו"ר הוועדה חנוך מילביצקי דחה את ההצעה ודרש תוכנית רב-שנתית להחדרת רכבים ירוקים לשוק: "ממשיכים לשמור על רכבים חשמליים לעשירים בלבד". בענף מעריכים כי ייסגר מתווה פשרה

ועדת הכספים דחתה היום (ג') את הצעת משרד האוצר להעלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים החל מינואר.
לפי הצעת האוצר, מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה מ-45% ל-52%; במקביל, גובה תקרת ההטבה אמור לרדת מ-35 אלף שקל ל-30 אלף שקל.
בדיון שהתקיים היום, דרש יו"ר הוועדה חנוך מילביצקי לקיים דיון נוסף עד סוף החודש, במסגרתו תוצג "תוכנית רב-שנתית שתחדיר לשוק יותר רכבים ירוקים - בלי מס גודש ובלי מס נסועה". עוד ציין מילביצקי: "ככה לא משיגים שום תכלית: ממשיכים לשמור על רכבים חשמליים לעשירים בלבד, פוגעים בהכנסות המדינה וגם לא מקדמים את החדירה שלהם לשוק. הסובסידיה מוצדקת אם היא מלווה בתוכנית להחדרת רכב ירוק לשוק, אחרת מאפשרים רק לאנשים שידם משגת לקנות רכבי יוקרה ומביאים לבזבוז כסף, שאני מתנגד לו".
מצב זה, בו בוועדת הכספים "מחליטים שלא להחליט" בנוגע למיסוי הרכב החשמלי שבועות ספורים לפני עליית המס בינואר - אינו חדש. גם בשנה שעברה מס הקנייה על רכב חשמלי לא נקבע עד סוף דצמבר. ככל הנראה, גם השנה הנושא ייסגר בדקה ה-90.
אם נושא מס הקנייה לא יוכרע, המס המוטל על רכב חשמלי יעלה ל-83% בסוף השנה, בהתאם למתווה העדכון האוטומטי. אולם, בענף הרכב מעריכים כי בסופו של דבר ייסגר מתווה פשרה, במסגרתו או שמס הקנייה יעלה ל-52% אך מגבלת ההטבה לא תשתנה (כלומר תישאר 35 אלף שקל); או, בתרחיש פחות סביר, מס הקנייה יישאר על כנו אך תקרת ההטבה תעודכן ל-30 אלף שקל.
בכל מקרה, השנה מוצאים עצמם יבואני הרכב מתמודדים מול מצב שונה מאשתקד: בשנה שעברה יובאו לישראל בדמצבר ושוחררו ממכס כ-95 אלף כלי רכב, חלקם הגדול חשמליים סינים שיובאו כדי שיבואני הרכב ישחררו אותם ממכס לפני עליית המס של ינואר. השנה מדובר במצב שונה: המלאים הנרחבים של מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר שנמצאות כיום בידי היבואנים ובידי גופי הסחר והעובדה שהביקוש לרכב חשמלי ירד משמעותית השנה הופכים את היבוא של כמויות גדולות ללא כדאיות.
בניגוד לטענתו של מילביצקי, רכבים חשמליים כבר מזמן אינם נחשבים "רכבים לעשירים". למעשה, השנה נרשמו ירידות משמעותיות במחירי הרכב החשמלי בישראל - הן בשל הצגה של דגמים חדשים וזולים והן בשל רישומים משמעותיים של מכוניות, במיוחד חשמליות סיניות, על שם גופי סחר במסגרת עסקאות "יד ראשונה אפס קילומטר". כתוצאה מכך, כיום ניתן לרכוש מכוניות חשמליות משפחתיות במחירים נמוכים ממחיריהן של מקבילותיהן בעלות מנועי הבנזין.
הוועדה דנה גם בהארכת מס היוקרה בשיעור 20% המוטל כיום על רכבים חדשים בשווי של מעל 300 אלף שקל. מילביצקי טען בדיון כי יש להוריד את רף הטלת המס ל-250 אלף שקל.